Гари Бейтс е бил пилот на самолет от гражданската авиация в продължение на 37 години. В последните години като такъв малко по малко започва да обръща внимание на това как по-възрастните пътници изпитват затруднения при своето пътуване – дали с указанията за сигурността, дали с непрестанно разрастващите се летища или нещо друго.
Тези му наблюдения го вдъхновяват за създаването на Care-to-Go, компания, която основава заедно със своята съпруга Бет през 2009 г., пише "Ройтерс". Фирмата предлага помощ на пътниците в по-напреднала възраст или на тези със специални нужди при организирането на тяхното пътуване. Съпрузите стартират и още една компания – предоставяща грижи по домовете на пенсионери.
По думите на 69-годишния Гари двамата с Бет са разгледали редица възможности за бизнес, но са се спрели точно на тази, защото са открили големия потенциал, който крие тя. С остаряването на бейби-бумърите от средата на миналия век рязко се повишава и нуждата от услуги за това вече възрастно поколение.
Компаниите, стартирани от двойката, са типични за малкия бизнес, започван от по-зрели предприемачи, които съчетават дългогодишния си работен опит със знанието за нуждите на своите клиенти, които освен това са им връстници.
Застаряването на населението създава безпрецедентно пазарно търсене на нови продукти и услуги, коментира агенцията. През 2010 г. в САЩ, Северна Европа, Япония, Китай и Индия е имало общо 375 млн. души над 60-годишна възраст. По прогнози на британския консултант Дик Страуд, специализиран в този сегмент, до края на 2030 г. техният брой ще нарасне почти двойно. Съответно, макар и да разполагат с по-ниски доходи от работещите, и пенсионерите ще увеличат разходите си, най-малкото защото ще са много по-обширна група в сравнение със сега.
Предизвикателствата пред предприемачите в тази сфера се състоят в това да бъдат идентифицирани правилните пазарни възможности. За по-заможните пенсионери фокусът трябва да е върху луксозните услуги, които подобряват качеството на живот. Но и разполагащите с по-малко не са таргет за подценяване. Те винаги ще търсят начини да спестят от разходите си и биха се възползвали от услуги, които им помагат в тази насока.
"И в Америка, и в Европа скоро ще има голяма група възрастни хора, които ще бъдат принудени да нанесат значителни промени в жизнените си стандарти, тъй като не разполагат с необходимите пенсионни спестявания или други инвестиции, които да им позволят да поддържат предишния си начин на живот“, коментира Страуд. "Ще се появи голяма фрагментация – някои продукти и услуги ще са насочени към богатите, а при други цената ще е ключовият фактор.“
Привлекателните ниши
Страуд е един от авторите на наскоро публикуваната книга „Маркетинг за остаряващия потребител: Тайните за изграждането на бизнес, насочен към възрастните“. Основната нейна теза е, че през следващите две десетилетия възрастните хора ще са главната движеща сила на потребителските разходи в повечето световни икономики.
Като най-подходящи сектори за започване на бизнес, насочен към пенсионерите, за САЩ се посочват пазарите, свързани с уелнес продукти, грижа за здравето, съвети и услуги за фитнес и медицинска самопощ.
Като добри възможности за предприемачите се посочват и продуктите, помагащи за подобряването на зрението и слуха. Например – технологии и иновации, водещи до по-привлекателен дизайн на слуховите апарати, или такива, увеличаващи силата на звуковите сигнали на устройства като телефони и смартфони.
Според Страуд съществуват и по-малко очевидни ниши, сред които са продуктите, които могат да генерират познати и успокояващи миризми или да променят вкусовите качества на храната – насочени към хората, страдащи от загуба на паметта.
Помощ при пътуване
Когато се пенсионира от American Airlines на 60-годишна възраст, Гари Бейтс има планове да започне частен бизнес. Първоначално посвещава известно време на инвестиции в имоти, но след срива в цените през 2008 г. със съпругата му са принудени да започнат отначало.
Точно тогава се решават да се възползват от досега натрупания си трудов опит. Освен че Гари дълги години е бил част от гражданската авиация, Бети има 30-годишен стаж като здравен работник. Така Care-to-Go се превръща в търсена от възрастните хора компания заради помощта, която им се оказва при пътуване.
Таксата, която плащат клиентите или техните близки, е между 200 и 400 долара на ден, като отделно се покриват и пътническите разходи на придружителя от фирмата. „Летим с баба ви до Източното крайбрежие за Коледа и я връщаме обратно“, дава за пример Гари.
Той обяснява, че мнозина смятат пътуванията на възрастните хора за нещо не чак толкова сложно. Изпращаш ги до самолета и някой ги посреща на другото летище. „Така е, но само ако всичко върви по план. Когато обаче човек лети, е възможно да има отмяна на полета или проблем с времето. Самолетът може да бъде принуден да кацне на различно летище.“ В тези случаи възрастните хора трудно се ориентират и справят сами.
И въпреки че Бейтс отказва да коментира успеха на компанията си, измерен през приходи или брой клиенти, казва, че бизнесът му расте. Планира да добавя нови и нови градове към тези, в които предоставя услугите си, а вероятно и да започне да предлага франчайз.
Като съвет към своите връстници, които също се оглеждат за инвестиционни възможности, той споделя, че има много обещаващи ниши. Но в същото време трябва да се действа и особено предпазливо. Защото е вярно, че емоционалната обвързаност с бизнеса често е предпоставка за успех, но в никакъв случай не бива да се влагат пари, без детайлно да са проучени всички търговски аспекти и да се прецени дали наистина бизнесът би могъл да носи печалба.