Борбата с фалшивите новини ще продължи, но без посока и стратегия. Това сочи изследването Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2018. В годишния доклад на "Ройтерс" участват 194 водещи фигури в областта на медиите, социалните мрежи и технологиите.
Под термина "фалшиви новини" аудиторията разбира много неща – журналистика, опетнена от предразсъдъци; подвеждаща онлайн реклама; нарочно създадени лъжливи истории, разпространени в социалните мрежи; политически увъртания. Няма бърз лек срещу всички тези проблеми, твърдят от "Ройтерс".
Ето каква е прогнозата на института за борбата с фалшивите новини през 2018 г.
Спасението не е в технологиите. Експертите, интервюирани от "Ройтерс" очакват, че ще се прилагат нови алгоритми за улавяне на екстремистко съдържание, и те ще дават знак на хората модератори. Изкуственият интелект ще се включи в процеса и ще стане още по-умен и самодостатъчен. Но технологиите ще бъдат и заплаха – вече има експерименти с обработката на видео и аудио, които показват, че те са достатъчно напреднали, за да създават с голяма точност изкуствени изображения на обществени фигури. А това ще направи борбата с фалшивите новини още по-трудна.
"Алтернативната проверка на факти" ще е във възход. След като първоначалната реакция на фалшивите новини (fact-checking) набра скорост, независимите проверки на факти ще получат повече финансиране, ще има инвестиции и в автоматични решения, които да спомагат дейността им. Видимостта им в социалните мрежи и в търсачките ще се увеличи. Ще дойде и отговор под две форми – обектите на проверка ще противоречат на изводите им и ще бъдат създадени "алтернативни проверяващи". През декември The Weekly Standard стана първата консервативна медия, официално призната в САЩ за проверяваща факти. 2018 г. ще даде началото на споровете кой има право да бъде в тази позиция.
Видимост на авторитетните медии. По-малко от половината потребители разпознават от коя медия идват новините, които виждат в социалните мрежи. А способността на идентифицират тези, на които имат доверие, ще се бъде ключова за здравословната информационна екосистема. "Гугъл" вече обеща да издига в резултатите висококачествено и достойно за доверие съдържание, има и проекти, които оценят етичните стандарти и журналистическата експертиза на авторите, за да ги вградят в алгоритмите.
Повече грамотност. Образованието на тема "фалшиви новини" и как да бъдат избегнати те също ще бъде важно. Очкават се инициативи, кампании и програми, които да обучат хората как да бъдат активни, а не пасивни консуматори. Би Би Си например създаде нарочен сайт за тийнейджъри и през годината ще изпраща свои топ водещи в училищата, за да образова децата как да оценят вярна или лъжлива е дадена информация.