Хардуерният пазар е най-засегнатата област в ИТ сектора у нас

17.04.2013 | 09:15
по статията работи: Елица Елефтерова
Настолните компютри бавно изчезват за сметка на таблетите
Хардуерният пазар е най-засегнатата област в ИТ сектора у нас

От началото на кризата досега хардуерният пазар се развива изключително зле. Това коментира старши анализаторът в IDC Евелин Стоев при представянето на прогнозите на ИТ пазара за 2013-2017 г. Според Стоев този пазар е най-засегнатата област в ИТ сектора у нас*.

От началото на 2009 година досега пазарът на информационни технологии се развива в изключително негативна насока. Вътре в него обаче има сегменти, които удържат добри нива по време на кризата - спадът при тях е по-малък или дори има положителен резултат. 

Развитие на PC пазара в България

Спрямо региона ставя ясно, че пазарът в България навлиза в кризата с около тримесечие и половина по-късно в сравнение с останалите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Дори през ключовите години 2011-2012 г. когато в ЦИЕ пазарът расте, българският се представя изключително зле. Независимо, че следва общата тенденция, данните за България са с няколко степени по-надолу.

Същевременно в страната ни има отчетен ръст от 6.6% на продажбите на персонални компютри през 2012 г. (в статистиката персоналните компютри се делят на настолни и преносими).

От друга страна настолните компютри заемат една трета от общите продажби в региона, а две трети са заети от преносимите компютри.

Интересното е, че настолните компютри, подобно на целия свят, и на нашия пазар отчитат спад. Ръстът при сегмента на персоналните компютри обаче се формира благодарение на високите продажби при преносимите компютри.

У нас търсенето на преносими компютри е все още динамично, тъй като пазарът остава ненаситен. Настолните компютри в България заемат около една пета от продажбите, докато в региона формират средно около една трета от тях.

Съотношението между настолните и преносимите компютри се счита за един от критериите за наситеност на пазара. В България пазарът се оказва тотално ненаситен и недоразвит.

“Спадът на този малък относителен дял при настолните компютри освен по чисто финансови причини, се дължи и на факта, че бюрото на българина е по-тясно от бюрото на западноевропееца и американеца и на него има място само за лаптоп, докато при западноевропейците има и за настолен компютър и за лаптоп, и за таблет”, обясни Стоев.

В България повечето лаптопи са сравнително евтини. Така например в сравнение със западноевропейския пазар, лаптопите у нас са по-евтини отколкото настолен компютър от среден клас на западноевропейския пазар.

"Друго интересно влияние на кризата е, че ако се обърне внимание на водещите пет доставчика, се вижда, че през 2012 година консолидацията се е ускорила с над 9 процентни пункта, т.е. над две трети от пазара се държат от пет вендора”, посочи още Стоев.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...