Когато рано сутринта сме изправени пред непосредственото изпитание да изринем колата си от навалелия сняг или ни се налага да прокараме партина в отчаян опит да достигнем работното си място, рядко ни остава възможност дори да се замислим как стоят нещата в страни, където снегът през зимата не е "изненада". Ако човек се опита да обясни на финландец с какви премеждия и ежегодни "кризисни" ситуации се сблъсква българинът, то той ще срещне поглед, изпълнен със съмнение и недоумение.
В страна като Финландия, в която училищата и учрежденията не са затворени дори и в най-студените дни от годината, когато живакът в термометъра слиза под смразяващите минус 30 градуса, снегът не се възприема като непреодолим проблем, а като възможност за доходоносен бизнес. Чрез преплитането на различни високотехнологични достижения като съвременни системи и оборудване за почистване на снега, през системи за управление на бизнеса - т.нар. "ERP системи", и дългосрочни метеорологични прогнози, финландците решават сякаш с лекота трудностите, произтичащи от географското им положение.
В рамките на своята обмяна на опит във Финландия имах възможност да се срещна с финландски предприемачи от различни сфери, обединени от това, че благодарение на тях и техните продукти и услуги хората успяват да пестят време и пари, запазват здравето си, а икономиката на страната расте.
Вижте какво ми казаха Сеппо Хууринайнен, собственик на иноватинвното финландско предприятие MHG Systems Oy, и Руслан Писаренко, руски IT консултант:
Г-н Хууринайнен, как финландците се справят с трудностите, причинени от обилните снеговалежи? В България подобни количества сняг лесно биха затворили редица учреждения и биха причинили километрични задръствания. Да не говорим за пътни инциденти и фрактури у гражданите.
Сеппо Хууринайнен:
Ключът е във високата ефективност. У нас новите технологии се прилагат веднага, защото пестят време и пари в дългосрочен план. Във Финландия ефективността е залегнала в цялостното ни мислене. Тук, където температурите с месеци не надхвърлят температурата на топене, всяко едно движение трябва да бъде ефективно, всяка минута – внимателно разчетена.
При нас съществуват много строги правила. Например, ако някой си счупи крайник заради заледен тротоар или катастрофира заради непочистена улица, то вината е на компанията, която е отговорна за почистването на този участък. Ето защо фирмите използват системи за управление на бизнеса, така наречените ERP системи, с включени системи за проследяване.
Как точно прилагате тези системи на практика?
Сеппо Хууринайнен:
Нашата компания разработва специализиран софтуер за контрол над камионите и водачите им от обекта за почистване до определеното за извозване на снега място. Той може да бъде използван както от изпълнителя, така и от възложителя на поръчката.
Когато водачът потегли, той изпраща съобщение до системата и бива проследен посредством GPS навигация. Така, ако някой се нарани след обработка на улицата, тротоара, фирмата не носи отговорност, защото се счита, че пешеходецът или водачът на МПС не е бил достатъчно внимателен.
Отляво надясно: Сеппо Хууринайнен, собственик на иноватинвното финландско предприятие MHG Systems Oy, Руслан Писаренко, руски IT консултант. Снимка: Личен архив
Какви технологии и устройства са необходими за функционирането на тази система?
Сеппо Хууринайнен:
Моята концепция е, че решенията трябва да са възможно най-достъпни и опростени, така че дори човек, който е "скаран с технологиите", да може да се справи безпроблемно. Например, нашата система може да се използва по всяко време и навсякъде, защото използва т.нар. "изчисления в облак" или cloud computing. Това означава, че стига да разполагате с парола за достъп, можете да влезете в системата за управление и да получите или изпратите информация от браузъра на компютъра си или мобилния си телефон. Единственото условие е да имате достъп до интернет. Такъв е и случаят с водача на камиона, за който ви споменах по-рано. Той може да информира за евентуални проблеми и забавяния своя мениджър в офиса, чрез изпращане на SMS до системата.
Значи решенията за проблемите са буквално пред очите ни, по-точно в джобовете ни?
Сеппо Хууринайнен:
Именно. В комбинация с GPS проследяването, тези системи може да спестят доста пари на фирмите. От друга страна, това е и средство за контрол на недобросъвестните компании. Просто ние се опитваме да намерим решения на проблемите си възможно най-евтино и ефективно. Ето защо възприемаме всяка нова или висока технология като поредното средство за постигането на тази цел.
