През последните години, откакто Марк Зукърбърг създаде Facebook, социалните медии еволюираха драстично. Миналата година 73% от 500-те най-големи корпорации в САЩ (според класацията на Fortune Magazine) бяха активни в Twitter, а 80% от директорите им смятат, че обвързаността им със социалните медии ще доведе до по-високи печалби.
И така, какво ще задържи социалните медии на работното място през следващата година?
От списание Forbes ни предлагат 5 начина, по които социалните медии ще повлияят на работата ни през идващата 2013 година.
Социалните мрежи се превръщат и в бизнес мрежи
Това, което бяха имейлите през 90-те, в момента са Facebook и Twitter. С две думи – безценен офис инструмент, както и много важен такъв в комуникацията между компаниите.
Ако доскоро основно маркетинг и комуникационните екипи в една фирма се възползваха от възможностите на социалните медии, то в близко бъдеще можем да очакваме те да стигнат до всеки отдел на компаниите. В момента отделите „Човешки ресурси” използват социалните мрежи, за да се свържат с търсещите работа, отделите за продажби извършват проучвания и си набелязват клиенти там, екипите по изследвания и разработка сблъскват идеите си и наблюдават трендовете.
Общо взето нещата през 2013 г. ще стоят така – социалните мрежи няма да са потребителският инструмент за комуникация, а ще се утвърдят и като солидна среда за бизнес отношения.
Имейлът вече няма да бъде най-използваният комуникационен канал
Основната идея на имейла остана почти непроменена, откакто за първи път беше изпратено електронно съобщение през далечната 1971 г. И докато това е подходящо за комуникация между двама души, днес вече има далеч по-добри начини за сътрудничествo oт писмата с характерното "@".
Налице вместо това идват много по-удобни и многофункционални средства за комуникация, заимстващи функции от Facebook например. 2013 г. ще включва бум на употребата на вътрешни бизнес мрежи като Yammer и Chatter, позволяващи на служителите да организират работни групи и да обменят идеи по дискусионни бордове в системите им.
Командните центрове на социалните мрежи ще станат публично достояние
Социалните мрежи дадоха на редица компании достъп до огромен обем от информация, засягаща поведението и предпочитанията на клиентите. Някои по-големи компании и организации като Gatorade, Dell, Super Bowl, и дори Червеният кръст, извършват мониторинг в реално време, както и задълбочен анализ на случващото се сред потребителите на социалните мрежи.
През 2013 г. очаквайте тази технология и тези данни да бъдат достъпни до още по-голям кръг от бизнеси и организации, които да искат да изкопчат нещо полезно от социалните данни. Командните центрове вече могат да бъдат свити до един-единствен монитор или дори екран на смартфон. По този начин директорите на дадена компания, или ръководителите на отделите, могат за нула време да разполагат с анализ в реално време на социалните данни и да разработят бизнес решенията си актуално, имайки ги предвид.
Съвместимостта с етиката и правилата в мрежата ще стане приоритет
Всяка компания от всеки сектор трябва да е много внимателна с изявите си в социалните мрежи. Дали става въпрос за статус във Facebook или туийт в Twitter – няма значение. Корпорации от сферата на храните и напитките, финансите, здравеопазването, политиката, правителства, различни министерства... всички те трябва да следват определен „дрескод” пред аудиторията. Затова не е учудващо, че много компании и организации имат практиката да съхраняват на сървърите си всяка активност в социалните мрежи – и то за срок от три години.
През 2013 година е твърде вероятно бизнесът да се обърне към системи за мениджмънт на социалните мрежи, които да имат вградена функция за архивиране. Налице ще бъдат и пособия за онлайн семинари и обучаващи програми, които да запознаят работници по-бързо с нуждата от спазване на правилата и съвместимост с етиката в мрежата за тяхната компания.
Нови играчи на социалния хоризонт
Докато огромна част от компаниите окупираха Twitter, Facebook, Google+ и LinkedIn, правейки бизнеса си, се появи ново поколение от технологии. Това са платформи като Instagram и Pinterest. Първите отчетоха увеличение на трафика със стабилните 17,319%, а вторите - с 5,124%.
Pinterest се очертава като един от важните бъдещи фактори при социалните мрежи. Снимка: Wikimedia.org
Това със сигурност е показателно за това как през 2013 година новите играчи ще станат много важен фактор. Друг такъв ще е потокът на нови потребители, особено идващи от развиващите се страни. По прогнози, през идната година потребителите от Тихоокеанско-азиатския регион ще се увеличат с 21,1%, Близкият изток ще се отчете с 23,3%, а Латинска Америка – с 12,6%.
Така компаниите, заели позиции в социалните мрежи, ще трябва да покрият по-голяма аудитория и ще бъдат принудени да използват все по-разширяващата се екосистема от социални мрежи. Оставането в рамките само на Facebook или Twitter ще се окаже крайно недостатъчно.