54-годишният американец Марк Кюбан притежава състояние в размер на 2,3 млрд. долара (по последни данни на списание Forbes). В началото на кариерата си Кюбан работи като барман в Далас. После става продавач на компютри. След това е уволнен.
Някъде по това време той основава първата си компания – MicroSolutions, която през 1990 г. е продадена за 6 млн. долара на американската фирма CompuServe. Тя е считана за пионер в предлагането на търговски услуги онлайн в САЩ.
Следващата компания на ексцентричния бизнесмен е още по-успешна. Тя се нарича Broadcast.com и е продадена за почти 6 млрд. долара на технологичния гигант Yahoo. Интернет радио компанията е изтъргувана през 1999 г. Почти мигновено след това Кюбан продава получените акции на Yahoo за 2 млрд. долара кеш. Моментът е избран перфектно – няколко седмици по-късно пазарът се срива.
Оттогава досега милиардерът не спира да инвестира. Той е собственик на американския канал axs.tv (известен до лятото на миналата година като HDNet). През 2000 г. предприемачът купува контролния пакет акции в баскетболния отбор Dallas Mavericks за 285 млн. долара. През 2011 г. тимът печели първата си до момента титла.
Освен като успешен бизнесмен, Кюбан е известен и с острия си език, който много се харесва на американците и заради който той е техен любимец. Предлагаме на
вашето внимание 18 от неговите най-известни и интересни проникновения за света на бизнеса, подбрани от електронното издание "Бизнес инсайдър":
За конкуренцията
"Не знам и не ме интересува. Само се надявам те (конкурентите) да не струват".
За обслужването на клиентите
"Отнасяйте се с клиентите си така, сякаш ви принадлежат. Защото това е така“.
За връзкарството
"Не става въпрос за пари и връзки, а за нещо различно – да можеш да работиш, създаваш и научиш повече от всички останали. Ако се провалиш, учиш се от грешката си и продължаваш напред с надеждата да се справиш по-добре следващия път“.
За хората, които искат да работят в спортната индустрия
"Недейте. Спортната индустрия е възможно най-лошото място, на което може да попадне един абсолвент. Плащането е мизерно, а борбата за всяко място – жестока“.
За "Уол стрийт"
" Някога "Уол стрийт" беше място, където можеш да набереш капитал, за да стартираш бизнес. Случаят вече е различен. "Уол стрийт" се е превърнала в платформа за хакери“.
Защо „Следвай страстта си“ е възможно най-лошият съвет, който можеш да получиш
"Всеки има страст. Понякога - няколко. Винаги ще има нещо, от което ще изпитвате удоволствие. Тази страст обаче не струва пукната пара.
Помислете за всички онези неща, които са били ваша страст в един или друг момент. За колко от тези възможности сте си мислели, че може да се превърнат във ваша кариера? Защо в крайна сметка сте се отказали от тях?
Сегашните двадесет и няколко годишни млади хора са били възпитавани да намерят мечтите си и да ги следват. Светът днес обаче е различен. С увеличаването на броя на младите хора, които остават на улицата, ние осъзнаваме голямото предателство, за което са отговорни фалшивите идоли и страстите.
Затова предлагам промяна във философията „Следвай страстта си“, която трябва да звучи така: "Забравете за намирането на страстта си. Вместо това се фокусирайте върху намирането на значимите проблеми".
Защо стартъпите не трябва да наемат ПР компании
"Вярвам, че човек може да постигне далеч повече с помощта на директен подход, вместо ако реши да наеме посредник. Парите, които бъдат спестени, могат да значат всичко за един малък бизнес. Особено дали това дали той ще просъществува или не“.
Защо в стартъпите не трябва да има разделени офиси
"Отворените офиси помагат на всички да са в крак с всичко, което се случва във фирмата. Ако някой служител иска да разполага с неприкосновено място, покажете му/й как се заключва тоалетната“.
Най-голямата лъжа, които всички главни изпълнителни директори казват
"Действаме в най-добрия интерес на акционерите“.
За бързия успех
"Няма значение колко пъти ще се провалите. Успеете ли веднъж, всички след това ще могат да обясняват как успехът ви е постигнат бързо".
За гарантирания успех
"Ако разполагате с 25 хил., 50 хил. или 100 хил. долара, по-добре изплатете задълженията си. Това действие ще ви гарантира възращаемост“.
За мечтателите
"Действията, а не мечтите водят до успех“.
За това какъв бизнес да започнете
"Не основавайте компания, освен ако това не ви е мания или не е нещо, което обичате. Ако имате план за излизане от фирмата, значи въпросното предприятие не ви е мания“.
За брандираните фирмени дрехи
"Сигурен знак за провала на даден стартъп е, когато някой от неговите служители ми изпрати поло с лого на съответната компания. Ако искате служителите ви да носят дрехите с логото на фирмата по време на фирмения пикник, добре. Ако обаче смятате, че те ще ги носят през цялото време, значи просто нямате идея къде да си похарчите парите“.
За фирмената йерархия и мениджърите
"Ако в стартъпа си имате мениджъри, които докладват на други мениджъри, ще се провалите. Ако ситуацията не се промени, след като компанията ви спре да бъде стартъп, това ще означава, че възможностите за създаване на интриги са налице“.
За добрия дух на служителите
"Следете на какъв стрес са подложени служителите. Ако те са постигнали успехи, наградете ги.
В първата ми фирма – MicroSolutions, когато отчитахме рекордни продажби през даден месец или пък някой направеше нещо изключително, аз раздавах пред всички по 100 долара на съответния служител или служители.
В Broadcast.com и MicroSolutions при постигане на успех, всички се събирахме и се черпехме в някой бар“.
За конвенционалната мъдрост
"Обичам да предизвиквам смятаната за традиционна мъдрост. Вярвам, че когато в политиката и бизнеса настъпи време, в което всички следват един и същ модел, никой от участниците не е толкова ефективен и успешен, колкото му се иска да бъде.
Не е особено мъдро служителите на фирмата, индустрията или съответната политическа партия да предизвикват шефа си. Тази формула обикновено води до загуба на работа, спонсорски договори и др.
Моите компании често са изградени около протипоставянето на традиционната мъдрост. Намирам този подход за особено забавен и предизвикателен“.
За продажбата на акциите му в Yahoo за 200 долара за брой, вместо за 230 долара
В интервю, проведено през 2000 г., водещият пита Кюбан дали е вярно, че си е купил самолет Gulfstream V. Милиардерът потвърждава и обяснява, че машината му помага, когато трябва да обикаля и да търси играчи за отбора на Dallas Mavericks.
Следва въпрос от страна на водещия: „Не се ли чувствате глупаво, че продадохте акциите си в Yahoo, когато те струваха 200 долара, а сега те се търгуват за над 230 долара на борсата?
На това Кюбан отговаря: „Трудно е да се чувстваш глупаво, когато летиш в собствения си самолет Gulfstream V. Когато продадох дяловете си, се запитах: „Какво е най-лошото нещо, което може да се случи? Ще имам 2 млрд. долара в банката. За какво са ми повече пари?“.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!