Забелязах и че компаниите в страната дават път на младите хора.
Сеппо Хууринайнен:
Да, безспорно. Точно младите специалисти са тези, на които разчитаме за нови идеи как да прилагаме последните технически нововъведения.
Руслан Писаренко:
Аз съм живото доказателство за това. Макар да съм чужденец, тук открих възможност за развитие на своя потенциал, а на идеите ми се гледа сериозно.
Да, в България за съжаление съществува проблемът, че много млади специалисти биват подценявани.
Руслан Писаренко:
Според мен много от иновациите, които са постигнати тук, нямаше да бъдат възможни без помощта на младежи, завършващи местните университети. А без поощряване и привличане на млади кадри икономиката на всяка страна е обречена да западне.
След разговора ми с тези ERP и IT специалисти имах възможността да се срещна с хората, които работят "на терен", за да чуя тяхното мнение относно това, какво е необходимо, за да видим и нашите улици освободени от сняг и лед.
Имах удоволствието да се запозная с г-н Яри Иконен, собственик на Amados Oy, финландски производител на специализирано оборудване за почистване на снега, ползващ се с голяма популярност в Русия:
Г-н Иконен, със своите 50 000 души, Миккели е малко градче, но улиците и тротоарите тук винаги са в перфектно състояние, а градът е изпълнен с живот и движение дори при тези тежки метеорологични условия. Как успявате да се справите?
Яри Иконен:За това се грижат 35 челни колесни товарача (разговорно познати у нас като "фадроми" - бел. авт.), множество камиони и по-малки машини. Част от почистващото оборудване разполага с устройства, които "изяждат" снега и го изхвърлят директно в движещ се успоредно с тях товарен камион, за да бъде улеснено извозването.
Яри Иконен, собственик на фирма-производител на оборудване за почистване на снега. Снимка: Личен архив
Да, при нас съществува огромен проблем с натрупаните преспи сняг покрай улиците. Това създава сериозни пречки на пешеходците, а когато снеготопенето започне съществува сериозна опасност от задръстване на отводнителните канали.
Яри Иконен:
Точно по тази причина са ни необходими толкова много колесни товарачи. За един наш "снежен сезон" само една машина е способна да натовари близо 20 000 камиона със сняг.
Това е внушително число! Предполагам, че в столицата Хелзинки разполагате с поне няколко стотин от тези машини?
Яри Иконен:
Да, там работят около 800 машини, които денонощно чистят, разпръскват смеси и чакъл за по-добро сцепление.
Това прави средно по една машина на всеки 1500 души! А каква е цената на един от тези товарачи заедно със специализираното оборудване за чистене на сняг?
Яри Иконен:
Приблизително 100 000 евро. Приставките са по около 10 000 евро всяка, но трябва да се вземе предвид, че това са високотехнологични машини, с потенциал за употреба от поне 20 години.
А разполагате ли със специализирани приставки за премахване на леда от тротоарите и пътищата? Това е много наболял проблем в България, който изпраща стотици хора в болница с най-различни фрактури.
Яри Иконен:
Да, разбира се. Произвеждаме приставки за трошене на лед, подобни на валяк, които раздробяват леда, без да нараняват пътната настилка или тротоара.
Въпреки уверенията на моя домакин, приех последното с известна доза скептицизъм, предвид състоянието на настилките в България. Останах с надеждата, че щом продуктите му се търсят и в Русия, където проблемите са така близки до нашите собствени, има надежда да видим тези модерни машини някой ден и по родните улици.
Остава и въпросът докога българинът ще търпи словоизлияния от рода на "снегът ни изненада", "толкова сняг не е валяло от 50 години" и други подобни смехотворни оправдания, при положение, че чинно плаща всевъзможни данъци и такси? Ако не друго, нека поне да можем спокойно да идем на работа.
*Авторът на репортажа за Econ.bg от Финландия - Тодор Райков, е председател на Младежката асоциация за стопанска инициатива (www.yapee.org) - организация, имаща за цел изграждането на трайни връзки между младите хора, образователната сфера и бизнеса.
В момента той се намира във Финландия по програмата "Еразъм за млади предприемачи" на Европейския съюз, където обменя опит в областта на управлението на ресурси и възобновяемите енергийни източници.