Дистанция на шезлонгите по плажовете и използване на съществуващата рекламна кампания "Преоткрий България" в социалните мрежи - с това най-общо се изчерпват готовите мерки на Министерството на туризма за летния сезон в условията на коронавируса, се разбра от интервю на министъра Николина Ангелкова пред БНР. Обмислят се различни мерки, сред които за безплатни чадъри и дистанция по плажовете. Министърът посочи, че за нея е важно да продължава да работи, а представителите на туристическия бранш, които поискаха оставката ѝ били малък процент от сектора.
"Със сигурност секторът няма да се възстанови лесно", прогнозира министърът и добави, че ситуацията е изключително тежка. В условията на коронавирус ще се разчита основно на българките туристи, както и на хора от съседните държави, които ще пътуват с личните си автомобили, за да почиват в България.
Ангелкова изброи куп мерки, предприети вече на централно ниво, като кредитите за фирми и граждани през Българската банка за развитие и схемата на социалното министерство 60/40 за запазване на работните места, но избегна конкретика на въпрос какво точно е предложило нейното ведомство. "Нека не забравяме, че Министерството на туризма е част от българското правителство", заяви тя и добави, че "ние също сме готови с такива планове" (за сектора на туризма) и не иска "да има манипулации и внушения, че държавата нищо не прави".
"Министерството на туризма е разработило стратегия, която е свързана с късен летен сезон. Нашите срокове са за стартиране от 1 юли с възможност за подготовка от 15 юни. Такива индикации ни дава това, че няма отказани резервации след тази дата", каза Ангелкова. След като няколко пъти избегна въпрос какво включва стратегията, тя посочи, че има краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки и изброи някои от краткосрочните. Всички те обаче са в етап на планиране.
Тя посочи ваучерите за туризъм, чиято цел е българите да почиват в страната, които все още не са факт. В момента се проучва възможността чадърите и шезлонгите на някои плажове да бъдат на по-ниски цени или да са безплатни. Другата седмица министерството ще предложи варианти по отношение на цените на чадърите и шезлонгите, каза министърът.
"Разработили сме електронно приложение, което да показва къде има свободни чадъри и шезлонги, за да се спазва дистанцията и да бъдат максимално улеснени потребителите", изтъкна Ангелкова. Посочи и рекламната кампания "Преоткрий България", която ще е в дигиталните мрежи и в която известни българи призовават да се почива в страната. С представители на сектора пък се разработвала идея за зони и курорти, свободни от коронавирус, но министърът не разкри детайли. Коментирало се и акцентиране върху балнео и спа туризма. Ангелкова добави, че сроковете, свързани с удостоверенията за категоризация, и други административни срокове са удължени до края на годината. Добави и че туристическите предприятия ще имат достъп до европейски средства (по плана с икономически мерки заради кризата с коронавируса - б.р.), какъвто допреди кризата не са имали.
Николина Ангелкова не смята да подава оставка, за което настояха над 500 туроператори, екскурзоводи и туристически асоциации. По думите ѝ подписалите се под искането са "един много малък процент от сектора".
"За мен е важно да продължавам това, което правим с колегите, защото ситуацията е динамична, и в диалог с бранша и с Европейската комисия да търсим работещи решения", каза Ангелкова.
Не може "да се очаква, че Министерството на туризма със скромния си бюджет от 19 млн. лева ще може да покрие всички очаквания на туроператори и други фирми от сектора", смята Николина Ангелкова.