Държавите от Централна и Западна Европа, дори и скандинавските страни, искат да изтласкат българския транспортен бизнес. Това мнение изрази министърът на транспорта Росен Желязков пред БНТ. Коментарът му идва само два дни преди готвения в Брюксел мащабен протест на превозвачи. Именно на 10 януари транспортната комисия на Европейския парламент ще решава дали да приеме Пакета за мобилност, който поставят в неблагоприятна ситуация превозвачите от източните страни членки спрямо западните.
Между спорните нововъведения е задължителното връщане на шофьорите в страната си за месечната им почивка. Каквото и да реши транспортната комисия обаче, решаващата дума принадлежи на целия парламент, който през юли 2018 г. така и не успя да постигне съгласие по всички промени и върна темата в комисията.
"В България има 60-65 хил. камиона. За нашия пазар са нужни около 5 хиляди. Дискриминационно е на толкова много камиони да не се позволява да работят. В момента разделението е на централни и периферни държави и затова нашите искания се подкрепят от страни като Финландия, Литва, Латвия, Естония, Португалия и др. Сега се налагат два стандарта – от една страна, българските превозвачи купуват модерни камиони, а от друга, им се налагат рестрикции да не се движат с тях", каза още Желязков.
По думите му през тази година най-важната задача пред БДЖ е да бъде извършен ремонт на наличния състав от машини. Предвидено е да се ремонтират локомотиви и вагони. Може да се стигне и до наемане на техника и от други държави, но това е крайна мярка.
"Трябва да спрат течовете в компанията. Започнахме от главата и вчера сменихме шефа на пътническите превози в БДЖ. Там нямаше добра реализация на обществени поръчки, имаше и спрени такива. Важно е да се подсигури ремонтната дейност, което не е правено в последните години, както и да се въведе издаване на онлайн билети", добави Желязков.
Транспортният министър коментира и възникналите проблеми между България и Либия заради танкер на африканската държава. Вчера се разбра, че либийската морска администрация е издала заповед за задържане на всеки кораб, плаващ под български флаг. Инструкциите, които бяха разпространени в арабски медии, са "разпратени до всички търговски, промишлени и нефтени пристанища на Либия" и това са реципрочни мерки "в отговор на действията, предприети от българските власти" спрямо либийския танкер "Бадр".
Освен това началникът на администрацията инж. Омар Абделла Джауши е наредил в същата заповед да се прави обстойна проверка на всички плавателни съдове и да бъдат задържани всички, чиито собственици са български фирми или които са регистрирани в България.
"Това са частноправни отношения между частна българска фирма и държавна либийска компания. Корабът се намира на 20 мили от Созопол в икономическата зона на Черно море. Има направление да отплава за Истанбул за ремонт, но не мога да кажа защо това все още не се случва", обясни Росен Желязков.
Той уточни, че корабът вече е под панамски флаг и вече е вписан в корабния регистър. Държавата е отправила запитване какво е правното състояние на кораба в момента. Според Желязков Либия "иска да ескалира въпроса", тъй като е намесена държавна компания в спора. По думите му няма много кораби под български флаг и заради това не изрази притеснение от заплахите на африканската страна.
"Бадр" е в Бургас от ноември заради претенции на частна българска фирма за стари вземания от Либия, но според либийската държава случилото се напомня на пиратски действия. При акция на 21 декември хора от частна охранителна фирма и частни съдебни изпълнители са били придружени от официални представители на Гранична полиция и "Морска администрация Бургас", отнели кораба и сменили екипажа и флага му.