Месечната карта за една линия в градския транспорт на София да се възстанови. Предложението бе прието на заседание на общинската комисия по транспорт. Предстои да се одобри и на сесията на Столичния общински съвет на 23 февруари. Ако това стане, този вид карта трябва да влезе отново в употреба от 15 март. Доклади с това предложение бяха внесли всички политически сили в общинския съвет.
Цената й остава същата - 23 лева персонална и 28 лева неперсонална за наземния транспорт и съответно 35 лева и 42 лева за метрото. Имаше предложения за намаляването на цената й, което не бе прието като уместно от комисията.
С връщането на месечната карта за една линия Центърът за градска мобилност (ЦГМ) ще има 8 млн.лева по-малко приходи, посочи Зафир Зарков от ГЕРБ. Той напомни, че градският транспорт е на загуба в последните години - пандемията и вдигането на цената на горивата и електроенергията. През 2023 г. трябва да се осигурят 30 млн.повече за разходи в градския транспорт (спрямо 2022 г.) и още 32 млн.лева, с които ще се вдигнат заплатите на всички служители в градския транспорт, отбеляза той.
Връщането на талона за 10 пътувания, обаче, не бе обсъден от комисията по транспорт.
Предложението на Георги Георгиев от ГЕРБ да отпадне глобата от 3 лева, ако пътуващият не е валидирал превозния си документ, не бе прието. В комисията се изразиха мнения, че санкцията е добре да се отложи до 1 януари 2024 г. Дотогава да се проведе смислена разяснителна кампания и хората да са убедени във важността на валидацията.
Откакто действа от 1 януари броят на валидациите се е увеличил 4 пъти, отбеляза Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.
Иво Божков от "Демократична България" предложи глобата да не отпада, а да се отложи за началото на следващата година. Калоян Паргов от БСП подкрепи тази идея.
"Липсата на глоба намалява броя на валидациите, а с тях се задейства застраховката при евентуален инцидент. Чрез валидирането се получава информация откъде се качва пътникът и точно къде се прекачва на друго превозно средство от градския транспорт. На тази база може да се синхронизира графикът на автобусите, трамваите и тролейбусите, така че пътникът да не вижда как заминава превозното средство, а то да го изчака", обясни Зарков.
Валидацията трябва да е задължителна, потвърди и Борис Бонев, защото тя не поражда финансов проблем за пътниците като спирането на месечната карта. Крайното решение ще бъде избрано на водещата комисия по местно самоуправление, защото изисква промяна в приетата на 21 юли от СОС наредба за пътуване в градския транспорт на София.