Инструкция № 1 на МЗ от 2002 г. за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества – лечебни заведения с над 50 на сто държавно или общинско участие, през 2002 г.

МЗ

Държавен вестник брой: 28

Година: 2002

Орган на издаване: МЗ

Дата на обнародване: 01.03.2004

Чл.1.

С тази инструкция се определят условията, редът и начинът на образуване на средствата за работна заплата през 2002 г. в търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ по чл. 8, ал.1, т.2, букви "в", "г" и т.3 от Закона за лечебните заведения, и в търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, които са с над 50 на сто държавно или общинско участие.


Чл.2.

Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, които са приключили 2001 г. с печалба по счетоводния баланс, имат положителен финансов резултат от началото на 2002 г. и нямат просрочени задължения към края на отчетното тримесечие, образуват средствата си за работна заплата в съответствие с финансово-икономическото състояние и получените приходи.


Чл.3.

(1) Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, образуват средствата си за работна заплата през 2002 г. тримесечно, като начислените средства за работна заплата от предходното тримесечие се коригират с коефициент, отчитащ изменението на приходите от медицински и други услуги на едно лице през съответното тримесечие спрямо предходното тримесечие.
(2) Коефициентът се изчислява по методика, разработена от Националния статистически институт, съгласно приложението.


Чл.4.

(1) Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, образуват средствата за работна заплата през 2002 г. тримесечно, като разчетните средства за работна заплата за съответното тримесечие се увеличават с 40 на сто от приходите по договори с Националната здравноосигурителна каса за изпълнени клинични пътеки, включващи средства за работна заплата и социални и здравни осигуровки.
(2) Когато с нормативен акт се промени разчетната средна месечна брутна работна заплата за системата на здравеопазването, търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, увеличават разчетните средства за работна заплата за съответното тримесечие с произведението от тримесечния размер на увеличението на разчетната им средна месечна брутна работна заплата и разчетната численост, по която е определена субсидията от държавния и общинския бюджет.
(3) Разчетните средства, образувани по реда на ал.1, могат да се увеличават и с до 40 на сто от постъпилите приходи от медицински и други услуги за съответното тримесечие.


Чл.5.

(1) Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовите си резултати спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения, при увеличение на приходите от медицински и други услуги, не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие.
(2) Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовите си резултати спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения, възникнали през 2002 г., не могат да ползват приходите от медицински и други услуги за увеличаване на средствата за работна заплата, с изключение на средствата по чл. 4, ал.1.


Чл.6.

(1) При прилагане на инструкцията от начислените (разчетните) средства за работна заплата през предходното и отчетното тримесечие се изключват:

1. Обезщетенията по чл.220, чл.222, чл.224, ал.1 и чл.331, както и обезщетенията по § 118 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда;

2. Възнагражденията на изпълнителните и контролните органи;

3. Възнагражденията на лицата, изпратени на работа в чужбина;

4. Възнагражденията за условия на труд, определени по реда на чл.4, ал.2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление 133 на Министерския съвет от 1993 г. (обн.,ДВ, бр.67 от 1993 г.; изм. И доп.,бр.1 и 63 от 1994 г.,бр.29 и 72 от 1996 г., бр.24 от 1997 г. И бр.25 от 1999 г.), в съответствие с колективния трудов договор, но не повече от удвоения минимален размер;

5. Внесените от работниците и служителите за тяхна сметка суми за доброволно социално и здравно осигуряване и за осигуряване за безработица, които не се облагат по Закона за облагане на доходите на физическите лица;

6. Възнагражденията на наетите лица по граждански договори;

7. Възнагражденията за извънреден труд по чл.262, ал.1, т.2 и 3 от Кодекса на труда, начислени съгласно определените размери с колективния трудов договор.

(2) Точки 4 и 7 на ал.1 не се прилагат от търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ.


Чл.7.

Когато установените по реда на инструкцията средства за работна заплата не осигуряват изплащането на минималната работна заплата за страната за съответния период и на минималните размери на съответните допълнителни и други трудови възнаграждения, в разходите за съответното тримесечие се признават средствата, осигуряващи тези плащания, без да се увеличава числеността на персонала, достигната през предходното тримесечие.


Чл.8.

Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, които през предходното тримесечие са начислили в разходите си средства за работна заплата в размер, по-голям от полагащите се средства, образувани по реда на инструкцията, не могат да увеличават средствата си за работна заплата през следващите тримесечия до компенсиране размера на увеличението. Превишението на средствата се изключва при образуване на средствата за работна заплата през следващото тримесечие.


Чл.9.

(1) В случаите, когато начислените средства за работна заплата превишават образуваните по реда на инструкцията, определеното общо за трите месеца възнаграждение на органите на управление на търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, се намалява с една минимална работна заплата за страната.
(2) Министърът на здравеопазването и кметовете на общините, упражняващи правата на собственост на държавата или общината в търговските дружества, включват в договорите за възлагане на управлението задължението за изпълнение на инструкцията и отговорността по ал.1.
(3) При неизпълнение на разпоредбата на ал.1 на виновните длъжностни лица се налагат глоби по реда на чл.32, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания от органите на данъчната администрация.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази инструкция:

1. "Разчетни средства за работна заплата" са средствата, получени като произведение от разчетната средна месечна брутна работна заплата за съответния период и разчетната численост, по която е определена субсидията от държавния и общинския бюджет на търговското дружество - лечебно заведение за болнична помощ.

