Специализирано звено „Антикорупция“ - СГП привлече като обвиняем бившия член и председател на УС на Агенция “Пътна инфраструктура“ /АПИ/ - Лазар Лазаров в безстопанственост, от която са последвали значителни щети за АПИ в размер на 41 630 050 лв., като престъплението е в особено големи размери и представлява особено тежък случай.
Досъдебното производство е образувано от прокурор от СЗ “Антикорупция“ на 17.09.2016 г. за престъпление по служба и безстопанственост, съобщиха от прокуратурата.
В хода на разследването е установено, че на 01.08.2011 г. е подписан договор между италианската компания Кооперативно дружество „ Чи ЕМ ЧИ ДИ Равена“ за изграждане на лот 1 „Оризово Димитровград“ от автомагистрала „Марица“. Дължината на тази отсечка е около 31 км., а срокът за изграждането е 25 месеца. Стойността на проекта е около 133 милиона без ДДС. По първоначалния договор строително – монтажните работи е трябвало да приключат през есента на 2013 г., но това не се е случило. Причина за това е, че според изпълнителя „ЧИ Ем ЧИ ДИ Равена“ през зимата на 2013 г. и пролетта на 2014 г. е имало много дъжд, сняг и т.н. „форсмажорни обстоятелства“, които са довели до преовлажняване на почвите, поради което е необходима „стабилизация“ на тези почви, преди да се изгради същинското съоръжение-пътя. Касае се за отсечка с дължина 1760 метра, не за целия участък.
Поради това АПИ са обявили обществена поръчка за допълнителни строителни работи. Обществената поръчка е спечелена от „Пътища Пловдив“ АД, с което на 30.06.2015 г. е сключен договор за допълнителни строителни работи на обект „Марица“; лот №1, Оризово –Димитровград от км 5+000 до км 36+400 с три обособени подобекта: Подобект I: Стабилизиране на теренна основа под насипите и на пластове от зона Б; Подобект II; “Укрепване на откоси на изкопи“; Подобект III: Проектиране и изграждане на съоръжения, осигуряващи преминаването на отводнителен канал, пресичащ трасето на АМ „ Марица“ при км 27+070.
Според доказателствата, събрани от СЗ“Антикорупция“ – СГП в периода от 07.08.2014 г. до 30.06.2015 г. в гр. София, в качеството си на длъжностно лице, Лазар Лазаров умишлено не положил достатъчно грижи за ръководенето и управлението на имуществото на АПИ.
Лазаров не възложил да се извърши проверка дали предвидените строително-монтажни работи за подобект 1 „Стабилизиране на теренната основа под насипите и изграждане на пластове от зона „Б“ не са били вече включени в предмета на договора от 2011г., сключен между АПИ и „Чи ем Чи ди Равена“ - Италия за строителството на лот 1 на АМ Марица. Освен това не поискал от специализирана дирекция в АПИ обосновка на реалната необходимост от различните видове строително монтажни работи, предмет на обществената поръчка и разчети как е формирана прогнозната й стойност от 42 987 400 лева без ДДС на обществената поръчка. Въпреки това Лазаров сключил договора от 30.06.2015 г. с „Пътища Пловдив“ АД за допълнителни СМР на лот 1 на АМ Марица на стойност 51 343 630, 80 лева с ДДС.
От АПИ на „Пътища Пловдив“ АД е заплатена сумата 30 518 900,40 лева за строителството на подобект 1, въпреки че е следвало тези дейности да се извършат от „ЧИ ем Чи ди Равена“-Италия по договор от 01.08.2011 г. На практика договорът между АПИ и „Пътища Пловдив“ АД от 30.06.2015 г. предвижда изпълнение на вече договорени строително монтажни работи, по които за възложителя има задължение за плащане.
Сумата от 4 672 080 лева АПИ е заплатила на „Пътища Пловдив“ АД за направата на дренажни матраци на подобект 2, въпреки че направата им е била ненужна.
„Пътища Пловдив“ АД са получили от АПИ и 412 070, 40 лева за изграждане на зона „А“ на участъка от км. 29+180 до 29+740 на подобект 2, въпреки че на този участък материалът е бил годен за изграждане на зона „А“.
АПИ са заплатили на „Пътища Пловдив“ АД и 6 027 000 лева за доставка на материал за изграждане на зона „А“, поради несъответствие на материала от изкопа в участъка от км. 29+180 до 29+740 на подобект 2, въпреки че материалът, добит от този участък е бил годен за изграждане на зона „А“.
Лазар Лазаров е с мярка за неотклонение „Подписка“. Разследването продължава.