Пазарът на бързи кредити е изчистен сравнително добре от различни некоректни практики, гражданите по-скоро трябва да внимават какво подписват и да знаят, че могат да развалят договор в 14-дневен срок. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в „Здравей, България” по Нова ТВ. Той добави, че около 4% от всички жалби и сигнали в КЗП касаят проблеми с потребителски кредити.
„До голяма степен сме отстранили тежките проблеми в този сектор. Прегледали сме общите условия на над 50 небанкови финансови институции, които предоставят бързи кредити. В 47 случая съответните дружества са възприели направените от нас препоръки и са премахнали от общите си условия проблемните клаузи”, коментира Маргаритов.
Той посочи, че е имало неравноправна клауза, свързана с предсрочното прекратяване на договора и погасяването на главницата. Кредиторите са изисквали заплащането на лихвата за целия период, независимо от това, че договорът се прекратява предсрочно. „Ако вземе 1000 лв. за една година, трябва да върне 1500 лв., като 500 лв. е лихвата. На шестия месец се прекратява предсрочно договорът, връща се главницата от 1000 лв., кредиторът иска лихвата от 500 лв. Това няма как да е така. Лихвата, която трябва да се дължи в този случай, би била 250 лв.”, даде пример Маргаритов.
„В момента нечесто, но в някои случаи, попадаме по-скоро на нелоялни търговски практики от рода на това гражданите да бъдат принуждавани, освен договора, да подписват и записи на заповеди или когато им се представи стандартният европейски формуляр – задължителен документ преди подписването на договора, който трябва да съдържа най-важните реквизити, да се премълчава важна информация, и това да вкара потребителя в допълнителни разходи” каза още председателят на КЗП.
На въпрос на водещия има ли таван на лихвата Маргаритов обясни, че законът поставя праг на т. нар. годишен процент на разходите, включващ и лихвата, и той не може да бъде повече от 50 на сто от главницата годишно.