Новият век беляза необратимо планетата, на която живеем. Постепенно хората започнаха да осъзнават, че непрекъснатото дотехнологизиране на технологичната епоха нанася сериозни вреди на околната среда и че трябва да поемем отговорност за това. В този контекст понятия като „зелени“ практики, „зелена“ компания и дори „зелена“ икономика стават все по-популярни и все повече корпорации се опитват да се идентифицират с тях.
Великобритания е една от развитите държави, които обръщат най-голямо внимание на превенцията (или по-точно, забавянето) на унищожаването на околната среда – както на ниво държавна политика, така и от страна на бизнес средите. Нещо повече – там бизнесът, който предлага екологично чисти стоки и услуги, е най-бързо развиващият се сектор. В този смисъл, има какво да научим от англичаните в тази сфера.
Ето защо сметнахме, че би било полезно да ви споделим част от опита на Обединеното кралство, с чиито практики се запознахме в рамките на наскоро провелия се в София Green HR Forum 2012. По време на еднодневния семинар Катрин Барбър, шарже д'афер на дипломатическата мисия на Великобритания у нас, сподели няколко съвета към българските бизнес мениджъри, ориентирани към т. нар. „зелена“ фирмена политика.
Те се отнасят към предизвикателствата, идващи както от самото изграждане на устойчиво щадящо природата фирмено поведение, така и от това да се убедят всички служители, че трябва да го следват. „Защото наистина е много трудна и предизвикателна задача да привлечем, да задържим и да мотивираме нашия персонал“, обясни Барбър.
„Така че днес ще ви предложа варианта, при който, работейки по зелената тема, да решите този проблем“.
Преди всичко, тя ни подтикна да се запитаме следното:
Защо е важно да бъдем „зелени“?
„Имаме избор дали да продължим да замърсяваме или да създадем една „зелена“ икономика“, каза на присъстващите дипломатическият представител. И добави, че има защо това да е толкова важно.
В глобален мащаб можем да открием десетки причини да се насочим към „зелена“ корпоративна дейност. Катрин даде за пример десетките пожари тази година в България, основната причина за които е изсъхването на горите у нас. Тя предупреди, че ако не се вземат сериозни мерки, в следващите години можем да очакваме на Балканския полуостров да се завърнат болести, с които смятаме, че сме се преборили – като маларията. Социалната ни безотговорност може да ни изправи пред много други опасности като например повишаването на нивата на Световния океан и идващите с това последствия.
Всички тези неща обаче може да се сторят твърде далечни и хипотетични за един предприемач, за когото водещ е успехът на неговия бизнес. Защо е важно за един фирмен мениджър да бъде „зелен“?
Защото на хората им харесва да работят за добри каузи, смята Барбър. В кризата е много лесно за много компании и служители да кажат, че не могат да контролират средата, в която живеят. Проучвания обаче сочат, че когато работят във фирма, която развива „зелени“ практики, хората чувстват, че имат контрол над тази среда. И това им харесва.
Освен това, подчерта Катрин, е напълно погрешно да говорим за „зелени“ длъжности и да ги разграничаваме от всички останали. Всяко едно работна сфера може да бъде насочена към опазването на околната среда и съответно всеки бранш може да развива „зелена“ дейност.
Как да бъдем социално отговорен мениджър?
Отговорността към околната среда е само част от общото понятие „социална отговорност“. Но е основна предпоставка, а също и следствие от нейното развиване. Затова „зелено“ ориентираното поведение започва от правилната политика към служителите на една компания.
Катрин Барбър предлага следните три съвета на фирмените лидери:
Гъвкаво работно време на служителите или работа от вкъщи
В западните държави въвеждането на гъвкаво работно време е все по-популярно. В много компании във Великобритания пък се предпочита работата от вкъщи. Това важи особено за столицата Лондон, където пътят до работното време е стресиращ, отнема време и коства средства и енергия.
Оказва се, че това е и държавна практика – много държавни служители работят поне веднъж седмично от дома си, използвайки личните си компютри. Нещо повече – вместо да пътуват до Лондон, за да се срещат със своите ръководители, голяма част от английските посланици често използват възможностите на видеоконферентните разговори, за да дискутират различни въпроси.
Колкото до транспорта – той също може да бъде екологичен и социално ориентиран. Според експерта е много важно хората да бъдат мотивирани да не използват личните си автомобили, за да пътуват до работа, а да се ориентират повече към градския транспорт, към алтернативен транспорт или дори да ходят пеша.
От английското външно министерство са осигурили например велосипеди и каски за всеки един от представителите им в посолството в Стокхолм, Швеция. Бизнесът в Кралството също казва своята дума – установена практика сред компаниите в Лондон е в началото на всяка календарна година работодателите да отпускат заем на служителите си, за да си закупят едногодишни карти за градски транспорт или за националната влакова мрежа. Което им спестява значителни средства.
„Зелени“ тиймбилдинги и съвместни инициативи
Има начин да разнообразите и разтоварите работната среда на хората в екипа ви и едновременно с това да ги открехнете към полезна за околната среда дейност. Можете да организирате тематичен тиймбилдинг или ден за почистване на местния парк – както направиха служителите от 3Бей.бг неотдавна. Друг вариант е да се включите в подобни публични инициативи – Катрин Барбър даде за пример природозащитната организация WWF, която организира почистване на националните паркове в България. В него са се включили много хора от английското посолство у нас. Освен, че имат положителен ефект върху природата, тези инициативи сплотяват екипа и представляват нещо като практическо упражнение за съвместна работа.
Компаниите могат да включат персонала си и в много по-мащабни проекти. Някои организации, разказва дипломатическият представител, разработват инициативи, свързани с изпращането на фирмени служители в чужбина, заедно с техните семейства. Катрин препоръчва включването в тази практика, защото „това създава усещане за общност“.
Позитивна комуникация
Много е важно как работодателите комуникират със своите подчинени. Именно комуникацията е най-важното оръжие на един ръководител, който иска да намери сред служителите си съмишленици на своите идеи.
Ако искате да убедите хората край себе си в предимствата на екологичните практики, споделете с тях позитивни истории, които олицетворяват резултатите от тази дейност. От външното министерство в островната държава са започнали да издават „зелен“ бюлетин, който използват именно като начин за такова споделяне. В него се публикуват различни инициативи, проекти, „зелени“ новини. На страниците му дори се организират викторини на тази тематика с награди за включилите се в тях.
Най-важното при комуникацията с персонала, смята Катрин Барбър, е включването на висшето ръководство. По този начин се създава корпоративна култура, в която да бъдеш „зелен“ е нормално.
И накрая, сподели експертът, е от съществена необходимост да се запитаме какво може да се направи, за да се промени и подобри средата, в която живеем. Правилният начин е да изградим мисленето си върху въпроса: „Какво мога да направя лично аз?“.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!