В момента в държавните железници търсят 1278 служители в НКЖИ. Позициите са от административно до такива, свързани с експлоатацията, става ясно от отговор на министъра на транспорта Георги Гвоздейков. Според него тези позиции трябва да се заемат от персонал, владеещ български език.
Длъжността, което евентуално може да бъде заета от персонал, владеещ на ниско ниво български език и за която не е необходимо професионално обучение, е „работник поддържане на железен път и съоръжения“, обяснява министърът на въпрос защо в железниците не са назначат работници от трети страни.
В Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има недостиг на кадри, предимно заемащи експлоатационни длъжности. Изискванията за назначаване на персонал на тези позиции са свързани с придобиването на професионална квалификация и правоспособност в Центъра за професионална квалификация към ДН НКЖИ.
Курсовете са с различна продължителност в зависимост от желаната професия. В центъра се извършват обучения както на работници и служители на компанията, така и на външни лица. Те сключват договор с поделението, в което ще работят за определен период от време след успешно приключване на обучението. За времето на обучение получават стипендия в размер на една минимална работна заплата, а работодателят поема изцяло стойността на курса.
Към началото на юли в „БДЖ – Пътнически превози“ има 322 свободни работни места, от които тези, за които не се изисква правоспособност са 78. 9 от тях са за дейност по почистване на влаковете, а 69 за ремонт.
В „БДЖ – Товарни превози“ има свободни 276 работни места, като от тях 162 са свързани с длъжности с управление на влаково движение, 67 – изискват добро владеене на български език, а 47 са свързани с ремонт вагони.
Министърът напомня, че преди наемането на персонал от трети страни, дружеството трябва да е провело проучване на пазара на труда, доказващо по категоричен начин, че у нас не се предлагат подготвени местни лица, и да докаже, че активно е търсил кадри в период не по-малък от 15 дни и не повече от 3 месеца.