Обичате спорта, но нямата време да го практикувате? Искате да си отмъстите за загубата на любимия си футболен отбор в последния кръг? Или пък предпочитате да се разхождате в красиви виртуални градове, в които да сеете анархия. Това е възможно, макар и виртуално - чрез множеството компютърни игри, част от които са огромен хит сред почитателите на подобни забавления.
В следващите редове ще ви разкажем за няколко от компаниите, довели до доста сериозна революция в стандартните за качество при игрите. Става дума за "бащата" на поредиците FIFA и NBA - Electronic Arts, за създателя на един от най-известните шутъри Grand Theft Auto - Rockstar Games, и за разпространителя на един от най-известните футболни мениджъри Football Manager - Sega.
Различните заглавия често имат крайно лоялна фен база, която е готова да даде и последните си пари за най-новите хитови заглавия. За да станат те факт обаче, понякога е необходима и щипка гениалност. Тя невинаги е по възможностите на служителите на съответното студио. И затова на дневен ред идват придобиванията. Те са повече от честа практика в бранша.
Electronic Arts
Както вече стана дума, създателят на спортните поредици FIFA, NBA, NFL и др. е американският производител, издател и разпространител на игри Electronic Arts, Inc (EA).
Компанията е основана през 1982 г. от тогавашния директор "Маркетинг и стратегии" на Apple Трип Хокинс. Първоначалната идея е фирмата да не се занимава с разработката на игри, а просто да ги разпространява. Това трябвало да се случва, за да може повече хора да се докоснат до удоволствието, което тези продукти предлагали.
Всичко започва повече от обещаващо, пише в свой материал "Бизнесуийк". EA предлага доста солиден каталог на заинтересуваните продавачи на игри. В него личат имената на създадената от Apple имитация на култовата Donkey Kong – Hard Hat Mack, даващата възможност да създадеш собствен флипер Pinball Construction Set, икономическата стратегия M.U.L.E и др.
Всичко продължава в първоначално заявения вид до 1987 г. Тогава Electronic Arts разработили първата си игра. Става дума за Skate or Die!, в която до 8 души имат възможност да премерят силите си на рампа за скейтборд. По онова време всички подозират, че играта е разработена от Nintendo, което обаче не е така.
През 1991 г. Хокинс напуска компанията и е заместен от Лари Пробст. Според "Бизнесуийк" смяната изглежда логична. Основателят на EA е по-скоро разработчик на игри, а не толкова бизнесмен. Този факт прави по-нататъшното развитие на компанията и нейното разрастване трудно.
Придобиванията на компании-разработчици не закъсняват – първа е канадската фирма Distinctive Software, която впоследствие е преименувана на EA Canada. Сред по-известните игри, разработени от нея, са състезателната Test Drive, самолетният симулатор Top Gun: Guts and Glory и др.
Придобиванията продължават - през 1995 г. е ред на британския разработчик Bullfrog Productions. Той е оглавяван от Питър Молиньо, разработил заглавия като Black & White (в която играчът може да превъплъти не в кой да е, а в самия господ и да управлява няколко територии), симулатора Theme Park и др. Няколко години по-късно англичанинът напуска и основава собствено студио, недоволен от намесата в работа му.
През 1997 г. е придобита и американската компания Maxis. Тя през 1989 г. създава първа част от поредицата SimCity, в която играчът може да развива град. През 1998 г. EA става собственик и на Westwood Studios. Разположеното в американския град Лас Вегас студио може да се похвали, че е разработило поредицата от базираните върху фантастичния филм Dune игри, както и че е дало началото на поредицата от стратегии в реално време Command & Conquer.
Списъкът с придобиванията не свършва дотук. Простите изчисления показват, че за периода между 1991 г. и 2006 г. EA е ставала собственик средно на 1,2 студиа на година. Една трета от тях биват закрити между 2001 и 2006 г.
Сред по-известните заглавия на Electronic Arts са футболната поредица FIFA и баскетболната NBA.
Кадър от FIFA International Soccer. Снимка: Fifasoccerblog.com
Първата част на FIFA излиза под заглавието FIFA International Soccer през зимата на 1993 г. В нея играчите могат да виждат футболистите и тяхното движение, а не просто да гледат 22 точки, които се гонят по терена. В тази най-ранна версия имената на играчите са фалшиви, а реализмът почти напълно отсъства.
В следващите версии на играта ситуацията малко по малко търпи промяна към по-добро. През лятото на 1994 г. любителите на виртуалния футбол могат да поемат контрола над любимия си клубен отбор в по-големите европейски първенства. Година по-късно промените са значителни. Във FIFA Soccer 96 играчите вече различават истинските имена на любимците си, могат да създадат свое виртуално футболно копие и др. Броят на клубните първенства също се увеличава. В края на XX век любителите на компютърни игри могат да премерят сили на световни и европейски първенства.
