На фона на предизвикалото полярни мнения и дискусии противоречиво лого на завършилите наскоро Олимпийски игри в Лондон, което скоро ще спрем да виждаме по билбордове и телевизионни реклами, решихме да ви представим историите и цените на няколко други добре познати лога.
Разбира се много е трудно да се определи цената на едно лого, пише „Huh.Magazine“. Факт е, че често един прост и контрастен дизайн работи по-добре от такъв, който е сложен или ярко оцветен. Това от своя страна означава, че традиционният метод за определяне на стойността на един продукт, когато се включват времето за изработка и опитът на създателя, остава на заден план.
Някои от най-известните лога на всички времена са стрували стотинки. Същевременно огромни суми са давани за дизайни, на които почти никой няма да обърне внимание.
Представяме ви няколко лога, за които е платено между 0 и 211 млн. долара.
Nike – 35 долара
Характерното лого „swoosh“ на производителя на спортни облекла и аксесоари Nike (логото представлява извита в долния край линия, запетая) е може би най-известното от категорията „евтини“ лога. Спортната марка е платила за него само 35 щатски долара. Дизайнът е закупен от студентката по графичен дизайн Каролин Дейвидсън през 1971 г.
През 1983 г. обаче съоснователят на Nike Фил Найт подарява на Дейвидсън в знак на благодарност за нейната работа златен пръстен с логото на Nike, инкрустиран с диаманти, както и акции на компанията, оценени на 600 хил. долара.
Логото остава сравнително непроменено през цялото време от създаването си до днес. Единствената промяна е направена през 1995 г., когато компанията премахва текста Nike от дизайна и така остава единствено опростеното „swoosh“ лого.
BP – 211 млн. долара
През 2001 г. петролната компания BP наема консултантските компании Landor Associates, Ogilvy & Mather и Ogilvy PR. Те трябва да измислят ново лого за нефтения гигант и да проведат съпътстващата го рекламната кампания. Вследствие на работата на рекламните агенции се ражда сегашния „Хелиос“ символ на BP. Всичко това струва внушителните 211 млн. щатски долара.
Google – 0 долара
Въпреки факта, че логото на Google се смята за една от най-разпознаваемите търговски марки, на създателите на компанията то не е струвало нищо. Логото е измислено от съоснователя на Google Сергей Брин през 1998 г. Вижда се, че дизайнът е претърпял козметични промени след създаването си, но като цяло логото остава същото.
Coca Cola – 0 долара
Друго лого, което за което не е платено нищо, е това на Coca Cola. То е създадено от счетоводителя Франк Робинсън. Освен, че е измислил характерния дизайн, използвайки шрифт (Spencerian script), популярен сред счетоводителите по това време, Робинсън също така измисля и името на компанията. Той предполага, че двете букви „C“ ще изглеждат добре от маркетингова гледна точка.
Логото на Олимпийските игри в Лондон – 400 хил. паунда (625 хил. долара)
Набедено за един от най-мразените дизайни на десетилетието, логото на Олимпийските игри в Лондон е измислено от агенцията Wolf Olins през 2007 г., като за него са платени 400 хил. паунда. Според компанията логото е „неконвенционално смело и неочаквано нехармонично“, а според критиците е ужасен опит за създаване на нещо модерно.
Twitter – 2–6 долара
Социалната мрежа Twitter успява да закупи оригиналното лого, което се използва от 2006 г. до 2010 г., от сайта за снимки iStockphoto, като сваля цената от първоначално обявената - 15 долара. Логото е променяно през февруари 2010 г. и още веднъж през юни 2012 г. Неговият автор Симон Оксли дори не разбира, че компанията използва дизайна му, докато от Twitter не го молят за разрешение да анимират птичката от логото.
Pepsi – 1 млн. долара
През 2008 г. базираната в Ню Йорк маркетингова компания Arnell Group иска от Pepsi 1 млн. долара за пълен рекламен пакет, включително и израбортката на ново лого. Рабира се, Pepsi плаща тази сума, която може да изглежда голяма, ако не се сметнат 1,2-та млрд. долара, дадени за промени върху различните марки, които са притежавани от групата PepsiCo.
BBC – 1,15 млн. паунда (1,8 млн. долара)
През 1997 г., когато британската медия BBC се ориентира към разпространение в интернет, влиятелният графичен дизайнер Мартин Ламбие-Найм решава, че логото на BBC трябва да се промени, като се създаде обединяващ дизайн за всички канали и подразделения на медията. Дотогава всеки отдел към медийната група има различно лого. От 1997 г. насам логото не е променяно, което го превръща в най-дълго използвания дизайн от BBC.
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!