Страната ни ще е сред водещите производители на електрически камиони в близко бъдеще, едно високотехнологично и иновативно производство. Това заяви министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер при представянето на електромобила Sevic v500e – създаден и асемблиран в Пловдив, който вече е сертифициран от европейската автомобилна организация UTAC за движение по пътищата на Европа.
Българските електрически камиончета ще се произвеждат изцяло с енергия от възобновяеми енергоизточници. Първите 500 бройки вече са факт и са предназначени за износ. Огромен интерес има към тях в Западна Европа и САЩ. Батерията им позволява пробег от 300 км. и товаримост до 600 кг., като силно приложение имат в търговията.
Намеренията на компанията производител са за построяване на нова фабрика за още 20 млн., в която да се произвеждат близо 1000 броя на година.
Министър Лорер беше на посещение в Пловдив заедно с вицепремиера и министър на околната среда и водите Борислав Сандов за среща с представители на най-големите инвеститори в Тракия икономическа зона (ТИЗ).
„В новия програмен период на ЕС икономиката и зеленият преход ще се движат заедно в тесен съюз. Огромната част от европейския ресурс ще бъде насочен именно за дигитализация и зелена икономиката“, заяви министър Лорер по време на срещата с бизнеса от Зоната.
„Зелените и дигиталните инвестиции са основните пера на европейските програми за период до 2027 г. и това ще се види в програмите, които Министерството на иновациите и растежа ще предостави на бизнеса за развитие в рамките на следващите години“, каза Лорер.
„В новите оперативни програми, в Плана за възстановяване и устойчивост и по линия на REACT-EU са залегнали енергийно ефективни и зелени технологии. Заедно с това трябва да сме наясно, че икономиката не може да стане зелена веднага, а има нужда от преход и той трябва да бъде осигурен“, допълни той.
По отношение на фиша за индустриални зони, който е в размер на 416 млн. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост, министърът подчерта, че ще бъде напълно отворен за оператори на индустриални зони от цялата страна, било то държавни, общински или частни. Ще се акцентира върху икономическата рентабилност на зоната, а именно възможността на оператора, който кандидатства, да покаже инвеститорски интерес към неговата зона. „Това е изключително важно, за да може държавата да инвестира средства там, където наистина има икономически интерес“, обясни министърът.
Фишът ще включва както грантови мерки за довеждаща инфраструктура, така и кредитни линии, които ще са съвместно с финансови партньори като ББР, Фонд на фондовете и Европейската инвестиционна банка.
„Грантовият елемент е важен за по-малките проекти, а кредитният елемент е важен за по-големите проекти. Добавяйки ресурс от банките въпросният фиш ще нарасне“, уточни Лорер.