Една от най-големите флотилии от тестови автомобили пое по германските пътища в понеделник.
Общо 120 коли ще тестват иновационната система simTD (от Safe Intelligent Mobility – Test Field Germany), създадена от учени от Техническия университет в Мюнхен (TUM). По същество това е технология, която позволява на превозните средства да комуникират помежду си и със заобикалящата ги среда.
simTD позволява на колите да разменят информация както за натовареността на трафика, така и за възможни опасности на пътното платно. В края на няколкомесечния тестови период, създателите на TUМ ще анализират огромна по обем база от получени данни и ще оценят нивото на представяне на системата.
Главната цел на проекта simTD е да помогне на шофьорите да изберат най-добрите маршрути, да засичат от разстояние опасни ситуации на пътя и да намалят емисиите на изгорели газове с помощта на енергийно ефективно шофиране и избягване на задръстванията.
Принципът на работа на системата е следният - включената в системата кола изпраща информацията за движението по пътя към мрежа от контролни станции, благодарение на безжична технология, базирана на WLAN стандарта. Самите станции разполагат с изчислителна мощ, нужна за предсказването и ефективното управление на трафика в съответния участък. Отделно всеки от 120-те автомобила разполага с дисплей, който дава предложения за най-добрия маршрут между две точки.
Система ще асистира на шофьорите и на кръстовища и светофари, давайки им указания в коя лента трябва да се престроят или каква е оптималната скорост, с която да се движат, за да хванат „зелената вълна“. В случай на внезапно спиране на предния автомобил, simTD предупреждава незабавно шофьора. На екрана ще светва червена лампа, още преди той да има физическата възможност да реагира на ситуацията.
Ако стане катастрофа, системата ще информира медицинските и спасителни екипи, така че те да могат да реагират максимално бързо и адекватно. При затваряне на даден път, тя ще съветва шофьора да премине по най-удобния заобиколен маршрут и да избегне задръстванията.
„Ще изследваме как шофьорите ще възприемат тази технология в ежедневни ситуации и до каква степен можем да подобрим сигурността на пътя и да предотвратим задръстванията“, обяснява проф. Фриц Буш от университета в Мюнхен. По време на тестовете учените ще проведат симулации, които ще покажат какво би било влиянието на simTD върху общия трафик, ако определен процент от колите бъдат снабдени с технологията.