Уолстрийт най-после даде добър урок на Зукърбърг

30.07.2018 | 12:00
по статията работи: econ.bg
В четвъртък цената на акциите на социалната мрежа отбеляза впечатляващ срив, след като от компанията оповестиха, че се очаква спад в ръста на новорегистрираните потребители
Уолстрийт най-после даде добър урок на Зукърбърг
Снимка: БГНЕС

През изминалата седмица основателят и основен собственик на „Фейсбук“ най-после получи звучния шамар, който мнозина отдавна очакваха. В четвъртък цената на акциите на социалната мрежа отбеляза впечатляващ срив, след като от компанията оповестиха, че се очаква спад в ръста на новорегистрираните потребители.

Анализаторите се опасяват също, че новите правила на Европейския съюз за защита на личните данни ще се отразят негативно на финансовото бъдеще на американската компания. През по-голямата част от началото на 2018 година Зукърбърг слушаше без наистина да чува оплакванията за това как „Фейсбук“ злоупотребява с личните данни на потребителите. По всичко изглежда обаче, че сега ще започне да чува. Борсовата търговия в четвъртък изтри 119 млрд. долара от пазарната стойност на компания.

Това е приблизително колкото целия брутен вътрешен продукт на Кувейт. Общественото търпение към неубедителните и често дори лицемерни твърдения за героичните усилия, които във „Фейсбук“ полагат, за защита на личните данни, се изчерпа. Вълната от разкрития от началото на годината за постоянни злоупотреби с личните данни напълно лишиха „Фейсбук“ от авторитет по този въпрос и накара мнозина да закрият своите акаунти.

От „Фейсбук“ отдавна се опитват да ни убедят, че тяхната мисия е да развиват обществената инфраструктура, да изграждат общности. Подобни голословни твърдения вече будят единствено присмех. Единственото, което тази компания има за цел е да следи ползващите интернет; да събира, анализира и организира техните данни, след което да ги продаде на този, който предложи най-много. За малцината, които все още не са го проумели: „Фейсбук“ не ви смята за потребители, а ви възприема единствено като стока. През пролетта изглеждаше, че американският конгрес пече на бавен огън Зукърбърг. Едно забавно зрелище, което обаче не произведе никакъв резултат. Изглежда никой във Вашингтон не беше способен да се заеме с регулацията на любимата на всички занимавка за убиване на време.

Сега пазарът се погрижи да свърши работата на правителството — да накаже „Фейсбук“ за лошото им поведение. Това беше най-големият срив в цената на компания в рамките на един ден в цялата световна история на борсовата търговия. Инвеститорите от Силициевата долина също бяха впечатлени, а те са част от индустрия, в която парите на акционерите нерядко изчезват яко дим. Самият Зукърбърг загуби 15,4 млрд. долара от личното си състояние. Всеобщият консенсус е, че той отдавна си го търсеше. Все някога някой трябваше да подреже крилата на летящия високо 34-годишен милиардер, който продължава да се облича като тийнейджър. Подобно на всички най-изявени предприемачи от сферата на дигиталната икономика и Зукърбърг никога не намери достатъчно време, за да отговори на въпроси относно мотивацията и намеренията си.

Още от самото начало той изгради една „правилата не се отнасят до нас“ култура. Дали ставаше въпрос за внезапни, необявени промени в изгледа на сайта или пък за честите подмолни изменения в политиката за личните данни, „Фейсбук“ следваше политика на игнориране на всякаква критика и смело продължаваше напред. Техният девиз беше повече от недвусмислен: „Движи се бързо и чупи неща“ (Move Fast and break things). Екипът на „Фейсбук“ беше по-умен от тълпата потребители.

Те бяха по-продуктивни и виждаха по-надалеч от останалите. Те можеха да си представят едно бъдеще, което останалите хора не бяха нито достатъчно креативни да възприемат, нито достатъчно интелигентни да построят. Бързината беше едно безценно качество, а разрушението цената за прогреса. Тях изобщо не ги интересуваше дали обществото споделя визията им за бъдещето. Но „Фейсбук“ далеч не е единствената технологична компания, която халюцинира собственото си величие. „Ние не вярваме в ограниченията“, гордо заявява Тим Кук, главен изпълнителен директор на „Епъл“.

„Епъл от години произвежда продукти, за които хора преди и не подозираха, че искат, а сега вече не могат да живеят без тях“. Това е самата истина и е доста впечатляващо, но дори и човек без диплома по бизнес администрация може да прозре, че една индустрия с подобен мироглед лесно може да си повярва, че е неуязвима. Историята на успеха в Силициевата долина вече прилича повече на древногръцки мит. Хероят, известен и като „Основателят“, отива в пущинака, където да срещне своята съдба. Всички му казват, че изпитанието, с което се е заел е непостижимо, не може да бъде изпълнено.

Той обаче го изпълнява въпреки всичко и е възнаграден със слава и невъобразимо богатство. Съставна част от пътуването на този херой — технологичен визионер е да обори всички циници. На древните гърци обаче е известно нещо, за което последователите на култа към Основателя в Силициевата долина все още не са прозрели; “дойде ли гордост, ще дойде и посрама”. Пътят е еднакъв за всички. Дълго време „движи се бързо и чупи неща“ някак работеше. В четвъртък обаче спря да работи.

Възмездието, което се стовари върху „Фейсбук“, често засяга компании, които започват да възприемат своята мисия като нещо по-възвишено от това просто да предлагат добър продукт на адекватна цена. По думите на известния американски икономист Милтън Фридман: „Социалната отговорност на една корпорация е да прави възможно най-много пари като се съобразява с основните правила на обществото; както със законовите, така и с етичните норми“. Може би Марк Зукърбърг трябва да направи именно това новия девиз на „Фейсбук“.

БГНЕС Матю Хенеси, в. „Ню Йорк поуст“.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...