Над 1 млрд. лева има готовност да инвестира във ВЕИ проекти в България новосъздаденият джойнт венчър на световни лидери в зелената енергия - CWP Еurope. Той обединява опита и усилията на CWP - водеща компания за развитие на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в Югоизточна Европа и Австралия и Mercuria Energy Trading - един от най-големите независими търговци на енергия в света с приходи от над 100 млрд. щ. д.
CWP Europe вече работи по развитието на общо 2 ГВт ВЕИ мощности в Югоизточна Европа, на обща стойност от 1,9 млрд. евро, като има амбиции да разшири значително плановете си през следващите години. Така организацията ще допринесе значещо за осигуряването на евтина зелена енергия и ускоряването на енергийния преход в четири държави в региона – България, Сърбия, Румъния и Украйна.
„Виждаме сериозна възможност в България и на останалите три пазара, където огромното количество скъпи и замърсяващи въглищни централи трябва да бъдат заменени с възобновяеми източници, колкото е възможно по-бързо.”, категоричен е Димитър Енчев, Изпълнителен директор на CWP Europe.
CWP е активна в региона още от 2008 година, като е разработила и осъществила най-големите вятърни паркове в Сърбия (156-мегаватовия проект Čibuk) и Румъния (600-мегаватовия Fântânele Cogealac). Екипът вече разработва портфолио от вятърни проекти в България с общ производствен капацитет 669 МВт и работи по няколко възможности за соларни централи в страната. Вече има два големи вятърни проекта в Североизточна България, които са в напреднал стадий и чийто строеж се очаква да започне след две години.
„Участието на Mercuria ще ни позволи да форсираме процеса, като още по-активно търсим подходящи проекти в България, които да подкрепим. Тук има множество компании и специалисти във ВЕИ сектора - от разработването, проектирането, изграждането и оперирането на ВЕИ централи и ние вече установяваме устойчиви дългосрочни партньорства с тях. Сега ще имаме възможност да ги развием и разширим.”, обяснява Димитър Енчев.
„За нас е удоволствие да се присъединим към CWP и да подпомогнем производството на евтина и чиста електроенергия в Югоизточна Европа,“ казва Жан-Фрасоа Стийлс, Вицепрезидент “Енергиен преход” в Mercuria. „С нетърпение очакваме съвместната ни работа с екипа на CWP по разширяване на портфолиото на компанията и прилагане на нашия опит за оптимизиране на тяхната стратегия.“
Мащабът на инвестициите на CWP Europe у нас ще зависи от възможността за разширяване на портфолио с подходящи проекти за изграждане на вятърни и соларни централи и системи за съхранение на енергия у нас. Специално внимание ще бъде обърнато на развитието на все още иновативните за тази част на Европа хибридни проекти, които включат едновременно производство на електроенергия от вятър и слънце, и системи за съхранение на енергия.
В CWP Europe са убедени, че развитието на ВЕИ ще позволи в дългосрочен план да се държат стабилни и цените на електроенергията, а респективно да се поддържа и икономическата конкурентоспособност на региона.
“Темата с цените на тока ще става все по-чувствителна в България. Електроенергията от нови вятърни и слънчеви централи е с най-ниска себестойност, а - цените на пазара ще се понижат, колкото повече вятър и слънце се присъединят към енергийния микс.”, обяснява Димитър Енчев. “Освен това, за разлика от други производства, при ВЕИ цената не зависи и от добива и доставката на скъпи суровини. Това ще гарантира стабилност и предвидимост на разхода за електроенергия на консуматорите и ще повлияе благоприятно тяхната конкурентоспособност.”, допълва той.
България, Сърбия, Румъния и Украйна са сред най-въглеродно интензивните енергийни пазари, като въглищата все още доминират енергийния микс. Тези страни имат най-замърсения въздух в Европа и са с някои от най-високите нива на смъртност, дължаща се на замърсен въздух. Декарбонизацията на тези пазари е спешен приоритет и ще изисква хиляди мегавати вятърна и соларна енергия. Съвместната работа на CWP с Mercuria ще позволи оптимизация на разработваното портфолио, по-добро управление на пазарния риск и развитие на необходимите структури за по-добро продуктово предлагане към корпоративни клиенти.