Каква е цената на знанието?

09.01.2014 | 10:20
по статията работи: Елица Елефтерова
В българската образователна система явно знанието няма значение
Каква е цената на знанието?
Снимка: Facebook

Може ли знанието да бъде получавано единствено по определени правила? Правила, по които “знаещият” да бъде дисквалифициран. И после да бъде определен като “незнаещ” с ясното съзнание, че това не е така.

За българската образователна система това явно е нещо напълно нормално, защото точно това се случи вчера - отнели са наградата и са дисквалифицирали младия български ученик Божидар Маринов от състезание по информатика.

Причината - той не е посещавал училище, а е обучаван от майка си в дома им.

Новината е колкото потресаваща, толкова и възможна за парадоксалната действителност у нас.

Ако в света се дискутира кое е по-добре - обучението вкъщи или в училище, то по нашите географски ширини няма изобщо такъв дебат. Тези, които не искат да ходят на училище, отпадат от системата и на по-късен етап. Може и да знаят много, но това не интересува никого, защото тези деца изглеждат “нелегитимни”.

Разбира се, имат основание доводите и “за”, и “против” домашното обучение, но когато става дума за показани резултати и ефективност на обучението, санкцията заради показаното знание е отблъскваща.

Дисквалификацията и връщането на медала показва, че изборът на тази майка да спре детето си от училище може и да не е грешен. След време обаче нейното дете ще порасне и няма да се превърне в един от хилядите български безработни висшисти, а най-вероятно ще работи в някоя друга страна и няма да е там, за да мие чинии.

Образованието се възприема като основа за създаване на добро и продуктивно общество.

Обикновено обаче има и друго - образователната система създава послушни консуматори и граждани, които не създават проблеми.

Вместо да изграждат творчески настроени и мислещи хора, текущият стил на образование създава по-покорни, послушни и обучени висшисти. Така сегашната система може да поддържа съществуването си завинаги.

Стандартното образование се фокусира по-малко върху способностите на всеки отделен ученик и повече върху създаването на запас от добри работници, които могат да открият света само в рамките на границите, които системата им е определила. Това твърди Кен Робинсън, в своя лекция в TEDх през 2007 г., където обяснява как образованието убива креативността.

Една от най-гледаните TEDх лекции за всички времена е вдъхновила много хора да преосмислят начина, по който образоват децата си. Мнозина се обръщат към домашното образование като решение, тъй като този модел позволява на децата да сами да изследват това, което учат.

В момента около 3,8% от децата на възраст между 5 и 17 години се обучават в домашни условия в САЩ. В Канада този процент е около 1. Процентите обаче се очаква да продължат да нарастват и в двете страни, тъй като все повече хора виждат ограниченията на сегашната образователна система.

Освен това, изследвания, направени в САЩ и Канада показват, че децата получили образованието си в домашни условия превъзхождат връстниците си от държавните и частните училища. Факт, който българското момче от Смолан доказа, както и това, че свършеното от МОН е неразумно, нелогично и недобро решение - все неща, с които родителите се сблъскват докато децата им се опитват да завършат училище.  

Оцени статията:
5.00/7
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...