Около 2000 работни места с системата на железопътния транспорт в България са незаети. Най-много свободни позиции има в Национална компания "Железопътна инфраструктура" - 1305.
Данните са посочени в писмен отговор на депутатски въпроси от служебния министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова.
Незаети работни места има както в НКЖИ, така и в другите държавни фирми в жп сектора „Холдинг Български държавни железници“, „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“.
В „Холдинг Български държавни железници“, където по щат има 116 работни места, вакантни са 28. В „БДЖ-Товарни превози“ от 2354 щатни бройки, 305 са незаети. В „БДЖ-Пътнически превози“ от общо 5501 работни места, вакантни към момента са 354. Националната компания „Железопътна инфраструктура“ е с най-голям щат - 11 651 работници и служители, като 1305 са незаети.
Средната възраст на работещите в посочените държавни дружества е 52 години. Има и служители, навършили пенсионна възраст, които продължават на работят.
Средната работна заплата в „Холдинг БДЖ“ е 2414 лв., в „БДЖ-Товарни превози“ – 2282 лв., в „БДЖ-Пътнически превози“ е 2117 лв., а в НКЖИ – 1892 лв., е записано още в отговора на министър Стоянова.
За да се справят с липсата на кадри, в дружествата „Холдинг БДЖ“ и Националната компания „Железопътна инфраструктура“ разполагат със собствени лицензирани центрове за професионално обучение, които предлагат и сключване на договори за работа в системата, посочва министърът на транспорта. В тях се провеждат курсове за регулирани професии, ключови за жп транспорта - експлоатационна и ремонтна дейност, ръководители движение, придобиване на правоспособност за локомотивен и помощник локомотивен машинист, стрелочници и др. Предлага се заплащане на курса на обучение, ежемесечна стипендия в размер на минимална работна заплата през целия период на обучение, сключване на договор и гарантиране на заетост.
Паралелно с това, „БДЖ-Пътнически превози“ изпълнява договор за дуално обучение и си сътрудничи с четири професионални гимназии в страната. Разкрити и запълнени са 13 паралелки с над 150 ученици, обучаващи се по специалности и професии с недостиг. Дружествата си сътрудничат още с Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“, Университета за национално и световно стопанство – София, Русенския университет „Ангел Кънчев“, като се изпълняват стажантски и стипендиантски програми.
Отговорът на министър Красимира Стоянова завършва с припомняне, че тече процес по обновяване на подвижния състав и модернизация на железопътната инфраструктура, което ще подобри условията на труд на работещите в железниците.