В глобализираната икономика, където и капиталът и пазарът на труда са много мобилни, а технологиите се развиват бързо, развитието на институциите, които са ангажирани с работната сила, играе ключова роля за постигане на по-висок просперитет и стандарт на живот. Анализът на двигателите за икономическо развитие на местно ниво показва, че човешките ресурси са фундаментален източник за развитие в икономиката, базирана на знанието. Политиците в сферата на пазара на труда и квалификацията трябва да допринесат съществено не само за овладяване на необходимия набор от умения за икономиката на местно ниво, но и да насърчат иновациите, предприемачеството и социалното сближаване. Институциите на пазара на труда могат да се справят с широк кръг от проблеми на местно ниво, от привличането и задържането на талантливи кадри до наваксване на липсващите умения, през интегрирането на имигрантите, включването на хората в неравностойно положение в обучения и в заетостта, подобряване на качеството на работното място, както и повишаване на конкурентоспособността на местните фирми. Те имат уникална възможност да дадат своя принос, в зависимост от обема на своите програми и услуги, както и с присъствието си в националната икономика, и на различни нива в администрацията.
Въпреки това, целта на политиката на трудовия пазар е относително тясно формулирана в миналото, като повечето публични институции по заетостта се ограничават до предлагането на подходящи работни места на търсещите работа и до осигуряването на основна квалификация, осигуряваща непосредствено наемане на работа; квалификационните организации не винаги са отговаряли актуално на нуждите на бизнеса и на стратегическата ориентация на местно ниво. За да се оптимизира потенциалният принос на институциите, свързани с развитието на работната сила за постигане на просперитет, трябва да бъде поставена нова по-всеобхватна цел за развитие на работната сила: Цялостно управление на човешките ресурси, така че да задоволят по-добре нуждите на глобалната икономика, както на национално, така и на местно ниво, чрез подобряване на икономическата конкурентоспособност и социалното сближаване.
На практика опитите за постигане на тази цел неизбежно се сблъскват с множество пречки. Една от тях е трудността да се ускорят промените в местната образователна и квалификационна система, така че да се предоставят търсените квалификационни умения. Другата е свързана с преодоляването на фрагментацията при вземането на решения на местно ниво, що се отнася за човешките ресурси; имиграционните политики, политиките за интеграция и квалификация често са разработвани от различни хора в разлбични институции. Ситуацията се влошава и поради отделянето на икономическото развитие от политиките на пазара на труда, които често се предоставят в „силози". Липсата на желание да се разглеждат проблеми в дългосрочен план е друга пречка пред хармонизирането на местните и национални проблеми свързани с прилагането на квалификационните и трудови политики.
Институциите, които са ангажирани с развитието на работната сила, не могат да работят сами за постигането на своите цели. За да се насърчи развитието на човешките ресурси по начин съответстващ на днешната икономика, е важно да се подобри местното управление за развитие на работната сила. Особено важно е да се постигне по-висока степен на координация на политиките, по-добра адаптация към местните условия и по-висока степен на участие на бизнеса и гражданското общество в очертаването на мерките.
Прегледът на опита на ОИСР и примерите в контекста на седемте включени в изследването държави, насочват вниманието към необходимостта от постигане на по-добра координация и по-ефективен баланс между усилията на политиците на национално и местно ниво. Макар да съществува необходимост от повече диференциация и експериментиране на местно ниво, е важно и да се поддържа ефективността и отчетността в цялостната рамка на политиката. Изводите, направени в резултат на този трансграничен сравнителен анализ, могат да бъдат обобщени в следните насоки:
- Въвеждане на гъвкавост в управлението. Би трябвало да е възможно на местно ниво да се реши и да се осигурят стратегически насоки за изпълнението на публични програми и услуги, освен изпълнението на предварително определените цели. В една рамка за целево управление и развитие на работната ръка това означава, че поставените на централно ниво политически цели ще трябва да се договорят и на местно ниво, като се вземат предвид съществуващите местни стратегически приоритети.
- Създаване на цялостна рамка на управление, която включва и гъвкавост на местно ниво. Политиката за развитие на работната сила трябва се управлява по начин, който стимулира по-голяма диференциация на местно ниво, като се обръща и внимание на съвкупното влияние на национално ниво. Процесът на договаряне на целите с хората на местно ниво трябва да бъде поставен в работна рамка, която да гарантира, че целите на общата национална политика ще продължат да бъдат следвани.
- Изграждане на стратегически капацитет. Развитието на компетенциите на местно ниво се оказва особено важно в този контекст, тъй като стратегиите за развитие на човешките ресурси трябва да бъдат интегрирани и да съответстват на икономическата реалност по места. Персоналът в институциите, свързани с пазара на труда, трябва добре да познава местните бизнес практики, местните икономически условия, развитието на местните отрасли и подходящите методи за идентифициране на липсващите квалификационни умения и пропуските в местните икономически сектори. Също така тези институции трябва да развият необходимите аналитични умения, за да използват това знание като основа за разработването на широки стратегически насоки на местно ниво.
- Създаване на местна база данни и информация. Изграждането на разбиране за условията на икономическия и трудов пазар изисква, като предпоставка, управление на подробни бази данни и разнообразна експертиза в различни области. Възможността за събиране на данни на местно ниво и организирането им по начин, който позволява обучения по стратегическо планиране е много важна. Националното ниво може да подкрепи този процес чрез дезагрегация на тези данни на местно ниво и чрез разработване на достъпни аналитични инструменти, които могат да бъдат приспособени към местните обстоятелства.
- Подобряване на механизмите за управление. Институциите, ангажирани с пазара на труда, трябва да си сътрудничат ефективно с бизнеса, просъюзите, гражданското общество, висшите учебни заведения, изследователските центрове, агенциите за икономическо развитие и местните власти. Няма механизъм за управление, който да съответства на всички институционални рамки, но партньорството е от голямо значение, за да се съберат всички участници в процеса и да развият подходящи и реалистични стратегии.
- Подобряване на административните процеси. Регулирането на политиките чрез институционална реформа, като например децентрализацията, е трудно предизвикателство. В големите държави със сложно разпределение на властта, пълното взаимодействие може би винаги ще изглежда невъзможно. Необходим е широкомащабен преглед на начина, по който администрациите функционират, сътрудничат си и реализират политики, за да се подобри връзката между различните административни нива и между различните институции. Това е особено важно, като се има предвид, че новите, по-мащабни цели, свързани с развитието на човешките ресурси, засягат много и различни области на политиката.