Вероятно сте били в магазин на ИКЕА и имате поне някоя мебел, купена оттам. И това не е чудно-шведската компания е най-големият търговец на мебели в света. А служителите й са над 150 000 души – колкото жителите на голям град. Ето 18 тайни, разказани от тях пред сайта Mental Floss.
Лабиринтът, през който минавате през изложбените зали, е създаден със специална цел – да извървите най-дългия възможен път, така че пред очите ви да минат колкото се може повече стоки и съответно – да купите повече.
На всеки 15 метра обикновено основната пътека прави завой и това е с цел на посетителите да не им доскучава.
Има тайни пътеки, с които бързо може да преминете през залите, вместо да вървите по лабиринтовия път. Те са обозначени, но по начин, който не ви се набива в очите. Ако бързате, а не виждате пътя, попитайте служител. Винаги ще бъдете упътени.
Имайте предвид, че магазините често променят плана си, така че дори кратките пътища се променят.
Стените също се движат – това е свързано с преподреждането на изложбените пространства. Така че стените често се правят с колелца, за да могат да се придвижват.
Хората купуват това, което е показано в готовите модели на стаи. Много потребители дори правят собствените си стаи да изглеждат като в магазина.
В магазините има кътове, в които са подредени толкова евтини неща, че човек няма как да не ги купи. Те се наричат „отвори портфейла“ и с право – когато купите нещо, има голяма вероятност да продължите с покупките.
Друг метод, за да се накарат хората да купуват, е подреждането на големи стелажи и кошове, препълнени с най-разнообразни дребни неща, като по този начин се създава ефекта на голямо разнообразие и ниски цени.
Да, може да полегнете в мебелите, но… Всичко, което е показано в магазините на ИКЕА е сложено там с цел да бъде изпробвано. Не се претеснявайте да поседнете или даже да полегнете на диваните и леглата. Може и да подремнете, но служителите са инструктирани да ви събудят след 2-3 часа. Дрямката по легла и фотьойли е особено често разпространена в китайските магазини на ИКЕА.
...имайте предвид, че изложените легла се сменят обикновено веднъж месечно, а възглавниците и калъфите се подменят когато се вижда, че са изцапани.
Разглеждайте, пипайте, сядайте, но не отваряйте запечатани опаковки. След това те трябва да се продадат, но с отстъпка. На служителите не им харесва това.
Ако си мислите, че в магазина служителите ще ви заобиколят и ще ви запитат от какво имате нужда, грешите. Те са обучени да дават съвети и консултации, само когато те им бъдат поискани – скандинавският модел на търговия.
Книгите в ИКЕА могат да идват и от техните служители. Празните рафтове не изглеждат приветливо. Все пак заглавията минават през контрол, за да не се допусне порнографско или друг вид недопустимо съдържание.
Най-известните неща са… Етажерките Billy и масичките Lack.
Серийните номера говорят много. 8-цифреният код, който е различен за всеки продукт, съдържа много информация. Последните две цифри например обозначават цвета. 40 е синьо, 41- светло синьо, 42- тъмно синьо.
Имената често означават нещо. Традиционно са на шведски, макар че има и изкуствено създадени и нищо незначещи. (Няма възглавничка PUTIN.)
Служителите на магазините стават свидетели на много спорове. Площта на магазините и разнообразието на продукти са огромни и това по начало стресира хората. Според психолози може да се изпробва силата на романтична връзка при избора на масичка за кафе.
Подобно на полицаите и служителите имат кодове с номера за различни събития като например за загубено дете, проблем на касите и други.
Служителите получават хубави коледни подаръци. Компанията е известна с грижата за служителите си и на Коледа, често раздава на отличилите се хубави подаръци, които не са от нейния асортимент. Велосипеди, самолетни билети и други.
Социалните мрежи движат продажбите. Мрежи като Pinterest често вдигат невероятно продажбите на даден продукт или комбинация, защото разпространяват вирално интересните продукти.