Защо снегът във Финландия не пречи на никого?

21.02.2012 | 11:25
по статията работи: Тодор Райков*
От първо лице: За снегопочистването, високите технологии и различния начин на мислене на един далечен европейски народ
Защо снегът във Финландия не пречи на никого?

 Когато рано сутринта сме изправени пред непосредственото изпитание да изринем колата си от навалелия сняг или ни се налага да прокараме партина в отчаян опит да достигнем работното си място, рядко ни остава възможност дори да се замислим как стоят нещата в страни, където снегът през зимата не е "изненада". Ако човек се опита да обясни на финландец с какви премеждия и ежегодни "кризисни" ситуации се сблъсква българинът, то той ще срещне поглед, изпълнен със съмнение и недоумение. 

В страна като Финландия, в която училищата и учрежденията не са затворени дори и в най-студените дни от годината, когато живакът в термометъра слиза под смразяващите минус 30 градуса, снегът не се възприема като непреодолим проблем, а като възможност за доходоносен бизнес. Чрез преплитането на различни високотехнологични достижения като съвременни системи и оборудване за почистване на снега, през системи за управление на бизнеса - т.нар. "ERP системи", и дългосрочни метеорологични прогнози, финландците решават сякаш с лекота трудностите, произтичащи от географското им положение. 

В рамките на своята обмяна на опит във Финландия имах възможност да се срещна с финландски предприемачи от различни сфери, обединени от това, че благодарение на тях и техните продукти и услуги хората успяват да пестят време и пари, запазват здравето си, а икономиката на страната расте.

Вижте какво ми казаха Сеппо Хууринайнен, собственик на иноватинвното финландско предприятие MHG Systems Oy, и Руслан Писаренко, руски IT консултант:

Г-н Хууринайнен, как финландците се справят с трудностите, причинени от обилните снеговалежи? В България подобни количества сняг лесно биха затворили редица учреждения и биха причинили километрични задръствания. Да не говорим за пътни инциденти и фрактури у гражданите.

Сеппо Хууринайнен:

Ключът е във високата ефективност. У нас новите технологии се прилагат веднага, защото пестят време и пари в дългосрочен план. Във Финландия ефективността е залегнала в цялостното ни мислене. Тук, където температурите с месеци не надхвърлят температурата на топене, всяко едно движение трябва да бъде ефективно, всяка минута – внимателно разчетена.

При нас съществуват много строги правила. Например, ако някой си счупи крайник заради заледен тротоар или катастрофира заради непочистена улица, то вината е на компанията, която е отговорна за почистването на този участък. Ето защо фирмите използват системи за управление на бизнеса, така наречените ERP системи, с включени системи за проследяване.

Как точно прилагате тези системи на практика?

Сеппо Хууринайнен:

Нашата компания разработва специализиран софтуер за контрол над камионите и водачите им от обекта за почистване до определеното за извозване на снега място. Той може да бъде използван както от изпълнителя, така и от възложителя на поръчката.  

Когато водачът потегли, той изпраща съобщение до системата и бива проследен посредством GPS навигация. Така, ако някой се нарани след обработка на улицата, тротоара, фирмата не носи отговорност, защото се счита, че пешеходецът или водачът на МПС не е бил достатъчно внимателен.

Отляво надясно: Сеппо Хууринайнен, собственик на иноватинвното финландско предприятие MHG Systems Oy, Руслан Писаренко, руски IT консултант. Снимка: Личен архив

Какви технологии и устройства са необходими за функционирането на тази система?

Сеппо Хууринайнен:

Моята концепция е, че решенията трябва да са възможно най-достъпни и опростени, така че дори човек, който е "скаран с технологиите", да може да се справи безпроблемно. Например, нашата система може да се използва по всяко време и навсякъде, защото използва т.нар. "изчисления в облак" или cloud computing. Това означава, че стига да разполагате с парола за достъп, можете да влезете в системата за управление и да получите или изпратите информация от браузъра на компютъра си или мобилния си телефон. Единственото условие е да имате достъп до интернет. Такъв е и случаят с водача на камиона, за който ви споменах по-рано. Той може да информира за евентуални проблеми и забавяния своя мениджър в офиса, чрез изпращане на SMS до системата.

Значи решенията за проблемите са буквално пред очите ни, по-точно в джобовете ни?

