Трудностите при изплащане на сметки за ток, вода, отопление и други подобни услуги са един от основните финансови проблеми, с които са се сблъсквали хората през последните 12 месеца. Това са заявили 70.3% от участвалите в изследване на „Маркет тест" АД във връзка с профила на клиентите на небанковите финансови компании.
59,3% от хората са имали необходимост от пари за неочаквани нужди, а на 35,3% са им трябвали пари в края на месеца преди заплата. 25,3% от хората са изпитвали трудности при покриване на медицински разноски, а 18,7% - при необходимост да си купят храни, напитки и др.
"През последните две години краткосрочните кредити до 1 година са най-динамично развиващият се небанков сегмент". Това каза днес пред журналисти изпълнителният директор на небанковата финансова компания "Профи кредит България“ Николай Колев. По думите му краткосрочните потребителси кредити заемат все по-голям дял в портфейла на небанковите финансови фирми за сметка на тези с по-дълъг срок на изплащане. "Това е тенденция, която се наблюдава на пазара на т.нар. „бързи кредити“ през последните две години“, каза още Колев. Според него е налице промяна в структурата на портфейла, като кредитите над 5 години намаляват.
"Българският клиент внимателно си прави сметка за сумите, които взима, и за срока, за който ги взима", заяви в тази връзка Николай Колев.
Профил на клиента
Според специалистите от "Профи кредит" профилът на клиента на небанковите кредитодатели е динамичен, но реално погледнато това е всеки българин над 18 години, който получава доход от някаква дейност. "Имаме клиенти с нисък статус - съответно доходи, и с висок статус, които примерно искат да се възползват от бързината на заемите“, каза Здравко Райчев - директор отдел "Събиране на вземания" в "Профи кредит". "Основната таргет група са хора от 25 до 50 години“, допълни Николай Колев.
Според изследването на "Маркет тест" 31% от участвалите в проучването определят собствения си статус като "среден" за страната. 69% пък са на мнение, че имат статус под средния.
Що се отнася до финансовото положение, 12% смятат, че не разполагат с достатъчно средства за храна, а 25,7% имат достатъчно средства за храна, но не могат да си позволят покупка на дрехи. Същевременно по-голямата част от хората - 62,3%, имат достатъчно пари за храна и дрехи, но не и за покупка на домашни условия.
Относно източниците на доход, заплатата продължава да бъде основният източник на средства – за 68% от участвалите в изследването. За 20% това са пенсиите, а за 11% - детски надбавки или социални помощи. Припомняме, че според данни на Националния статистически институт (НСИ) доходите от работна заплата през третото тримесечие на 2012 г. средно на лице от домакинството са 595 лв., което е с 19.2% повече спрямо същото тримесечие на предходната година.
Същевременно причините, поради които един клиент на кредитна компания може да спре да плаща дължимото са две – липса на желание и липса на възможност. Последната включва случаи като загуба на работа или постоянна нетрудоспособност на задълженото лице или член на неговото семейство.
"Българинът има склонността да се крие, когато не може да си плати“, каза в тази връзка Николай Колев. Според него много по-добър вариант е клиентът да се обърне към кредитната компания, където да се обсъдят различни възможности за отлагане, разсрочване на плащане и погасяване на дълга.
Ръст на вземанията на небанковите финансови дружества и ръст на "лошите кредити"
По данни на Българска народна банка (БНБ) в момента е налице тенденция за нарастване на вземанията на дружества, специализирани в кредитиране в периода от последното тримесечие на 2009 г. до първото тримесечие на 2012 г. Трябва да се обърне внимание на факта, че това включва всички вземния, включително несъбираеми такива.
От друга страна през второто и третото тримесечие на тази година се наблюдава спад на вземанията. Според Николай Колев това е традиционно явление, а третото тримесечие принципно е може би най-слабото за бизнеса.
Данните за сектора на т.нар. "бързи кредити“ сочат още тенденция за повишаване на обема на просрочията. "По презумпция профилът
на клиентите на небанковите финансови институции е по-рисков, отколкото на тези в банковия сектор, което е предпоставка за потенциален ръст на необслужваните кредити", смята
Райчев.
"В краткосрочен план може да се очаква повишаване на дела на лошите кредити в портфейлите на небанковите финансови институции. От друга страна обаче, концентрацията на повече краткосрочни кредити в небанковия портфейл дава възможност за по-голяма гъвкавост на индикатора в случай на изменения в икономическата среда", коментира още Здравко Райчев.
В частност при "Профи кредит" пикът на необслужваните кредити – 25% е през първото тримесечие на 2010 г. Оттогава насам има тенденция на траен спад, като от началото на 2012 г. показателят е под 20%.
Навлизане на пазара на краткосрочни бизнес кредити
Нова услуга, която "Профи кредит" смята да пусне, е бизнес кредити, които ще бъдат за по-голяма сума и ще изискват обезпечение. Това трябва да стане през 2013 г.
Според проучване на "Витоша рисърч" през 2011 г. спрямо 2010 г. при микропредприятията се наблюдава намаляване на обема на оборотния капитал с 56,3% и спад в броя на клиентите с 53,2%. Същевременно през последната една година микро фирмите са се нуждаели от средства за разширяване на бизнеса, плащане на заплати и осигуровки, данъци и покупка на ново оборудване и ремонт.
Конкуренцията в сектора и нелоялните практики
"Българинът вече не се притеснява от небанковите институции“, заяви Николай Колев. По думите му времената са се променили от периода 2006-2007
г., когато този вид компании са били по-непознати. Според него е показател факта, че хората увеличават причините, заради които взимат кредити, включително за подарък на близък човек и обновяване на
жилище.
В момента сме свиделите на увеличаване на участниците в сектора на краткосрочно кредитиране, като по-голяма част от новите компании са с българска собственост. По данни на регистъра на БНБ за небанковите финансови компании от 166 през 2010 г. към днешна дата те наброяват 243 фирми. По думите на Николай Колев вероятно причина за този ръст на нови участници е предлагането на малки бързи кредити под 400 лв. Тези кредити не са регламентирани в Наредба 26 на БНБ за регистрационния режим на небанковите финансови компании.
"От една страна, увеличението повишава конкуренцията и би трябвало да доведе и до повишаване на качеството на услугата, която предлага браншът“, каза изпълнителният директор на „Профи кредит“. Той обаче призна, че съществуват лоши практики при събирането на вземания от различните небанкови кредитни компании и честото използване на колекторски фирми. "Не липсват свидетелства от наши клиенти и за не дотам професионални практики и случаи, а това вреди на имиджа на целия сектор“, смята Колев. Според изпълнителния директор на кредитната компания има нужда от засилване на ролята на браншовата Асоциация на небанковите финансови институции.
Въпреки че краткосрочните кредити от небанкови институции продължават да добиват популярност, по данни на изследването на "Маркет тренд“ 50% от хората разчитат на вземане на заем от роднина и приятел, когато изпаднат в нужда от пари. 15,7% купуват стока или услуга на изплащане, а 8% разчитат на кредитната си карта.
Само 3,7% от хората през последните 12 месеца са взели потребителски кредит от небанкова финансова компания, а 3% са се възползвали от креди „до заплата“ от такава фирма.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!