Проект на Българската стопанска камара (БСК) цели в професионалната среда да се признават придобитите по житейски път знания. Това информират от пресцентъра на Камарата. Проектът е в рамките на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР).
От БСК предлагат да се създаде Национална система за валидиране и сертифициране на резултатите от неформалното и информалното образование. Експертите смятат, че в тази система трябва да се заложат критерии и показатели, по които да се валидират и признават знанията, придобити чрез житейски и професионален опит.
Целта е по този начин уменията, които хората са натрупали в живота, да придобият пазарна стойност. Това важи особено за младите хора. Освен това ще се даде втори шанс на хората, които преждевременно са напуснали училище.
Като част от предложенията за подобряването на нормативната среда БСК предлата да се регламентира статутът на електронното дистанционно обучение на възрастни, както и утвърждаването на стандарт за електронните учебници и учебни помагала. Освен това както да се променят рамковите програми за професионално образование и обучение, така че да се акцентира върху практиката, а не върху теорията. От Камарата предлагат съотношението между отрасловата, специфичната професионална и общообразователната подготовка да е 50:20:30.
Друго предложение е да се утвърди и въведе компетентностен профил на обучителя на възрастни, както и да се разпишат критерии за оценяване на представянето.
Експертите подкрепят нуждата от разработването на такава система с данните от направено в рамките на проекта проучване. Допитване до повече от 500 компании е показало, че работещите хора у нас имат сериозна потребност от обучения за подобряване на своите умения и компетенции.
Изследването сочи още, че повече от половината от предприемачите използват въвеждащите обучения на своите работници за формирането на т.нар. „меки умения“, сред които решаване на конфликти, работа в екип, управление на времето и др.
Освен това става ясно, че 80% от участниците в анкетата биха организирали обучения за работниците си, ако се осигури външно финансиране. Предприемачите смятат, че 60 на сто от служителите им имат нужда от чуждоезиково обучение. 58 процента от анкетираните са на мнение, че за кариерното развитие на подчинените им е важна инвестицията в техните знания и умения, а 30% сто предпочитат финансовите стимули като мярка за кариерно развитие и израстване.
Данните бяха представени пред участниците в разширеното заседание на Националния съвет за оценка на компетенциите, което се провежда на 29 и 30 ноември 2012 г. в гр. Пловдив.