Развитие на пивоварната индустрия през 2007 г.
Автор: Съюз на пивоварите в България
Всеки българин средно през миналата година е изпил 74 литра бира. Това сочи обобщен анализ на Съюза на пивоварите в България /СПБ/ за развитието на пивоварната индустрия през 2007 г. в страната. В този показател се включват 7,4 млн. българи и 6 млн. туристи, които са посетили България през изминалата година.
България продължава да бъде рекламирана в туристическите бюра във Великобритания като страна с прекрасна природа, нови хотели и евтина, но качествена бира. По показателя "изпита бира на глава от населението" все още изоставаме от водещите страни в Европа като Чехия, Ирландия и Германия, в които годишната консумация е съответно в размер на 160 л, 150 л и 115 л на глава от населението. Въпреки това сме на еднакви нива със страни като Холандия и Испания и консумираме повече бира от хората в страни като Франция и Швеция.
През 2007 г. са били инвестирани 77 млн. лв. в пивоварната индустрия в България. Най-голям дял от тези инвестиции са били направени от "Карлсберг България" - 31 млн. лв., следвани от "Загорка" АД - 19 млн. лв. и "Каменица" АД – 18, 904 млн. лв. На пазара в България се предлагат повече от 70 различни вида светла, тъмна и червена бира, като този цикъл през 2007 г. е бил завършен от пускането на пазара на "Болярка Weiss". Налагането на тази марка на пазара от страна на "Болярка" ще стане трудно, тъй като българинът е доста консервативен по отношение на бирата, която пие.
През 2007 г. по прогнозни данни на Съюза на пивоварите са били произведени 5, 686 млн. хектолитра бира. Това представлява увеличение от 9% в сравнение с произведеното през 2006 г. Най-много са произвели фабриките на '"Загорка" АД – 1,693 152 хектолитра, "Каменица" – 1,546 613 хектолитра и "Карлсберг България" с 1,383 551 хектолитра. Отличник тази година сред изцяло българските концерни, произвеждащи бира, е "Ломско пиво" с 119 704 хектолитра бира.
През 2007 г. от страната са били изнесени 58 хил. хектолитра бира или 10 млн. бутилки бира. Най-голям процент от износа е бил насочен към Румъния и страните, в които живее компактно българско население.
Българска бира трудно би се наложила на европейския пазар и обратно, тъй като местните хора са свикнали с бирата, която пият в момента. По-ниските цени на българската бира не означават, че българските пивовари подбиват пазара в ЕС, тъй като той е свободен и всеки може да продава бира на каквото цена желае, без да подлежи на санкции.
Все още висок остава процентът на продадената бира в стъклени бутилки - 51%, следвана от бирата в PET бутилки - 41%, кегове - 6% и кенове - 2%. Тук трябва да се отбележи, че в страната продължава нарастването на дела на консумацията на пиво в PET бутилки. По отношение на външния си вид, българските бутилки не отстъпват на останалите пивовари в Европа.
Страната ни все още изостава по отношение на дела на т.нар "студен пазар" на бирата (тази, която се продава в заведения). Той представлява около 32-34% от общите продажби. В същото време делът на "топлия пазар" (бирата, продавана за консумация вкъщи) "държи" дял между 66% и 68%. Основна причина за това е финансовото състояние на българина, който предпочита да консумира бира вкъщи с приятели, а не в заведения.
България е пълноправен член на европейската съсловна организация асоциация на пивоварите "Пивоварите на Европа". Организацията съществува от 1958 г. и в нея са обединени националните пивоварни организации на всички страни от ЕС, плюс Норвегия, Швейцария и Турция. Основен приоритет в нейната работа е саморегулацията на европейската пивоварна промишленост.
Данни за резултатите от дейността на СПБ през 2007 г. (представени чрез Power Point) може да свалите от тук.
Новина от пресконференцията, на която СПБ представи резултатите от дейността си през 2007 г., ще откриете тук.