Финансовата уязвимост на домакинствата у нас е чувствително по-висока спрямо Европа – 3 от 4 български домакинства са финансово уязвими, докато в Европа този дял е с 33% по-нисък.
Това сочат данните от проучване, част от проекта „Знания, които променят живота“ (LifeChanger) MetLife и JA, с финансовата подкрепа на Фондация Метлайф.
Какво още показа проучването?
64% от домакинствата у нас не спестяват;
38% не съставят бюджет по никакъв повод – нито за периоди, нито за определени събития;
76% не могат да покрият непредвиден разход от 1500 лв. в рамките на 30 дни;
81% не могат да покрият непредвиден разход от 2000 лв. в рамките на 30 дни;
Едва едно от пет домакинства или 21% биха използвали личните си разполагаеми средства и краткосрочни спестявания, за да погасят извънреден разход;
88% считат, че намаление от 10% в доходите им ще се отрази чувствително на бюджета им;
35% заявяват, че има финансово зависими от тях лица, но 28% от тях нито спестяват, нито имат сключена застраховка „Живот“;
83% от анкетираните не използват интернет банкиране;
28% от домакинствата не се информират за финансови въпроси, а цели 32% разчитат на информация от близки и познати вместо от финансови специалисти (15%)
Само едно от десет домакинства би подходило предприемчиво, като инициира допълнителна работа или стартиране на собствена дейност, за да потърси допълнителен източник на доход.
Какво означава всичко това?
„Високата финансова уязвимост в България се дължи най-вече на ниските доходи, липсата на краткосрочни спестявания и ниското ниво на финансова грамотност. Проблемът с финансовата грамотност е още по-сериозен, тъй като домакинствата имат изключително погрешна самооценка за нивото ѝ – 2/3 определят финансовата си грамотност като средна или висока. В същото време българските домакинства масово не използват нито методи за предпазване и контрол на паричните им средства като картови разплащания, нито дори базови инструменти за финансово планиране и контрол като бюджетиране и интернет банкиране.“ – коментира Джеймс Йоловски, директор Програми за финансова грамотност в JAБългария.
В световен план са се утвърдили различни фактори, които влияят върху финансовата уязвимост – например равнището на доходите, притежаваните ликвидни и неликвидни активи, нивото на финансовата грамотност и степента на задлъжнялост. Забележителна е и ниската степен на инициативност на българите – едва един от десет би потърсил допълнителни доходи, за да покрие извънреден разход, докато в САЩ например така би постъпил всеки четвърти.
„Високата финансова уязвимост в съчетание с подчертано надценяване на финансовата грамотност е покана за проблем в личните финанси на българските домакинства. Съдейки по практиката ни в животозастраховането, въпросът не е „Дали?“, а по-скоро „Кога?“ непредвиденият разход ще се стовари върху уязвимите 74% от домакинствата. Проучването ясно очертава проблем, чийто решения тепърва следва да се изолират и приложат“, коментираИванБешев, Мениджърнаотдел „Обслужваненаклиенти“ на Метлайф, които са инициатор на проучването.
Използвана методология и необходимост от проучване на финансовата уязвимост
Националното представително проучване за финансовата уязвимост на домакинствата в България е проведено сред 1000 души. Използвано е пряко полустандартизирано интервю, проведено на терен от ИЦ „Тренд“. Въпросникът е изграден от JAБългария на принципа на стрес тест, подобен на тестовете, на които са подложени банките, за да се измери устойчивостта на домакинствата в три негативни сценария, при различна сила на финансовите шокове. Като база са използвани международни проучвания, проведени от водещи световни университети (напр. Оксфорд и Харвард). Тестваните са финансови шокове като: непредвиден разход; намаление в доходите и увеличение в разходите.
Подобни изследвания са необходими, защото домакинствата са ключов участник в икономическия кръговрат и устойчивостта на финансовия сектор зависи от тях. В същото време техните финанси се управляват от неспециалисти, а и за тях не съществуват изисквания за отчетност, както при предприятията.
Проучването е организирано и проведено в периода април – юни 2017 г. по инициатива на MetLifeБългария и JA България,с финансовата подкрепа на Фондация„Метлайф“, в рамкте на проекта „Знания, които променят живота” (LifeChanger). Повече за него можете да прочетете ТУК.