33,2% от малките и средните фирми изправени пред реална заплаха от фалит. През 2009 и 2010 г. 51% от компаниите у нас показват влошени показатели. От 2009 до 2011 г. малките фирми, които твърдят, че се развиват добре, намаляват четири пъти. Тези данни от свое изследване представи проф. Радка Илевa от Института за икономически изследвания на БАН по време на конференция.
Междуфирмената задлъжнялост - вътрешната българска криза
Основните проблеми пред дребния бизнеса са свиването на потреблението (според 68% от мениджърите) и увеличаването на междуфирмената задлъжнялост - 54% от бизнесмените отчитат голямо забавяне в плащанията.
Междуфирмената задлъжнялост удря най-често малките фирми, обясни Илиева. Това обаче се мултиплицира и върху големите. Според нея големите фирми не “изяждат” малките. “Мечките не ядат зайците” - с тази метафора професорът обясни, че всеки отрасъл се нуждае както от големи, така и от малки играчи.
Последствията от кризата
Най-засегнатите сектори от кризата са строителството, услугите, търговията, леката промишленост и туризмът. За една година (2012 г.) проспериращите фирми в строителния сектор са намалели три пъти, според изследването.
Нелеката икономическа ситуация води до няколко последици: намаляване на разходите за иновации и технологични и организационни нововъведения, неравномерно качество, намаляващи маржове, ниски разходи за промоция и реклама.
Промоцията и рекламата у нас ужасно изостават и не са съобразени с отрасловите характеристики и останалата част от маркетинговия микс, според проф. Илева.
Друг проблем у нас е недостатъчно развитата консултантска дейност. 70% от големите фирми взимат решения на база средна представа за конкуренцията. Компаниите все още не са особено склонни да плащат за консултантски услуги.