400 хиляди жители на една столица в Европа ще разполагат с не какво да е друго, ами с напълно безплатен градски транспорт.
Коя е столицата?
Естония, освен, че е светлинни години напред в сферата на Wi-fi зоните, каквито има дори в най-отдалечените села, отново изненадва приятно своите граждани. С две думи – говорим си за столицата Талин, която е и най-големият град в страната.
От 1 януари тази година всеки, който е регистриран по местоживеене в Талин, ще разполага с транспортна карта. Тя обаче няма да се заплаща по какъвто и да е начин, а се издава безплатно и дава право на безплатен превоз – и с трамваи, и с тролеи, и с автобуси.
Според оценката на анализатори това може да доведе до загуба на приходи около 12 милиона евро на година. Правителството обаче отсича, че не се мотивира от евентуалните дефицити, а по-скоро от „действия в социалната и екологичната сфера“, информират естонските медии.
С оглед на тези съображения, общината на Талин изтъква, че идеята е жителите на града да спрат да ползват личните си автомобили и да се прехвърлят в мрежата на градския транспорт.
Ходът ще е от полза за различните социални слоеве. Бедните, които принципно не могат да си позволят абонаментни карти, вече няма да има нужда да се притесняват за това. Шофьорите пък ще са приласкани от липсата на разходи за бензин. Намаляването на автомобилопотока, според концепцията на проекта, ще доведе и до намаляване на шума в града, както и на замърсяването на околната среда.
Кметът на Талин Едгар Сависаар гордо казва, че този ход ще направи естонската столица „флагман на зеленото движение в Европа“, съобщава „Би Би Си“. Според данните, които медията представя, продажбите на билети покриват едва 33% от средствата, нужни за транспортната система в града. През изминалата 2012 година, близо 75% от гласувалите граждани са били „за“ безплатния градски транспорт в Талин.
Що се отнася за чужденци или други естонци, които не са регистрирани в столицата, билетът за един час остава 1,10 евро, за ден – 3 евро, а за 30 дни – 23 евро, уточнява електронното издание "Бизнес инсайдър".