Има широк консенсус в обществото за създаването на туристическия гаранционен фонд, коментира пред Би Ти Ви служебният министър на туризма Евтим Милошев. От 2 август за обществено обсъждане са качени промени в Закона за туризма, които предвиждат неговото създаване.
"Гаранционният туристически фонд основно гарантира правата на потребителя или туриста, защото той ще го компенсира, ако туроператорът фалира, или не може да предложи платената услуга", посочи Милошев.
По повод високите цени на медицинските услуги по морето той посочи, че те влияят зле на туризма, но въпросът не е от компетенциите на ръководеното от него министерство.
С предложения проект се предлагат промени във връзка с пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги.
В момента потребителската защита се гарантира със задължителна застраховка "Отговорност" на туроператора. Но Сovid кризата показа, че този вид защита не е достатъчно надеждна.
За туристически гаранционен фонд се говори поне от 15 години, припомни пред БНР Ирена Георгиева, зам.-министър на туризма.
"Приехме модел на тристълбова защита. Първи стълб – превантивен, втори - свързан с възможна застраховка, по-различна от тази, която действа в момента. Третият е самия гаранционен фонд".
Фондът ще осигури по-силна и по-сигурна защита на потребителските интереси, посочи тя.
"Той ще има значение и за туроператорите, защото е инструмент, който да помогне не само в състояние на несъстоятелност, но и когато имат финансови затруднения".
След като законът бъде публикуван в държавен вестник, туроператорите ще имат ангажимент да се пререгистрират и да дадат данни какъв вид дейност извършват, отбеляза Ирена Георгиева.
"В законопроекта, който е подложен на обществено обсъждане, има категория А и категория Б туроператори. Към момента в Националния туристически регистъра са вписани малко под 1500. Не мога да кажа колко са в едната или другата категория".