За недостиг на кадри в туризма, които владеят чужди езици, основно немски, се оплакват от бранша. Това е едно от предизвикателствата, пред които се изправя българският туризъм на прага на новия летен сезон.
Основният проблем на морския ваканционен туризъм, например, се дължи на факта, че в завършващите езикови гимназии масово напускат страната и работят в чужбина. Друг фактор е, че тези, които астават, не владеят добре езика. За длъжностите, в които се търсят най-много експерти - тези на позиции за маркетинг специалисти, за мениджъри или туристически представители, се изискват отлични чужди езикови познания.
"Фирмите продължават да търсят кадри в тези сфери, но нивото на владеене на езика е спънка, която трябва да се преодолее", коментира проф. Стоян Маринов - декан на факултет "Управление" в Икономическия университет във Варна, цитиран от БНР.
"В навечерието на великденските празници са отворили малко хотели по Черноморието. Те са запълнени почти на сто процента", допълни проф. Маринов. Повечето от местата за настаняване работят целогодишно, главно тези в курорта "Св. св. Константин и Елена".
"Първоначалните прогнози за добър сезон 2023 г. са добри. Но ако не се промени външната среда, можем да се достигнат равнищата от 2019 г.", каза още Маринов.
Междувременно родна дестинация се оказа номер едно в европейска класация за 2023 г. Пощите на Обединеното кралство (UK Post Office) публикуваха списък с най-достъпните ваканционни дестинации за лято 2023 г. въз основа на осем ценови точки. Така родният "Слънчев бряг" е определен като най-евтината дестинации за лятна ваканция в Европа през 2023 г.
"Един от най-популярните морски курорти в България е "Слънчев бряг", разположен на брега на Черно море. През деня туристите се наслаждават на дългия пясъчен плаж, близките атракции и древни руини. Когато слънцето залезе, "Слънчев бряг" се превръща в рай за купонджиите, с оживени клубове и барове, отворени до зори. Туристите могат лесно да си купят бутилка бира тук за 2,30 долара, а тристепенно хранене за двама, включително бутилка вино, ще струва средно само 44 долара", пише още Travel Off Path.
Къмпинг "Шкорпиловци" пък се оказа най-популярната дестинация за къмпинг туризъм в България. Това посочва в класацията си популярният сайт за къмпингуване camping.info. В класацията са поместени всички най-популярни места за къмпинг в различните страни от Европа. В Гърция това е намиращият се на полуостров Пелопонес "Гитио Бей". В Хърватия - "Полидор Фемили Ризорт" (Polidor Family Camping Resort), а в Турция - "Ориндж Бийч Караван Клъб" (Orange Beach Camp Karavan Club). Най-популярни от по-далечните дестинации са къмпинг "Лез Ейга" (Camping Les Eygas) във Франция и "Бенисол" (Camping Bensiol) в Испания.
Цените за паркинг място, електричество и местни такси за двама в Европа варират между 13,50 евро в Албания, където най-популярната дестинация е къмпинг "Арби" (Camping Arbi), до 38,01 евро в Швейцария, където туристите предпочитат къмпинг "Хютенберг" (Camping Huttenberg). В България средната цена за тези условия е 17,79 евро, като това ни отрежда 26-о място по най-висока средна стойност от 36 държави, включени в класацията.