Какво характеризира един водещ пазар по електронна търговия? Определящи не са размерът на населението на страната, доходът на човек, нито дори количеството разходи за потребление всяка година. Въпреки, че тези фактори играят важна роля, комплексното им влияние и съчетание с други процеси определят увеличаване на възможностите за електронната търговия, твърдят от онлайн изданието „Машабъл“.
Скорошно проучване на Forrester Research класира 55 страни с разрастващ се електронен пазар. Южна Корея например, която е под номер 4 в листата, има среден годишен доход на глава от населението 22 000 долара. Страната се нарежда на трето място по брой дебитни и кредитни карти на човек, четвърто място по активност и интензивност на пазара и се отличава с технически грамотни жители. Подкрепата от правителството е друг положителен индикатор. Страната регулира количеството на предлагани намаления в големите магазини и забранява, например, осигуряването на безплатен транспорт на купувачите до търговски центрове в отдалечени райони. Всичко това отваря възможни пред бизнеса на електронна търговия.
Други изненадващи кандидати за челната десетка в класацията са Холандия, Норвегия, Сингапур и Швеция, отбелязват от "Машъбъл". Изненадващи, защото всички те разполагат с развити икономики (не като Бразилия или Китай) и в сравнение с Русия и Индия сравнително малко население.
Както обясняват от изследователския институт, в никакъв случай единичен фактор, като динамиката на използване на интернет, не може да доведе сам по себе си до растеж на онлайн търговията. Други променливи, включително потребителското поведение и нагласи, готовността за ползване на дебитни и кредитни карти и добрата куриерска мрежа, също играят значителна роля за развитието на продажбите през интернет.
Ето и страните в топ 10 (от общо 55) според класацията на Forrester Research:
-
САЩ
-
Китай
-
Япония
-
Южна Корея
-
Великобритания
-
Германия
-
Холандия
-
Норвегия
-
Сингапур
-
Швеция
Разликата между първото и второто място е с голям интервал. В изследването САЩ получава 73.4 точки срещу 51.5 точки за Китай. Въпреки че и двете държави са водещи в търговията на дребно, повече от половината потребители в Америка пазаруват онлайн, докато в Китай само една пета.
Друг любопитен случай е Япония. Макар в страната секторът на търговия на дребно да е на половината от тази на САЩ, потребителите са заможни и харчат много за нехранителни стоки, превръщайки страната в третата най-голяма страна по търговия на дребно. Населението е технически грамотно с висок процент на ползване на дебитни и кредитни карти.
САЩ измества Китай засега, но няма гаранция, че това ще продължи. Голямата азиатска страна има население четири пъти по-голямо от това на САЩ и нуждата от стоки ще расте пропорционално с увеличаването на населението и разполагаемия доход.
„В зависимост от успеха на китайското правителство в преструктурирането на икономическите политики в следващите години, страната може да е сериозен претендент за най-предразположения към онлайн търговия пазар“, заключват от Forrester Research.