В следващите години поредицата продължава да се променя за добро или за лошо. Моделите на играчите стават все по-близки до истината, играчите могат да бъдат разпознати и др.
Момент от баскетболния мач Detroit Pistons-Boston Celtics в NBA Live'95. Снимка: Nba-live.com
През 1994 г. е издадена първата част от поредицата NBA Live. В нея играчите могат да поемат контрола над всички отбори в баскетболното първенство на САЩ. В края на 1995 г. се появяват опцията за контрол върху камерата, която следи мача, както и няколко степени на трудност. Ако желаят, играчите дори имат възможност да изиграят цял сезон с любимия си тим от NBA.
За разлика от FIFA, поредицата за баскетболното първенство на САЩ спира да излиза всяка година през 2009 г. В последната за момента версия моделите на играчите са по-близки до действителността, баскетболистите прилагат любимите си движения и др. Освен това любителите на симулирания баскетбол могат да опитат късмета си и с някой от 24-те отбора от Стария континент.
В края на септември тази година EA се отказва от плановете си за ново издание на поредицата. Сред причините за това бяха посочени невъзможността играта да се появи както беше обещано през октомври, както и досадните технически проблеми, с които компанията не може да се справи.
Rockstar Games
Ако трябва да се избира кой е вторият най-любим жанр на играещите компютърни и телевизионни игри, това трябва да са т.нар. шутъри. Едно от най-добрите имена в жанра е поредицата Grand Theft Auto (GTA). За последните близо 15 години тя предлага на играчите всичко, което могат да си пожелаят – огромни светове, в които могат да сеят насилие, да се борят за свобода, да се наслаждават на красиви гледки, а и разполагат със значителен избор на музика за фон на всичко това.
Поредицата е дело на разработчика Rockstar Games, който е притежаван от американския компания Take-Two Interactive Software. Той е основан през 1998 г. от петима души - Сам Хаузер, Тери Донован, Дан Хаузер, Джейми Кинг и Гари Форман. В началото братята Дан и Сам Хаузер движат нещата в компанията. През 2002 г. е придобит британският разработчик DMA design, който впоследствие е преименуван на Rockstar North.
Ако се чудите защо тази покупка е толкова важна, отговорът се крие в три букви – GTA. Първата игра от поредицата се появява през 1997 г. За времето си тя предизвиква революция, тъй като играчът може свободно да се разхожда из огромен град и да изпълнява различни мисии. Впоследствие през миналата година един от разработчниците на заглавието разкрива, че то е било много близо до това изобщо да не се появи. Причина за това били липсата на стабилност и многото бъгове.
Кадър от GTA III. Снимка: Официална страница на Grand Theft Auto III във Facebook
Истинската качествена промяна идва с Grand Theft Auto III. В издаденото през 2001 г. заглавие играчът може да сее разруха из триизмерен свят, в който се сменя ден и нощ, улиците са пълни с хора и др. Виртуалните престъпници имат възможност да откраднат която кола искат, да приемат различни мисии от престъпен бос и дори да покарат практически неразрушимия танк.
Това заглавие става известно и с още няколко факта: корекциите, които са направени в последния момент заради терористичните атаки в САЩ от 11 септември; изпълненения с насилие и сексуални елементи геймплей, премахването на някои мисии, които касаят извършването на терористични актове и др.
През 2004 г. е придобит нов разработчик – британската компания Mobius Entertainment. Впоследствие тя е преименувана на Rockstar Leeds. След по-известните заглавия на фирмата са портът на хитовия шутър Max Payne за игровата конзола на Nintendo Game Boy Advance, както и излезлите съответно през 2005, 2006 и 2009 г. игри GTA: Liberty City Stories, GTA Vice City Stories и GTA: Chinatown Wars. Те се предлагат за конзолите PlayStation 2 и PlayStation Portable на японската компания Sony.
Сред останалите по-известни заглавия на RockStar Games са психологическият трилър Manhunt, криминалата игра L.A. Noire, играта за конзолата PlayStation 2 Bully и др. Нейната централа се намира в американския град Ню Йорк. Сред предстоящите й проекти са GTA V, екстри за третата част на играта Max Payne, трета част на поредицата Manhunt и др.
Sega
Накрая, но не на последно място в тази първа част на материала, ще обърнем внимание и на японския разработчик Sega. Корените на компанията, дала на света синия таралеж Sonic, конзолата Sega Mega Drive и футболния мениджър Football Manager, може да бъдат проследени до 40-те години на XX век.
Началото е дадено от трима американци, които искали да внасят джубокси и ротативки за американските войници в Япония. Те имали две компании - Service Games Company и Rosen Enterprises. Те били обединени през 60-те години, след като бизнесът с автомати с жетони не потръгнал. Новата фирма била продадена на Gulf & Western Industries в края на десетилетието.
