Безпилотните автомобили вече далеч не са само мечта, а по-скоро нещо, което хората очакват с нетърпение, пише агенция "Блумбърг". Новият Cadillac SRX, който все още се тества, казва нещо друго: Не бързайте толкова.
Първите версии на модела на General Motors ще излязат през 2020 г. Те обаче ще могат да се движат единствено по специални пътища. Затова не разчитайте на тях да ви спасят от катастрофа сами. Зад волана ще трябва да стои правоспособен шофьор. Причините за това са отчасти технически, но също така законови и психологически.
„Технологията вероятно е възможна, но как да я включим, как да я регулираме, как да я стандартизираме?“, казва Мишел Кребс, анализатор в Edmunds.com. От друга страна, има определени хора, които предпочитат винаги да контролират ситуацията и не биха оставили всичко на колата.
Предпазливостта да се изработи напълно безпилотна кола, каквато предвиждат от Google, отразява това, което според потребителите е реалистично и това, което пътищата позволяват.
В САЩ федералното правителство контролира сигурността на автомобилите, а отделните щати са отговорни за застраховките и правоспособността на шофьорите.
Когато безпилотните коли навлязат, властите ще трябва да решат кой и по какъв начин ще бъде отговорен, ако се случи произшествие. Ако безпилотна кола превиши скоростта, кой ще плати глобата? Според експерти подобни трудности ще срещнат и другите държави.
Полицейските власти в различните страни насърчават развитието на технологии, в това число комуникационни системи между колите, самоактивираши се спирачки при опасност и сензори, по-добри от човешкото око.
Засега обаче само три щата - Калифорния, Флорида и Невада, както и област Колумбия, имат закони за това как да се използва безпилотна кола по пътищата. Очаква се скоро Мичиган също да приемат подобно законодателство, като в момента текат дебатите.
Според Джон Кап, експерт по сигурността в GM, техният модел е така изработен, че да не се изискват промени в сегашните закони. „Има смисъл да направим колите самоуправляващи се в бъдещето“, казва той. „Но за да стигнем до там е нужна още много работа“.
Технологията на GM се нарича Super Cruise и развитието й започна преди 15 години. Тя много прилича на сегашните системи, които позволяват на шофьорите да се движат с една и съща скорост на магистралата.
Преди около 5 години от компанията започнаха да подобряват системата, за да позволява на колата да „вижда“ маркировката и да се движи между отделни линии. Това става с помощта на камери и радари. Именно затова прототипа на GM може да се движи единствено по специални пътища. Колата не може да спира или взима завои.
Джон Кап сравнява безпилотния Cadilac с нов шофьор, на който не бихте поверили всичко от самото начало. „Преминавайки към безпилотни коли, трябва да сме сигурни, че автомобилът ще бъде способен да се справи с трудни ситуации“, смята той.
От GM планират да започнат да продават системата Super Cruise като добавка към луксозните модели.
Предпазлив подход към безпилотните автомобили имат и Mercedes Benz, които през август представиха система, която ще управлява колата по време на задръстване.