Популисткият подход на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп към търговията изправи на нокти световните автомобилопроизводители.
Представители на автомобилният сектор се събират в Детройт за Северноамериканското международно автомобилно изложение. Най-големият американски автосалон се открива днес, а Тръмп официално встъпва в длъжност на 20 януари, припомня ДПА, цитирана от БТА.
Продажбите на автомобили в САЩ достигнаха рекордните 17,54 милиона бройки през 2016 година, според статистиката на автомобилното списание Отъмоутив нюз, оповестена миналата седмица. Показателят отчита растеж за седма поредна година след рецесията от 2007-2009 година в САЩ.
Тръмп се закани да отмени или предоговори американските търговски споразумения, включително Транстихоокеанското партньорство и Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА). Противопоставянето му на търговските споразумения създаде политическа несигурност за взаимосвързаната в световен мащаб автомобилна индустрия. На американския пазар местните и чуждестранните автомобилопроизводители управляват сложни вериги за доставки, в които частите и сглобяването преминават сравнително свободно границите.
Автомобилостроителният концерн Фиат Крайслер (Fiat Chrysler) обяви късно снощи, че ще инвестира 1 млрд. долара в марката Джип (Jeep) в САЩ, създавайки 2000 работни места до 2020 година в заводи в Мичиган и Охайо - важни промишлени щати, спечелени от Тръмп през ноември. Фиат Крайслер съобщи също, че ще прехвърли производството на пикапите Рам (Ram) от Мексико в САЩ.
Мишел Кребс, старши анализаторка от сайта Autotrader.com, посочи, че автомобилният сектор малко се е поизплашил след неочакваната изборна победа на Тръмп през ноември.
Изглежда компании взимат решения за производствени линии и производство, които може да не са най-добрият вариант за потребителите и за автомобилопроизводителите, посочи тя снощи пред репортери в Детройт.
Форд (Ford) миналата седмица се отказа да строи завод за компактни автомобили за 1,6 млрд. д. в Мексико, избирайки вместо това да разшири за 700 млн. д. вече съществуващ завод в Мичиган.
Тръмп благодари на Форд за създаването на 700 работни места в САЩ. "Това е само началото - ще има още", посочи той. Компанията обаче заяви, че промяната е бизнес стъпка в отговор на вялото търсене на по-малки коли в САЩ, където високопроходимите автомобили и пикапите продължават да имат водещо място на пазара.
Миналата седмица Тръмп се оплака, че Дженерал Мотърс (General Motors) доставят сглобяваните в Мексико автомобили Шевролет Круз (Chevrolet Cruze), без да плаща мито в САЩ. "Произвеждайте в САЩ или ще плащате по-големи гранични такси," заплаши той в Туитър. Всъщност повечето коли Круз, произведени в Мексико, са за международния пазар, а над 90 процента от продадените в САЩ автомобили Круз са сглобени в завода на Дженерал Мотърс в Охайо, посочва компанията.
По време на предизборната си кампания Тръмп се закани да наложи мито от 35 процента на автомобилите, произведени в чужбина от американски компании и внесени на американския пазар. Санди Шварц, президент на компанията за пазарни анализи Кокс отъмоутив (Cox Automotive), отбеляза, че когато поеме президентските си задължения, Тръмп ще види, че такива високи мита са политически невъзможни.
Несигурността около бъдещата американска търговска политика се появява в момент, когато продажбите на автомобили в САЩ са достигнали максимума си след години растеж в периода след срива на пазара при последната рецесия. Рекордът от 2016 година е само с 0,3 процента по-голям спрямо 2015 година.
Кокс отъмоутив прогнозира, че американските автомобилни продажби ще останат силни тази година, но вероятно малко няма да им достигне до рекорда от миналата година. Големите складови наличности са радост за купувачите, отбелязва Шварц. Отстъпките в цената ще продължат да привличат потребителите, но това ще бъде за сметка на печалбите на автомобилопроизводителите.