Щатски съд ще разгледа дело, което ще разисква дали дигиталните музикални файлове могат да бъдат препродавани. В центъра на конфликта стоят стартъп компанията ReDigi и музикалният гигант EMI, уточнява „Би Би Си“. Целият казус се състои в това дали дигиталната музика може да бъде препродавана, след
като първичното ѝ закупуване е било напълно легално.
Възможна революция в сферата на дигиталните покупки
ReDigi, която се занимава точно с това, посочва, че софтуерът на фирмата е абсолютно в съответствие със съществуващите закони за авторското право в САЩ. EMI опонира, че това не е точно така и е решена да съди ReDigi за нарушаване на авторското право.
Търговската компания е създадена през месец октомври 2011 година и се определя като „първия напълно легален онлайн пазар за дигитални файлове втора ръка“. По данните на ReDigi хиляди души са свалили софтуера на фирмата още в първите седмици след стартирането ѝ.
EMI защитава позицията, че дигитално разпространяваната музика е различен случай от компактдисковете или книгите. В такъв случай правилото за "първата продажба" не важи.
Съдебният процес ще бъде наблюдаван изключително внимателно не само от участници в музикалния бизнес, но и от потребителите и цялата индустриална общност като цяло. Решението на щатския съд може да установи революционен прецедент, ако бъде в полза на ReDigi.
Самият интернет гигант Google е изпратил писмо до съдията, в което се уточнява, че компанията „има специфични и жизненоважни интереси“ относно развитието на делото.
Дигиталните продажби на музика в САЩ за пръв път ще бъдат повече от продажбите на компактдискове и плочи по данни на анализаторите от Strategy Analytics. Според проучването на компанията, общият обем на дигиталните продажби ще се увеличи до цели 3,4 милиарда долара при 3,38 милиарда долара продажби за физически носители.
Как действа ReDigi?
ReDigi изисква от потребителите да закупят патентован
софтуер, който осъществява проверка дали даден файл е закупен легално. Ако това бъде потвърдено, файлът бива изтрит от харддиска на потребителя и се качва в сървърите на ReDigi. Софтуерът е разработен така, че не позволява на продаващите музика отново да сложат на
харда си и продадат след това една и съща песен. Една от функциите на програмата е и преглеждането на музикалните „библиотеки“ на потребителите и определяне на това каква част от музиката им е
нелегална.
Европа вече е казала "да" на сходен казус
EMI иска ReDigi да заплати по 150 хиляди долара за всяка песен от каталога на музикалната компания, която е била продадена из сървърите на онлайн магазина втора ръка. Това изглежда доста сериозно като сума, но според експерти бизнес моделът на ReDigi може да се окаже многократно по-печеливш при отсъждане на съда в тяхна полза.
Европа вече е изказала мнението си по сходен съдебен въпрос. През месец юли немски съд взе решение в полза на UsedSoft – немска компания, която препродава софтуер на техногиганта Oracle. Според съдебния орган „авторът на софтуер не може да противостои на препродаването на вече закупени и използвани негови лицензи“.
Изпълнителният директор на ReDigi – Джон Осенмахер, изтъква, че оглавяваната от него компания ще продължи да съществува и да се развива, без значение какво ще е съдебното решение. Нещо повече, компанията планира да се прехвърли и в благотворната ниша на пазара за електронни книги. А това може да се окаже хитър ход, като се има предвид, че дигиталните книги струват повече от mp3 файловете и ще се препродават доста по-бързо и активно след закупуването им.