1912 и 1913 година. В Европа се разлива културата на т.нар. belle epoque - красивата епоха, тръгнала от Франция и обхванала с прекрасните идеи на
сюрреализма и модернизма стария континент. Елитарна, бохемска, разпусната, носталгична по времето на античната пищност в мислите и свободата, парадоксална и изтънчена.
По същото време в САЩ се раждат двамата създатели на един от символите на неомодернизма, не-културата на консуматорството, конфекцията, бързите пари, бързата храна и глобализацията. Културата,
характерна с високата скорост в живота от XXI век. Първо се ражда Дейвид Пакард, година по-късно - през 1913 г. на бял свят се появява и Уилиам Хюлет.
Обречени на успех
За случването на една успешна идея са необходими понякога не много фактори, които ако са налице, е въпрос на време да се подреди доминото, След това трябва да се бутне само
първата плочка, за да започне всичко да се случва. В случая факторите са два – Бил и Дейв.
Бил Хюлет и Дейв Пакард се запознават през 1930 година по време на двуседмичен лагер след завършването на университета. И двамата са студенти от Станфордския университет с добра професионална
квалификация в областта на технологиите. С моралната подкрепа на техните професори и по-специално Фред Терман, младежите решават да инвестират парите си в създаване на собствен бизнес и основават
компанията Хюлет-Пакард (Hewlett-Packard) на 1 януари 1939 година. Дали името на компанията да бъде Хюлет-Пакард или Пакард-Хюлет решили с монета.
Последвалата съвместна работа е увенчана с почти моментален успех.
Първото им работно място е гаражът на къщата, където живеят Дейв и съпругата му Лусил, а Бил наема барака зад същата къща, намираща се в Калифорния, Пало Алто. Първоначалният им капитал възлиза на
538 щатски долара. С тези пари и при тези условия се появява и първият им продукт - аудио осцилатор модел HP 200A, който всъщност е на основата на дипломните разработки на Бил.
През 1940 година компанията Walt Disney поръчва 8 броя от следващия модел осцилатори – HP 200B. През следващите години двамата генерират печалба от няколко милиона и продължават да произвеждат
електронно оборудване. Фирмата разработва нови уреди - появява електронният осцилоскоп, който е жизненоважен инструмент за тестване на електронни схеми.
Въпреки началото на Втората световна война и фактът, че Бил Хюлет служи в армията до 1947 година, компанията бележи ръст. След първите няколко години тя вече има капитал от 2,2
милиона долара, 166 служители и е минала отвъд границите на САЩ.
Хюлет Пакард налага на пазара нов управленски подход към служителите, който се характеризира с персонален подход на управление и назначаване на служителите, разпространен като "начина на HP". Освен
това компанията е известна и с неизменното си присъствие в обществото чрез различни благотворителни изяви, спонсорства и др.
Препускане през десетилетията
До началото на 60-те години HP става акционерно дружество, чиито акции първоначално се търгуват по 16 долара, и закупува за пръв път външна компания - F.L. Moseley, в Пасадена, Калифорния. Така
навлиза в бизнеса с плотери, който по-късно ще еволюира в бизнес с принтери.
Двайсет години след началото си HP купува завод в Boeblingen, Германия и стъпва на европейския пазар. Компанията отдавна е излязла извън гаража на Бил, но чак в началото на 60-те има собствена
индустриална сграда - Арбикас става главен офис на HP.
През 60-те години НР се носi на вълната на успеха – започва да разработва идеята за персонални компютри, операционни системи и калкулатори, които променят света на инженеринга. През това
десетилетие НР поглъща три други компании, започва да произвежда и медицинска апаратура, стъпва и на азиатския пазар.
Сключва joint-venture сделка с Японската компания, Yokogawa Electric Works в Токио, приходите й нарастват до 126 млн. долара, а служителите вече са над 7 хил. души. В навечерието на 25 -тата си
годишнина компанията пуска на пазара първия спектров анализатор, който носи над 1 милион долара приходи за един месец.
През 1966 година HP прави първия си компютър – модел HP 2116A. С памет 4 kB, разширяема до 32 kB, машината е струвала между 25 000 и 50 000 долара в зависимост от опциите.
През 1969 година, когато войната във Виетнам е в разгара си, Бийтълс издават албума си „Yellow Submarine“ , Европа е разкъсвана от студентски протести а, в САЩ президент става Ричард Никсън, Дейв
подава оставката си в НР и приема поста зам.-секретар по отбраната в САЩ, където остава до 1971 г. Веднага прилага управленските си умения - променя тромавия процес и въвежда нова ефективност
във военните поръчки. Според Уилям Дж. Пери, секретар по отбраната на САЩ, препоръките на Дейв позволяват на военните по-бърза модернизция на по-ниска цена.
През 70-те HP въвежда нов асортимент от компютърни продукти като първия научен ръчен калкулатор, който бележи нова ера в преносимите компютри. HP продължава да търси нови възможности по целия свят.
Това десетилетие е белязано и от значителен ръст в доходите и заетостта - HP преминава бариерата от 1 млрд. долара в продажбите си през 1976 година, а три години по-късно минава границата от 2
млрд. долара. В края на десетилетието, Бил Хюлет и Дейв Пакард, които са на пенсионна възраст, прехвърлят оперативно управление на компанията на Джон Йънг.
Успехът на НР през 80-те години е маркиран от навлизането на пазара на принтерите, с които компанията става разпознаваема. Разбира се, продължават разработките и върху останалите електронни
инструменти, медицинска апаратура и аналитични продукти, но основно големите им продажби се дължат на принтерите.
Евтините мастиленоструйни принтери на компанията изместват матричните. Продуктовата линия LaserJet се превръща в най-успешната за компанията. Първите принтери излизат на пазара през 1984
година на цена около 3 500 щатски долара, а към 1991 година цената им вече е 990 долара.
Над 132 милиона принтера само за 25 години успява да продаде НР. В края на 80-те, гаражът, където фирмата започва в Калифорния, е обявен за историческа забележителност. През 1989 г. HP чества
своята 50-годишнина. Тогава приходите им възлизат на 11.9 милиарда долара и 95 000 служители.
Темпото, с което нарастват приходите на компанията през 90-те години, е 20%. На върха на успеха на своята компания през 1996 на 83-годишна възраст умира Дейв Пакард. По повод кончината му някои
американски вестници го наричат „Бащата на силиконовата долина“. През 1999 г. HP рециклира своята 30 милионна касета за LaserJet принтер, служителите са около 84 400, а приходите са
нараснали до 42 милиарда долара.
През 2001 година, на 87 години умира и Бил Хюлет, за него колегите му твърдят, че е „пионерът на електронната индустрия“. На 3 май 2002 г. HP завършва своето сливане с Compaq Computer Cоrp.
Новият HP е водещ световен доставчик на продукти, технологии, решения и услуги за потребителите и бизнеса. Същия месец HP е представена на Ню Йоркската фондова борса (NYSE: HPQ).
В началото на ХХI век HP се фокусира върху достъпните технологии за всички клиенти - от индивидуалните потребители до най-големите корпорации. HP продължава да
нараства, за да стане най-голямата технологична компания в света. По-късно през десетилетието постоянен поток от сливания допълнително увеличава влиянието на HP в пазара на софтуер, персонални
компютри и печат.