Хайде да си вземем стажанти!

24.02.2012 | 11:06
по статията работи: Ралица Стоянова
И младите хора, и компаниите имат полза от организирането на стажантски програми. Какви са практиките и традициите в това отношение в няколко различни институции - Фондация Empower United, Vivacom, Овергаз, EVN и 3БЕЙ.БГ
Хайде да си вземем стажанти!
Снимка: PhotoExpress

 

Има студенти, които учат висше образование, без да са съвсем наясно какво ще правят, след като завършат. Лекциите по някои специалности са твърде теоретични. Много от младите хора не могат да преценят дали това е тяхната професия и продължават образованието си по инерция. Стажантските програми в компаниите са добър начин за студентите да "влязат в дълбокото", да се запознаят с реалната работна среда и да видят дали конкретна професия е за тях. Компаниите, които наемат стажанти, от своя страна, получават свежа, необременена гледна точка и възможността сами да обучат младежите спрямо нуждите си.

Преди време министърът на образованието Сергей Игнатов съобщи, че Европейският съюз (ЕС) ще ни предостави 90 млн. лева за стажанти. Част от парите ще отиват във фирмите, които наемат младежи, а останалата част - при университетските преподаватели и студентите. Явно всички – и студентите, и компаниите, и държавата осъзнават ползите от стажантските програми.

Добрите практики

През 2011 г. Фондация Empower United организира стажантска програма за развитие на млади лидери за втори път. Тя се провежда в период от осем седмици през юли и август. Първите две са обучение в Американския университет в Благоевград, а следващите шест – стаж в компании.

През миналата година 27 компании са взели участие в програмата в сравнение с 24 през 2010 година. Сред фирмите и организациите са Vivacom, Lufthanza Technik, AstraZeneca, SanomaBliasak, Telelink, Tesy, Институтът за пазарна икономика (ИПИ), Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР) и други. Една компания може да вземе няколко стажанти, ако им предложи позиции в различни отдели.

През 2011 година желаещите студенти да участват в програмата са били 343. От тях одобрени са 40. "Пресяването е много сериозно, защото искаме да предложим на компаниите най-добрите от най-добрите", обяснява маркетинг директорът на Empower Светла Стоева.

То се извършва на три етапа. На първия се преглеждат документите на кандидатите - автобиография, есе на английски език, две препоръки и академична справка за успех, който трябва да бъде над "много добър". Вторият етап, до който са допуснати 200 кандидати, представлява асесмънт център (метод за определяне на специфичния набор от умения и поведения – бел. авт.). Специалисти по човешки ресурси провеждат интервюта с кандидат-стажантите. След като се сумира балът на кандидатите на база оценка от документите и интервю, тези с най-висок бал отиват на среща в избраната от тях компания. На третия етап във всяка фирма се изпращат по двама кандидати, от които тя окончателно си избира един.

Мнозинството от избраните стажанти са от Софийския университет и УНСС, но има и такива от НБУ, ВУЗФ, Академията в Свищов, Варненския университет. Тази година участие в програмата са взели участие и петима български студенти, които учат в чужбина.

Обучителната програма в Благоевград е много интензивна. "Шестнайсет преподаватели-практици учат кандидатите на маркетинг продажби, човешки ресурси, работа в екип, корпоративна социална отговорност и ги вкарват в деня на един лидер", обяснява Стоева. Програмата включва и социални мероприятия – боулинг, танци, йога. По този начин се създават контакти сред участниците. Всяка вечер се провежда така нареченият business after hour модул – фирмите изпращат изпълнителните си директори или представители на висшия мениджмънт, които разказват опита си. Това е най-интересният модул за стажантите, смята Стоева.

В първото издание на инициативата 11 от 30 студенти са останали на работа в съответната компания. През 2011 година – 22-ма от 40 са получили предложение за работа. "Това означава, че фирмите са осъзнали, че ще оцелеят тези, които имат ясна стратегия за привличане на таланти", заявява маркетинг директорът на Empower.

Стажът е платен – 600 лева бруто за целия период. Средствата се осигуряват от Фондация "Америка за България". Компаниите също плащат, за да участват в проекта.

Филип Джамбов е един от участниците в последната програма за Empower. Той завършва право и е стажувал в Българския донорски форум, където е останал на работа. "Винаги съм си представял, че ще работя като адвокат. Дейността ми в Българския донорски форум обаче ми дава възможност да се занимавам освен с юридически задачи и с организиране на събития, проучвания. Нещата се променят много бързо, с часове, и това ме учи да реагирам своевременно и адекватно", казва Джамбов. Той допълва, че стажът му е дал друга визия върху знанията, които е имал, и е разширил кръгозора му.

Vivacom провежда стажантски програми от осем години. Миналата година кампанията с продължителност три месеца се е състояла под мотото "Стажът – една мегапродукция с твое участие". Предлагат се стажове в девет дирекции - "Продажби”, "Маркетинг”, "Информационни технологии”,"Експлоатация и архитектура на мрежата”, "Финанси”, "Човешки ресурси”, "Връзки с обществеността”, "Право и регулация” и "Снабдяване”.

