Приложение 3 на Доклада за състоянието на администрация за 2014 г. е много интересно четиво. То показва, че през 2014 г. в администрацията се предоставят и администрират общо 2 321 вида административни услуги и регулаторни режима, твърдят експертите от И.П.И. Още интересни факти:
· Общият брой услуги (независимо от вида) е над 218 млн.;
· Най-много услуги са предоставени от НАП – 190,692,330 услуги или 87,2% от общия брой;
· Сред останалите администрации с голям брой предоставени услуги са НОИ, Агенцията за социално подпомагане, Агенцията по геодезия, картография и кадастър, Агенцията по заетостта, Агенцията по вписванията, МВР, МВНР и общинските администрации.
Сметка на коляно
Нека за момент се опитаме да си представим времето, което обществото като цяло е прекарало за получаване на услуги от администрацията (от гражданите и бизнеса) и за съобразяване с изискванията за регулиране на стопанската дейност (само от бизнеса).
Резултатът от много хипотетична и, трябва да отбележим, минималистична, сметка е почти 57 млн. дни общо за гражданите и бизнеса, необходими за получаване на услуги от администрацията и съобразяване с регулаторните изисквания.
Сметката показва, че:
· Общото време, изразходвано от икономиката, е значително - и е необходимо спешно опростяване на административните услуги и режими. Дори и няма да се опитаме да сметнем в пари колко струва това време, защото условностите стават много, но е видно, че говорим за огромен ресурс;
· Причината за огромния резултат идва най-вече от прекалено големия брой услуги, които се предоставят от администрацията (необходими са по закон) и над 1 251 незаконно издадени лиценза от общините (извън техните правомощия).
Какво трябва да се направи?
1. Незабавна отмяна на незаконно администрираните режими от общините – знаят се общините, знаят се режимите, има законно основание – въпрос на действие;
2. Незабавно премахване на някои регулаторни режими – броени са всички режими поне пет пъти в последните 10 години, оценявана е необходимостта от тях и някои са преценени като абсолютно ненужни;
3. Ускоряване на електронното предоставяне на административни услуги – слава богу, че НАП е водеща в електронните услуги, защото тя предоставя над 80% от всички административни услуги на бизнеса и гражданите. Нейният работещ модел просто трябва да се приложи като принципи и от останалите структури – въпрос на желание, а не на знание.
Защо трябва да се облекчи регулирането на бизнеса?
· Много от българските фирми са все още недостатъчно конкурентноспособни за външните пазари и не е необходимо българската администрация да ги „дърпа” допълнително с излишни изисквания и разходи;
· Административните услуги/регулаторни режими често могат да бъдат потенциален източник на корупция – да се получи разрешителното бързо или от субект, който не изпълнява напълно изискванията;
· Всички разходи на бизнеса по ненужни изисквания за регулиране на дейността им се прехвърлят към крайните потребители, т.е. всички ние плащаме цена „администрация” като част от цената на стоки и услуги, които абсолютно излишно са регулирани.