Призоваваме потребителите да бъдат спокойни и да търсят начини в разговори с туроператори и местата, където са направени техните резервации за почивки, за отлагане във времето на въпросните почивки. Това заяви в Сутрешния блок на БНТ Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. Той предупреди, че ако клиентите започнат да си изискват незабавно парите обратно, това ще доведе до серия от фалити и няма да успеят да си възстановят сумите в пълния им размер.
Относно резервациите за летните почивки, той каза, че не е нужно да се бърза с отменянето им, тъй като извънредното положение е до 13 април. Маргаритов отново поясни, че при форсмажорни обстоятелства, правилното поведение е да се търси отлагане във времето на почивките.
Има сигнали за сериозно завишаване на цените на определени стоки. „Хората усещат, че търговци се опитват да завишават цени”. Поне засега това не е масово явление, но към момента няма инструмент за санкциониране при вдигане на цените, освен ако те не са с нормативно регламентиран предел.
Председателят даде практически съвети на потребителите: да посещават работещите магазини с предварително подготвен кратък списък на необходимите продукти, да извършват пазаруването по възможно най-бързия начин, без излишно задържане в търговските обекти. Също така да бъдат пестеливи при използването на електроенергия и други комунални услуги с цел избягване натоварването на системите за доставка.
Маргаритов посочи и примери за установени нарушения от последните дни. При проверките, които се извършват по разпореждане на прокуратурата съвместно с други институции, проверяващите са попаднали на случай с аптека, която продава дезинфектанти без обявяване на цената. Има и случаи, в които се продават предпазни средства на много висока цена и не се издава касов бон. Това са нарушения, за които се налагат санкции, допълни той и отново призова търговците – и големите вериги, и по-малките – да бъдат коректни и лоялни към потребителите.