Филантропът Майкъл Блумбърг обяви, че възнамерява да инвестира 20 млн. долара в създаването на наблюдател, който да открива и изобличава измамните практики на тютюневата индустрия, съобщи БГНЕС. Новосъздаденото "куче пазач" ще носи наименованието "Спиране на тютюневите организации и продукти" (СТОП) и ще се противопоставя на влиянието на индустрията, като публикува доклади, описващи действия и стратегии срещу тютюнопушенето. Освен това инициативата ще подкрепя организациите с нестопанска цел и правителството в усилията им срещу намесата на тютюневата промишленост във властта.
"През последното десетилетие мерките за контрол върху тютюна са спасили близо 35 милиона живота, но колкото повече градове и държави предприемат действия в тази насока, толкова повече тютюневата промишленост си набира нови потребители, особено сред младите хора", заяви Блумбърг, който е посланик на Световната здравна организация (СЗО) за незаразни заболявания. "Ние не можем да си траем, докато индустрията заблуждава обществеността в опита си да привлече повече хора към продуктите си - и този глобален наблюдател ще ни помогне да държим индустрията отговорна за действията си", увери още милиардерът.
Организацията за благотворителни дарения на Блумбърг, Bloomberg Philanthropies, обвинява тютюневата индустрия, че се опитва да се легитимира в очите на политиците и че превръща децата в таргет аудитория. От 2007 г. насам той е вложил повече от един милиард долара, за да ограничи употребата на тютюн в световен мащаб, който отнема почти седем милиона живота всяка година. Заедно с директора на СЗО Тедрос Адамом Гебрейъс и министъра на здравеопазването на Южна Африка Арън Мотсоаледи, Блумбърг ще открие днес "Световната конференция за тютюна и здравето в Кейптаун".
Изследванията върху тютюневата промишленост, публикувани в множество списания, демонстрират десетилетната й стратегия, целяща дискредитирането на здравните организации и кампаниите срещу тютюнопушенето. Тактиките включват поставяне на съмнение върху научните доказателства за опасността от тютюнопушенето, рекламиране на марките цигари чрез продуктовото позициониране във филмовите продукции и агресивно пускане на тютюневи продукти в страните с ниски и средни доходи, където законите за тютюнопушенето са слаби.