2. "Просрочени задължения" са следните парични задължения, които не са изпълнени изцяло или частично в срока, определен в договор или в нормативен акт:
а) задължения по главници и лихви за ползвани банкови кредити;
б) задължения към държавния и/или общинския бюджет (данък върху печалбата, данък върху доходите на физическите лица, вноски от печалбата за общината и задължения по сключени по съответния ред договори);
в) вноски за задължителното обществено осигуряване, за здравно осигуряване и за фонд "Безработица";
г) задължения по договори за доставки и услуги, свързани с дейността.

3. "Положителен финансов резултат" е печалбата, установена като разлика между счетоводната печалба за отчетното тримесечие и дължимите данъци.

4. "Влошаване на финансовия резултат" е увеличаването на счетоводната загуба, установен за съответното тримесечие от отчета за приходите и разходите съгласно чл. 28 от Закона за счетоводството.

5. Начислените суми за компенсируеми отпуски на персонала в резултат на неизползвано право на отпуск по реда на т. 6.2 от НСС 19 - Доходи на персонала, се изключват от начислените средства за работна заплата при прилагане на инструкцията и при определяне на финансовия резултат през четвъртото тримесечие на 2001 и 2002 г.

§ 2. В приходите от медицински и други услуги по смисъла на чл. 3 и чл. 4, ал.3 от инструкцията не се включват приходите от продажби на материали и на дълготрайни материални активи и субсидията от държавния и общинския бюджет. Средствата, получени от продажби на материали и на дълготрайни материални активи, не могат да се използват за средства за работни заплати.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 3. Инструкцията се издава на основание § 11 от заключителните разпоредби на Наредбата за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие през 2002 г., приета с ПМС No 23 от 2002 г. (ДВ,бр.15 от 2002 г.).
§ 4. Инструкцията е съгласувана с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика и влиза в сила от 1.I.2002 г.
§ 5. Указания по прилагането на инструкцията дават министърът на здравеопазването и министърът на труда и социалната политика, съобразно ведомствената компетентност.
Министър: Б. Финков

Приложение към чл. 3, ал.2

МЕТОДИКА
за изчисляване на коефициент, измерващ изменението на приходите от медицински и други услуги на търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ с над 50 на сто държавно или общинско участие

1. Коефициентът се изчислява, като приходите от медицински и други услуги на едно лице през отчетното тримесечие се раздели на приходите от медицински и други услуги на едно лице през предходното тримесечие. С този коефициент се коригират средствата за работна заплата по чл.3 от наредбата.

2. В случаите, когато през отчетното тримесечие има промени в сравнение с предходното тримесечие на заплащаните суми за един преглед от Здравноосигурителната каса или на цените за преглед от свободния прием, обемът на приходите от медицински и други услуги се преизчислява по "съпоставими цени".
Преизчисляването се извършва, като се спазват следните процедури:
2.1. Общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие се умножава по заплащането за един прегледан пациент от Здравноосигурителната каса през предходното тримесечие.
2.2. Общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие от свободния прием се умножава по цените, които са действали през предходното тримесечие.
2.3. Прави се сбор на сумите, получени от изчисленията по т.2.1 и т.2.2.
Ако няма промяна в заплащането за един прегледан пациент по т.2.1, в сбора участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от Здравноосигурителната каса.
В случаите, когато има промяна само в заплащането от Здравноосигурителната каса, а цените за прегледи от свободния прием са същите както през предходното тримесечие, в сбора от т.2.2 участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от свободния прием.
2.4. Определя се коефициент, като сумата на фактически получените приходи от прегледаните през отчетното тримесечие пациенти се раздели на получения сбор по т.2.3.
2.5. Общият размер на приходите от медицински и други услуги, посочени на реда "Нетен размер на приходите от продажби" по отчета за приходите и разходите за отчетното тримесечие, се разделя на коефициента по т.2.4 и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги по "съпоставими цени" (с отстранено влияние от промените в заплащането на един преглед от Здравноосигурителната каса и цените на един преглед от свободния прием).
2.6. Приходите от медицински и други услуги през отчетното тримесечие по т.2.5 се разделят на броя на работилите през това тримесечие и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги на едно лице по "съпоставими цени".
2.7. Приходите от медицински и други услуги на едно лице по т.2.6 се разделят на приходите на едно лице през предходното тримесечие и се получава коефициентът по чл. 3, ал.2 от наредбата.
С този коефициент се коригират начислените средства за работна заплата през предходното тримесечие.

Заключителни разпоредби

Указания по прилагането на методиката дава председателят на Националния статистически институт.

Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив