Пътниците ще имат право на по-високи обезщетения при забавяне на влак, повече място за велосипедите им и повече услуги, ако са с намалена подвижност. Евродепутатите подкрепиха днес промени в правилата от 2009 г., които включват и по-ясни процедури за разглеждане на жалби.
Евродепутатите увеличиха обезщетенията за закъснения над 1 час от 25% на 50% от цената на билета. Пътниците ще имат право на обезщетение в допълнение към правото да продължат да пътуват или да бъдат пренасочени.
Пътниците ще имат право на 75% обезщетение от цената на билета за закъснение от час и половина и 100% от цената на билета за закъснение от повече от 2 часа.
За да се избегне блокирането на пътници в случай на изпусната връзка, пътниците ще имат същите права на информация, помощ и обезщетение като при директно пътуване, решиха евродепутатите.
Те отхвърлиха предложенията за освобождаване на железопътните оператори от изплащане на обезщетения в случаи на "извънредни обстоятелства".
Съдействието за хора с намалена подвижност трябва да бъде безплатно и достъпно на по-големите гари без нужда от предизвестие, гласят измененията.
Евродепутатите намалиха времето за предизвестие за нужда от съдействие на по-малки железопътни гари и уточниха отговорността на железопътната компания и управителите на гарите за пълното обезщетяване на пътници, в случаите на липса и нанесени повреди върху оборудването за придвижване.
Пътниците имат право да вземат велосипеди във влакове, включително високоскоростните влакове, влаковете, извършващи превози на дълги разстояния, трансгранични и местни превози, гласи приетият текст. Новите или обновени влакове трябва да разполагат с ясно обособени пространства за превоз на сглобени велосипеди.
Евродепутатите също така подкрепиха по-ранното приключване на временното освобождаване, използвано от някои държави членки, за прилагането само на части от правилата за пътници от 2009 г. за вътрешните железопътни услуги. Това освобождаване трябва да бъде прекратено най-късно една година след като правилата влязат в сила.
Евродепутатите искат правилата да се прилагат и за крайградски железопътни услуги.
Евродепутатите приеха позицията с 533 гласа "за" при 37 гласа "против" и 47 "въздържал се". Преговорите за окончателния текст на законодателното предложение могат да започнат, след като Съветът на ЕС приема своята позиция.