За първоначално обявените 77 вакантни позиции са се състезавали над 5500 души. Заради големия интерес компанията е увеличила местата до над 100.

Важно е стажантите да имат както професионалните знания, така и личностни умения, заявяват от Vivacom. Младите хора работят с ментори, които им позволят да тестват възможностите и знанията си в практиката и да се запознаят с реалната корпоративна среда. За тримесечния си престой в компанията стажантите се включват в обучения, които практически да им помогнат да структурират и презентират знанията си. Те участват и в специално създаден за тях тиймбилдинг, чийто основен модул залага на развитието на уменията им за работа в екип, както и на идентифицирането на лидерските заложби на участниците.

През 2011 г. телекомът е инвестирал 200 хил. лева за възнаграждения на участниците в стажантската програма. Над 20% тазгодишните стажанти са останали на работа във Vivacom.

"Овергаз" провежда стажантски програми от 5 години. Общо в петте програми на компанията са участвали 400 студенти от България и чужбина. Летните стажантски програми са между 1 и 3 месеца. "Ако даден стажант покаже висок потенциал и компанията има желание да го задържи, но все още учи, той подписва стажантски договор до края на следването си", обяснява Стоян Турлаков – ръководителят на проект "Стажантска академия" в "Овергаз". След дипломирането си стажантът става младши експерт.

Всеки има наставник и програма, която описва задачите му по време на стажа и крайния продукт от него – доклад, проучване или разработка. В петък стажантите участват в мениджърско училище, по време на което директори в компанията ги запознават със своята работа и отговорности, разказват им за своя кариерен път и предизвикателствата, които преодоляват. Младежите изнасят презентации и споделят какво са научили по време на обучението си. Всички преминават през асесмънт център за оценка на техния потенциал и се учат как да планират кариерата си.

Стажовете в "Овергаз" са платени като възнаграждението е между 350 и 600 лева месечно по трудов договор. 40% от завършилите стажа остават на работа в компанията.

EVN провежда стажантската си програма "Младежи с бъдеще" от 6 години. Изискванията към кандидатите са да са студенти втори или по-горен курс от техническа или икономическа специалност с перфектен немски или английски език и много добра компютърна грамотност. Стажовете са с продължителност три месеца през лятото. В този период участниците имат възможност да работят по различни проекти на компанията.

Стажът е платен. Дори и след приключването му дружеството да няма възможност да наеме нови служители, кандидатурите на добрите стажанти влизат в база данни от потенциални таланти и се разглеждат с предимство, когато се наемат нови хора за дадена позиция.

Сайтовете от онлайн медийната група 3БЕЙ.БГ, към която принадлежи и деловият портал Econ.bg, също имат практика да наемат стажанти. В Econ.bg, Jenite.bg, FitWell.bg, Div.bg и Sporta.bg стажантските програми са с продължителност четири месеца. Интересът към стажовете в сайтовете е голям – кандидатите за 2-3 места са около 400–500. Стажовете се заплащат в края на периода в зависимост от постиженията. Този метод на диференцирано заплащане води до мотивация и желание за съревнование, обясняват от Jenite.bg.

Много от стажантите на Econ.bg през годините са станали част от екипа на сайта. Около 25% от взелите участие в стажантските програми на Sporta.bg остават на работа. FitWell.bg са наели двама от тримата си първи стажанти.

Кой какво печели от стажантските програми?

Ползите от програмата на Empower за стажантите са, че попадат в реална работна среда и преценяват дали тази професия и тази фирма е за тях. В България студентите често нямат идея какво е работа по специалността заради липсата на кариерно ориентиране. Компаниите от своя страна "тестват" талантите и получават необременената, свежата гледна точка, обяснява Стоева.

Стажантските програми позволяват на Vivacom да открие млади и инициативни таланти, които дават на компанията свежи идеи и й позволяват да бъде винаги в крак с времето. Младите хора своя стана получават обучение, практически опит, възможността да приложат усвоената теория в конкурентна, динамична и пазарно ориентирана среда, коментират от телекома.

Работейки в "Овергаз", стажантите се докосват до практическата част на обучението си и имат възможност да покажат своя академичен потенциал на практика. Те получават полезни знания от практиката и бизнеса, обясняват от компанията.

Стажантска програма е чудесен начин за идентифициране на талантливи млади и амбициозни специалисти, смятат от EVN. Участниците имат възможност да се запознаят на практика с бизнеса, да се докоснат до съвременни технологии и иновативни методи на работа и да открият и развият своя потенциал.

Стажовете в сайтовете на 3БЕЙ.БГ дават възможнот на участниците да се докоснат до реалната работна среда, да изследват професионално теми, които представляват интерес за тях, дават им шанс да се докажат. Порталите от своя страна получават различната гледна точка, нов свеж прилив на идеи, нови контакти, които стажантите имат преди да дойдат в компанията. Работният процес се разнообразява, а производителността се увеличава.

Оцени статията:
5.00/5
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...