Първо застраховаме автомобила, а после живота си

27.11.2012 | 12:44
по статията работи: Петя Бързилска
Българите все още не мислят за застрахователните продукти като за застраховка срещу рисковете, които ни заобикалят
Първо застраховаме автомобила, а после живота си

Делът на населението, което притежава застраховки в домакинството, като застраховка на апартамент, къща, кола или друга собственост в региона на Централна и Източна Европа е бил 41% през 2008 г. и не се променя значително до 2011 г. - стига до 42%. Това показват резултатите от изследването Insurance market data services на компанията за маркетингови изследвания GfK България, която налбюдава от 2000 г. развитието на банковите и застрахователните пазари в Централна и Източна Европа (ЦИЕ).

Почти същата картина се наблюдава и за дела от населението, което ползва лична застраховка (застраховка Живот, Злополука, Здравна застраховка). През 2008 г. 27% от населението в региона има лична застраховка, а през 2011 г. този дял е 26%.

Данните за 2011 г. за българския пазар показват две различни ситуации по отношение на използването на лични застраховки и на застраховки за домакинство. Населението в България, което има сключена лична застраховка, е два пъти по-малко в сравнение с това в страните от Централна и Източна Европа.

По данни от изследването на застрахователния пазар в България, едва 11% от населението на възраст над 15 години в страната има някаква лична застраховка, като водещ продукт в тази категория е застраховката "Живот". За младите хора до 30 годишна възраст този дял е малко по-висок – 14.6% от тях имат индивидуална застраховка ("Живот" или "Злополука"). В сравнение с младите хора в Централна и Източна Европа обаче, тези у нас се застраховат много по-рядко.

От друга страна, през 2011 г. в България регистрираме 46% дял на населението, което декларира, че има застраховка в домакинството. Този дял поставя България малко над средното ниво за региона, но все още много далеч от водещите в групата (Австрия и Словения - с над 90% проникване на тази категория застраховки). Основен дял от пазара на този продукт в България се дължи на автомобилните застраховки и по-конкретно на застраховката "Гражданска отговорност", която има задължителен характер.      

Застрахователните брокери и агенти са основният канал на дистрибутиране на застрахователните продукти в страната, следван от директните застраховки през офисите на застрахователните компании. 

Подобно на ситуацията в региона като цяло, и в България общото застраховане е с много по-високо ниво на проникване на пазара в сравнение с личните застраховки. Това обаче, което отличава българските потребители от тези във водещите страни от Централна и Източна Европа, е сравнително голямата разлика у нас между дела на ползващите лични застрахователни продукти и дела на тези, които ползват застраховки в домакинството - от порядъка на 35%, или четири пъти по-малко индивидуални застраховки в сравнение с застраховките в домакинството.

От една страна това се дължи на ниската покупателна способност на населението и възможностите на потребителите да се справят с подобен разход в рамките на годишния си доход, коментират анализаторите. От друга страна, българите все още не мислят за застрахователните продукти като застраховка на рисковете, които ни заобикалят, нито като възможност за спестяване и дългосрочна инвестиция в бъдеще. Осъзнаването на тази нужда пряко зависи от по-високите финансови възможности на домакинствата, както и от постигането на по-висока информационна култура за този вид продукти.

По данни на GfK България, към 2011 г. 37% преценяват като важно притежаването на животозастраховка, което показва не само положителна нагласа към тези продукти, но и потенциал за развитие.

"За да обясним това състояние на пазара, можем разбира се, да се позовем и частично на финансовата криза, която допринесе за това, застрахователните продукти да бъдат сред основните, от които българите решават да се лишат, за да редуцират разходите си в ситуация на финансова несигурност", отбелязват от компанията за маркетингови проучвания. От друга страна, в подобна ситуация тези продукти могат да се окажат съществено важни, ако се акцентира върху факта, че биха спомогнали за редуциране на разходите за здравеопазване, или да се промотират като инструмент за дългосрочно спестяване.

За съживяване на пазара на личните застраховки компаниите и институциите, предлагащи застрахователни продукти, биха могли да разработват нови информационни и дистрибуционни канали, използвайки новите технологии и променящото се потребителско поведение в контекста на масово използваните социални медии, препоръчват експертите.

Развитието на застрахователния пазар е свързано с динамиката във финансовия сектор като цяло, отбелязват анализаторите. 

"Във времена на несигурност, хората следят своите разходи. Застраховките не са продукт от първа необходимост, поради което хората са по-склонни да се откажат от тях. Но все още има много голям потенциал за целия регион, особено когато става дума за частното пенсионно осигуряване", коментира регионалният директор за ЦИЕ Растислав Кочан.

Що се отнася до региона на ЦИЕ при хората под 30 години, които са смятани за население с високи покупателни възможности, 26% имат лична застраховка, а 39% ползват застрахователен продукт в домакинството. Най-често полиците са за застраховка на автомобил. В Централна и Източна Европа всеки трети от младото население има такава застраховка. Възможности са, с нарастването на благосъстоянието в региона и увеличаването на броя на автомобилите, търсенето на автомобилни застраховки също да нараства.

Спестяванията и осигурителното поведение в Централна и Източна Европа се различава от това в Западна Европа. Това се проследява както през броя на сключените застраховки "Живот", така и чрез дела на ползващите доброволни пенсионни продукти. Само един от всеки осем в Централна и Източна Европа има застраховка "Живот", още по-малка част от населението е поело грижата за своето пенсионно осигуряване.

"Значението на всеки вид застраховане и осигуряване категорично ще нараства в бъдеще. Представителите на държавните институции, както и на компаниите, които предлагат финансови услуги, трябва да информират населението за предимствата на тези продукти, коментира Кристина Прасдорф, експерт в застрахователния пазар в GfK.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...