Наричана "феномен в модния бизнес”, София Аморузо е пример за жена предприемач, и то от най-успешните. Тя създава модната марка Nasty Gal. Само на 28 години, тя вече е
постигнала мечтата на повечето бизнесмени от този бранш. А и от всички други ниши, в които се изкарват пари, разказват нашите колеги от дамския сайт Jenite.bg.
За четири години нейната компания за продажба на дрехи завладя интернет, поставяйки основите на бизнеса с модерни, но евтини дрехи. Тази година фирмата на младата дама отчита
продажби на стойност 128 млн. долара, като може да се похвали с 60% ръст на продажбите.
Същевременно, стоките на Nasty Gal почти не са били рекламирани, нито пък от бранда са обявявали грандиозни намаления. Просто София, благодарение на социалните мрежи като
Instagram, Twitter и Facebook, съумява да изгради устойчива мрежа от потребители, които да пазаруват онлайн. Превърнала е "харесванията" в продажби.
Най-скорошната стъпка в развитието на Nasty Gal е първата самостоятелна колекция, чийто дизайнер е самата София Аморузо. Има и още една иновация - за пръв път в историята си Nasty
Gal се обръща към фокус група преди да пусне на пазара своите предложения за обличане. София разказва пред сп. Forbes за тази среща с потенциалните потребители. Тя е била учудена да чува от дамите
реплики от сорта на "вдъхновяващи и силни” и "секси, точно като за мен” при опитите да опишат облеклата.
"Като че ли прочетоха мислите ми. Никога не използвам тези думи публично, но мисля с тях”, споделя младата дизайнерка.
Nasty Gal има доста интересни метрики, що се отнася до поведението на потребителите. Една четвърт от неговите 250 хиляди клиенти посещават
сайта веднъж дневно и остават там за поне 7 минути. 10% посещават страницата над 100 пъти месечно. Не винаги купуват, но постоянно следят какво се случва с любимия им онлайн магазин. И реално
компанията осъществява над половината си продажби благодарение на 20% от посетителите - устойчивата група, склонна да пазарува от там.
Нейният успех се дължи на елементарно правило. Аморузо твърди: "Моята философия е, че продаваш нещата за повече пари, отколкото си ги купил". Тя се нарежда сред
най-успешните мениджъри на Силициевата долина с бизнес, който струва черно на бяло 130 милиона долара. И се очаква да продължи с развитието си.
"Никога не съм виждала някой да работи на заплата”, споделя София. Тя има гръцки и американски корени. Нейният дядо е държал мотел и магазин за пиана. Баща ѝ пък е давал ипотечни кредити, а майка ѝ е продавала къщи. В средата на 90-те години на миналия век малката София е била президент на будката за лимонада на нейната улица. Ала животът ѝ в Сакраменто станал доста по-тежък, когато родителите ѝ загубили своята работа.
Скоро след това бащата на 10-годишното момиченце започнал да я взима със себе си да разнася вестници в 6 сутринта. Още тогава София е имала представа как се изкарват пари. На 15 е правила сандвичи
в закусвалня, докато нейните съученици се занимавали с глупости. Съветът на баща ѝ я мотивирал допълнително: "Покажи се, не спирай да се развиваш. Измий пода, въпреки че никой не ти е казал да
го направиш.”.
Аморузо направо нямала умора. Преди да навърши 22 години, вече е била продавачка на 10 различни места. Заради страстта си към фотографията влязла в училище по изкуствата, но все имала усещането, че
си губи младините.
Тогава разбрала за бизнеса с винтидж дрехи в сайта за онлайн продажби eBay. Веднага спечелила някой долар от собствените си дрехи, а след това се разровила още повече в тази ниша. Оказало се, че не би представлявало проблем и тя да препродава дрехи, само че по-успешно.
В началото ѝ било трудно, разбира се. Тя купувала дадена стока и след това я продавала за от три до пет пъти по-висока цена. Привличала потребителите, като не просто снимала облеклата, а правела фотосесии на свои красиви приятелки, заели артистични пози. Те били облечени с дрехите, обявени за продажба, а София използвала уменията си на фотограф и гаражната врата на леля си за фон.
Аморузо се опитвала и да сондира мненията на потенциалните потребители. Качвала снимка на някой модел в MySpace и проследявала реакциите на последователите ѝ там. Ако коментарите били негативни и се отнасяли до позата или външния вид на модела, тя се опитвала да продаде дрехата, като я снима, облечена от някого другиго.
След година и половина в eBay, Аморузо вече имала 30 хиляди приятели в MySpace, продавала за 115 хиляди долара и имала чиста печалба от 20 хиляди. Тогава се преместила от къщата на леля си в студио близо до Сан Франциско. Ала отново започнала да се чувства неудовлетворена.
Създала уебсайт, носещ името на една песен - Nasty Gal. София започнала да пренасочва потребителите си от eBay към сайта, обвързала и профила си в социалните мрежи с него. От
гиганта я обвинили, че краде клиентела и закрили акаунта ѝ. Това я мотивирало да развие своята бизнес идея и да постигне мечтите си.
Няколко седмици след "изритването" ѝ от eBay, София пуснала своя сайт за винтидж облекла. Започнала да организира различни игри с потребителите, опълчила се срещу най-големите онлайн брандове.
Занимавала се с всичко съвсем сама.
По-късно наела Кристина Феручи - момиче от Сан Франциско, което все още е сред най-активните купувачи в Nasty Gal. Те започнали да експериментират - първо с далечни на винтидж културата стоки от
корейски фирми, които зареждат шопинг улиците в Лос Анджелис. След това започнали да убеждават големи компании да работят с тях и попаднали на дизайнера на обувки Сам Еделман. Той отказал
сътрудничество, основано на препродажби, но предложил да им помогне да развият своя бранд.
Миналия ноември Аморузо била на среща с потенциални инвеститори - Index Ventures, които финансирали компаниите за онлайн пазаруване Etsy и ASOS, както и определени сегменти от Facebook. Но тогава
всъщност не ѝ трябвали пари, а идеи, затова отказала сделката.
Срив в бизнеса ѝ се оказало напускането на мениджъра на склада. Хиляди поръчки били приети за стоки, които не са налични. Други клиенти пък получили грешни продукти. Така Nasty Gal трябвало да отмени 1000 поръчки. А тези парични загуби били поети от гореспоменатите инвеститори.
"Аз съм на 28 и трябва да имам воля”, казва тя, изумявайки повечето си приятели с постиженията си и наличието на план за следващите години.
"Бях спонтанна”. Но вече не е. Сега гледа напред и развива бизнес за милиони, както само една жена би могла да го прави - със сърце и желание за собствено удовлетворение.