В 7-дневен срок от взимане на решение от общото събрание за промени в обстоятелствата на ООД, управителят на ООД (ЕООД) е длъжен да подаде Заявление по образец за вписване на промени по партидата на дружеството в Tърговския регистър към Агенция по вписванията. Подлежат на вписване промените в следните обстоятелства:
- Фирмата (името, под което дружеството упражнява дейност)
- седалището и адреса на управление на дружеството;
- предмета на дейност
- срока, за който дружеството е учредено;
- увеличаване или намаляване на капитала на дружеството
- приемане на нов/и съдружник/ци, прекратяване членството на съдружник/ци, изключване на съдружник/ци, прехвърляне на дялове;
- преобразуване на дружеството;
- прекратяване на дружеството;
- управлението и начина на представителство - назначаването или освобождаването на управител или управители, възлагането на управлението на едни или няколко управители или на всички управители;
Вписването на ООД се заявява от управителя/управителите на дружеството, или от адвокат с изрично, писмено пълномощно. Заявлението за регистриране на промени в ООД (ЕООД) е по образец, и може да бъде подадено както на хартиен носител, така и в електронна форма, при спазване на условията и реда на Закона за електронния документи и електронния подпис. Заявлението и приложенията към него се подават на български език., като могат да се представят и на всеки от официалните езици на Европейския съюз, но заедно със заверен превод на български език.Заявленията за вписване на промени в обстоятелствата за ООД (ЕООД) се разглеждат от длъжностно лице по регистрацията към Агенцията по реда на постъпването им. Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявлението най-късно до приключване на първия работен ден след приемането му (в 3-годишния срок на пререгистрация срокът за произнасяне е 14-дневен). Отказът да се регистрират заявените промени за ООД може да се обжалва пред съответния окръжен съд по седалището на дружеството в 7-дневен срок от връчването му.
Към заявлението се прилагат (изброяването е примерно, като за всеки конкретен случай са необходими някои от изброените по-долу документи):
- Квитанция за платена държавна такса за вписване в ТР;
- Изрично писмено пълномощно ( когато заявлението се подава от адвокат)
- Декларации по чл.13 от Закона за Търговския регистър;
- Удостоверение за уникалност на фирмата, при промяна на фирмата;
- Молба за приемане на нов съдружник/ци;
- При прекратяване участието на съдружник - писмено предизвестие от съдружника, отправено най-малко 3 месеца преди датата на прекратяването.
- При изключване на съдружник - доказателства за обстоятелствата по чл.126 от ТЗ
- Договор с нотариална заверка на подписи по чл.129 от ТЗ- при прехвърляне на дружествен дял;
- Документът, установяващ учредяването на юридическо лице - съдружник, и компетентността на съответния орган на това лице да вземе решение за участие в дружеството с ограничена отговорност
- Решението на съответния орган на юридическо лице - съдружник, за участие в дружеството с ограничена отговорност;
- Решението на общото събрание, съответно на едноличния собственик на капитала, за назначаване на управител или управители;
- Нотариално завереното съгласие и образецът от саморъчния подпис на новоназначен управителя/управителите;
- Съответният лиценз или разрешение, когато за извършването на определени дейности нормативен акт предвижда изискване за разрешение на държавен орган;
- При парична вноска в капитала на дружеството (при увеличение на капитала) - документът за внесен в банката капитал;
- При непарична вноска (при увеличение на капитала) - заключението на вещите лица по чл. 72, ал. 2 от Търговския закон, освен в изрично предвидените със закон случаи; декларацията по чл. 264 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (при апортиране на вещно право върху недвижим имот или моторно превозно средство); доказателствата, че вносителят е съобщил на длъжника за прехвърляне на вземането, с изключение на случаите, когато вземането е срещу самото дружество (при апортиране на вземане); доказателствата, че вносителят е носител на правата - предмет на апорта;
- Дружествен договор с всички изменения в основните обстоятелства, подлежащи на вписване в ТР
- Други доказателства за промени в ООД, в зависимост от конкретния случай съгласно изискванията на закона.
Държавната такса (съгласно Тарифа за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията) за вписване на промени по вписани обстоятелства в ТР по партидата на ООД (ЕООД) е в размер на:
а/ за промени в капитала - 60 лева.;
б/за промени на други обстоятелства - 30 лева.
Ако заявлението за промяна на вписани обстоятелства за ООД (ЕООД) в Търговския регистър се подаде по електронен път, таксите са, както следва:
а/ за промени в капитала - 42 лева.;
б/ за промени в други обстоятелства - 21 лева.
По заявление за запазване на фирма (при промяна на фирменото наименование) се събира такса в размер 50 лв. , ако заявлението се подаде по ел. път - таксата е в размер 35 лв.
Заявление за вписване на обстоятелства относно дружество с ограничена отговорност - А4