От днес гражданите, които имат персонален идентификационен код (ПИК), могат да ползват 4 нови електронни услуги в сайта на Националната агенция за приходите.
Те са:
- справка за осигурителния доход, върху който се внасят задължителните осигуровки
- справка за трудовия договор, обявен от работодателя
- справка за вноските за допълнително задължително пенсионно осигуряване (вноски за втора пенсия), включително информация за пенсионния фонд
- възможност да се подаде чрез интернет искане за издаване на данъчен документ
Новите услуги позволяват гражданите да следят в интернет верността на подадената в НАП информация от техните работодатели. Електронните справки, предлагани от приходната агенция, позволяват да се провери вида на трудовия договор, това дали е за пълен работен ден или за 4 часа, например; размера на осигурителния доход, включително внесените към частните пенсионни фондове вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване.
Изцяло нова услуга е подаването на искането за издаване на данъчен документ с ПИК. Тя дава възможност ползващите я да поискат издаването на удостоверение или друг данъчно-осигурителен документ от НАП, като по този начин спестяват лично посещение в приходната агенция.
Средно годишно се издават близо 1 млн. удостоверения за платени данъци като в значителна част от случаите се изискват 2 лични посещения – едно за подаване на искането и второ за получаване на вече издаденото удостоверение. С новата онлайн услуга първата лична визита ще отпадне. По изчисления на ведомството услугата може да спести преки административни разходи на клиентите на стойност близо 4 млн. лв. годишно.
Потребителите могат да получат допълнителна информация за услугите, предоставяни от агенцията за прохидите с ПИК на телефона на информационния център на НАП 0700 18 700. От кол центъра на агенцията дават и консултации за деклариране и плащане на данъци и осигуровки, включително съвети за използване на онлайн услугите на НАП.