Сеппо Хууринайнен:

Именно. В комбинация с GPS проследяването, тези системи може да спестят доста пари на фирмите. От друга страна, това е и средство за контрол на недобросъвестните компании. Просто ние се опитваме да намерим решения на проблемите си възможно най-евтино и ефективно. Ето защо възприемаме всяка нова или висока технология като поредното средство за постигането на тази цел.

Забелязах и че компаниите в страната дават път на младите хора.

Сеппо Хууринайнен:

Да, безспорно. Точно младите специалисти са тези, на които разчитаме за нови идеи как да прилагаме последните технически нововъведения.

Руслан Писаренко:

Аз съм живото доказателство за това. Макар да съм чужденец, тук открих възможност за развитие на своя потенциал, а на идеите ми се гледа сериозно.

Да, в България за съжаление съществува проблемът, че много млади специалисти биват подценявани.

Руслан Писаренко:

Според мен много от иновациите, които са постигнати тук, нямаше да бъдат възможни без помощта на младежи, завършващи местните университети. А без поощряване и привличане на млади кадри икономиката на всяка страна е обречена да западне.

 

След разговора ми с тези ERP и IT специалисти имах възможността да се срещна с хората, които работят "на терен", за да чуя тяхното мнение относно това, какво е необходимо, за да видим и нашите улици освободени от сняг и лед.

Имах удоволствието да се запозная с г-н Яри Иконен, собственик на Amados Oy, финландски производител на специализирано оборудване за почистване на снега, ползващ се с голяма популярност в Русия:

Г-н Иконен, със своите 50 000 души, Миккели е малко градче, но улиците и тротоарите тук винаги са в перфектно състояние, а градът е изпълнен с живот и движение дори при тези тежки метеорологични условия. Как успявате да се справите?

Яри Иконен:

За това се грижат 35 челни колесни товарача (разговорно познати у нас като "фадроми" - бел. авт.), множество камиони и по-малки машини. Част от почистващото оборудване разполага с устройства, които "изяждат" снега и го изхвърлят директно в движещ се успоредно с тях товарен камион, за да бъде улеснено извозването.

Яри Иконен, собственик на фирма-производител на оборудване за почистване на снега. Снимка: Личен архив

Да, при нас съществува огромен проблем с натрупаните преспи сняг покрай улиците. Това създава сериозни пречки на пешеходците, а когато снеготопенето започне съществува сериозна опасност от задръстване на отводнителните канали.

Яри Иконен:

Точно по тази причина са ни необходими толкова много колесни товарачи. За един наш "снежен сезон" само една машина е способна да натовари близо 20 000 камиона със сняг.

Това е внушително число! Предполагам, че в столицата Хелзинки разполагате с поне няколко стотин от тези машини?

Яри Иконен:

Да, там работят около 800 машини, които денонощно чистят, разпръскват смеси и чакъл за по-добро сцепление.

Това прави средно по една машина на всеки 1500 души! А каква е цената на един от тези товарачи заедно със специализираното оборудване за чистене на сняг?

Яри Иконен:

Приблизително 100 000 евро. Приставките са по около 10 000 евро всяка, но трябва да се вземе предвид, че това са високотехнологични машини, с потенциал за употреба от поне 20 години.

А разполагате ли със специализирани приставки за премахване на леда от тротоарите и пътищата? Това е много наболял проблем в България, който изпраща стотици хора в болница с най-различни фрактури.

Яри Иконен:

Да, разбира се. Произвеждаме приставки за трошене на лед, подобни на валяк, които раздробяват леда, без да нараняват пътната настилка или тротоара.

Въпреки уверенията на моя домакин, приех последното с известна доза скептицизъм, предвид състоянието на настилките в България. Останах с надеждата, че щом продуктите му се търсят и в Русия, където проблемите са така близки до нашите собствени, има надежда да видим тези модерни машини някой ден и по родните улици.

Остава и въпросът докога българинът ще търпи словоизлияния от рода на "снегът ни изненада", "толкова сняг не е валяло от 50 години" и други подобни смехотворни оправдания, при положение, че чинно плаща всевъзможни данъци и такси? Ако не друго, нека поне да можем спокойно да идем на работа.

 

*Авторът на репортажа за Econ.bg от Финландия - Тодор Райков, е председател на Младежката асоциация за стопанска инициатива (www.yapee.org) - организация, имаща за цел изграждането на трайни връзки между младите хора, образователната сфера и бизнеса.

В момента той се намира във Финландия по програмата "Еразъм за млади предприемачи" на Европейския съюз, където обменя опит в областта на управлението на ресурси и възобновяемите енергийни източници.

Оцени статията:
3.00/11
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...