Подем на електронната търговия, широко навлизане на мобилни сайтове, изграждане на графично издържани и функционални уеб страници, акцент върху качественото съдържание – това ще бъдат водещите тенденции в уеб дизайна и дигиталния маркетинг през 2013 г. Това прогнозират на дигиталната агенция eDesign за развитието на уеб бранша.
През тази година бизнесът все по-често ще търси алтернативни социални канали за реклама, мобилният маркетинг във все по-голяма степен ще е свързан с местоположението на потребителите, а фокусът върху качествената графика и съдържание ще се завърне, прогнозират анализаторите.
Ето някои от тенденциите, които според eDesign ще окажат най-сериозно влияние върху бранша:
Facebook вече не е тренд
Факт е, че ако преди година инвестирането във Facebook-кампании изглеждаше перспективно, днес този канал е твърде експлоатиран и все по-малко интересен. В същото време от самата социална мрежа наложиха нова политика на платени постове, ограничавайки възможността за достигане до аудиторията и много от компаниите, инвестирали в натрупването на голяма фенска маса, са разочаровани.
„С въвеждането на новите правила, публикациите в корпоративна страница с да кажем 100 хиляди фенове, ще бъдат видени само от около 16 хиляди от тях. И ако искате вашите послания да достигнат до останалите 84% от вашите фенове, ще трябва да плащате на социалната мрежа“ - посочва анализаторът Георги Костов.
Според него това неминуемо ще доведе до търсене на алтернативни канали като нишови социални мрежи като Pinterest, YouTube, FoodSpoting, FourSquare, Instagram и др.
Възход на мобилните технологии
До края на 2015 г. интернет съдържанието в България, ще се достъпва повече през мобилни устройства, отколкото през десктоп базирани такива. Тенденцията към засилване на мобилното потребление на интернет услуги, променя правилата, както на маркетирането в интернет, така и на изграждането на уеб страници и създаването на съдържание за тях.
„Става въпрос, не толкова за това как вашият сайт, промо-страница или кампания ще изглеждат през мобилните телефони, колкото за обвързването на предлаганите в интернет услуги или продукти с местоположението на потребителя в момента и каква добавена стойност би могъл да извлече той от това“, обяснява Георги Костов.
По отношение на технологиите за разработка, все по-търсени ще бъдат възможностите за изграждане на интернет страници, които са лесно достъпни и четими на мобилни устройства или мобилните страници.
Като цяло фокусът ще бъде изместен от изграждането на мобилни приложения, към изграждането на мобилни сайтове. Услугите, базирани на локализация (LBS – Location Based Services), както и на стандарта за безжичен пренос на малки разстояния NFC (Near Field Communications) също ще започнат постепенно да набират скорост и у нас.
Фокус върху съдържанието
Тенденцията през 2013 г., а най-вероятно и за доста по-дълъг период е към отърсване от бремето на некачественото съдържание. Това е бавен процес, който ще отнеме много време, но високите изисквания на все по-информирания и зрял интернет потребител превръщат този процес в естествено търсен и случващ се.
Корпоративни и продуктови уеб страници от нов тип
Все по-тясна интеграция със социални мрежи, уебсайтове от типа "Single Page“, при които цялото съдържание е достъпно чрез вертикално скролиране, както и все по-изчистен и „дишащ“ дизайн, с фокусирано и ясно съдържание – това са основните тенденции, които ще наблюдаваме при корпоративните страници.
Подем на електронната търговия
През 2011 г. и 2012 г. броят на онлайн магазините се е увеличил и очакванията са тенденцията да се запази и през тази година. Предимствата на електронната търговия вече са видни за всички традиционни играчи, а подтикват и все повече нови фирми да стартират своята дейност, използвайки само този канал.
Отдръпване от агресивните методи за реклама
Агресивната и евтина реклама в интернет става все по-неефективна. Потенциалът на интернет рекламата е огромен и той многократно надхвърля този на традиционните медии, но некоректните практики лесно отблъскват потребителите. Затова и след първоначалния период на неконтролирано използване на всякакви агресивни методи, пазарът вече преминава в своята зряла фаза, в която се търсят онези инструменти, които осигуряват дългосрочен успех. Тенденцията в маркетинга ще е към предлагане на контекстуална реклама, а агресивните практики ще бъдат все по непопулярни, носейки на рекламодателите повече негатив, отколкото позитив.
Повече свързани джаджи
Ерата на умните телефони промени живота ни изцяло. През тази и следващите години предстои този ефект да се мултиплицира, с постепенното налагане на "умните" телевизори, термометри, печки, хладилници, медицински апарати, часовници и др. Процес, който става популярен с названието „Интернет на нещата“ (Internet Of Things) и включва свързването на все повече електроуреди в дома, офиса и обществената инфраструктура.
Все още не е ясно кой ще е следващият клас устройства, който ще спечели популярност, сравнима с тази на смартфоните и таблетите, но със сигурност е въпрос на време дигитализацията и услугите, свързани с анализ на състояния и опериращи или управлявани през интернет, да навлизат все по-активно в ежедневието ни.
Класиката продължава да е на мода
2013 г. се очертава като годината, в която на мода отново ще са класическите форми на дигитална комуникация, съчетани с модерни технологии и работещи маркетингови канали.
„Работещият уеб е правилния микс от дигитални похвати, даващи най-доброто съотношение между инвестиция и резултат. Този микс би могъл да бъде различен за всеки специфичен бизнес. Голяма част от фирмите, инвестиращи в интернет реклама и присъствие, вече имат много повече опит и търсенето на единични услуги ще става все по-редуцирано, за сметка на тези, предлагани от големите дигитални агенции, характеризиращи се с много по-комплексно и професионално обслужване“, посочва Георги Костов.