Оригинална конзола Sega Genesis. Снимка: Wikipedia.org/Evan-Amos
Големият пробив на Sega идва в края на 80-те години, когато на пазара се появява конзолата Sega Mega Drive. В Америка тя се нарича Genesis заради проблеми с авторските права. Новъведението трябвало да се пребори с почти пълната хегемония на конзолата на японския софтуерен гигант Nintendo - Nintendo Entertainment System. Сред популярните заглавия, на които новата конзола залагала, били бойната игра Altered Beast, посветената на филма на Майкъл Джексън Moonwalker едноименна игра и др. Това става ясно от информацията на сайта fundinguniverse.com.
В началото на последното десетилетие на XX век игралният свят е разделен в двубоя между водопроводчика Марио, който се опитва да спаси принцесата, и синия таралеж Sonic (Соник). Главното действащо лице в поредицата Sonic the Hedgehog се появява за първи път през 1991 г. в играта Rad Mobile. Няколко месеца по-късно той вече има собствена игра, а култът към него се разширява все повече – симпатичното животинче с човешки качества се появява в рисувани филмчета, комикси и др. През тази година на пазара ще се появи и документалната книга The History of Sonic the Hedgehog. В нея ще се описват всички появи на синия таралеж през годините, страничните му изяви, повече информация за останалите герои и антагонисти в поредицата и др.
Опаковката на играта Sonic the Hedgehog. Снимка: Официална Facebook страница на Sonic
През 1994 г. Sega се опитва да удължи живота на конзолата си, пускайки на пазара приставката Sega 32X. Компанията разработва ограничен брой игри за нея. Нововъдението имало 32-битов процесор, 2 мегабита оперативна памет и др. И тази мярка обаче не успява да увеличи особено живота на Sega Mega Drive, чието производство е спряно през 1997 г.
Японската компания се опитва да продължи участието си на конзолния пазар още малко с 32-битовата конзола Sega Saturn. Нейният живот бил обаче рекордно кратък – от 1995 до 2000 г. Една от причните за това може да се търси в по-ниските цени и по-доброто качество, което предлагат продуктите на Sony и Nintendo. Въпреки всичко Saturn се нарежда на 18-о от 25 места в класацията на портала IGN за най-добрите конзоли на всички времена.
Наследникът на Sega Saturn се нарича Dreamcast. Производственият живот на устройството продължава в Япония 10 г. - от 1998 г. до 2007 г. В останалите страни той е далеч по-кратък и съответно през 2002 г. в Европа и САЩ и през 2003 г. в Австралия конзолата спира да се произвежда. А интерес в САЩ не липсва – преди дебюта през 1999 г. са направени 300 хил. предварителни поръчки.
Сред по-известните заглавия за Dreamcast личат портът на прочутата биткаджийска игра Street Fighter 3, посветеното на американския футбол издание NFL 2K и продълженията му NFL 2K1 и NFL 2K2 и др.
Новият век носи промяна в Sega. От производител на конзоли компанията се превръща в компания, която подпомага развитието на игри. Сред тях личат имената на футболния мениджър Football Manager, стратегическата игра Total War Rome II, приключенската игра The Cave и др.
Ако се чудите с какво е толкова известен Football Manager, става дума за наследника на Championship Manager - игра, в която любителите на футбола могат да поемат контрола над любимия си отбор и да го изведат до множество успехи. За периода между 1992 и 2004 г. от играта са продадени над 7 млн. копия.
През 2004 г. настъпва разрив между разработчика на играта - британското студио Sports Interactive, и разпространителя Eidos. Причините за него така и не стават напълно ясни. От SI посочват, че могат да разкрият само някои детайли по случая, но не и всички подробности.
Няколко са интересните факти, свързани с тази компания - тя е основана през 1994 г. от двамата братя британци Пол и Оливър Колиър. През 2010 г. те стават носители на Ордена на британската империя за заслугите си за развитие на гейм индустрията. Sports Interactive в момента е главен спонсор на нискоразредния английски футболен клуб AFC Wimbledon.
Кадър от играта Football Manager 2010. Снимка: Официална Facebook страница на Football Manager
Във втората част на настоящия материал ще представим на вашето внимание още 3 компании: канадското студио BioWare, създател на заглавия като шутъра MDK2, поредицата ролеви игри Neverwinter Nights и др.; разработчика на култовите поредици Starcraft, Warcraft и World of Warcraft Blizzard и френското студио Ubisoft, автор на последните няколко игри от култовата поредица Price of Persia, поредицата тактически шутъри Tom Clancy's Ghost Recon и др.
*Game is not over - "Играта не е свършила" (от англ.). Алюзия с популярния надпис от екраните на компютърните и електронните игри Game over, сигнализиращ за край (или финал) на съответната игра.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!