Автор: Джордж Клотие*. Превод: Божидар Харисков за Югозападна информационна агенция
Приемете предизвикателството пред вашия бизнес с тези 5 безкомпромисни съвета. Продажбите ви се сриват надолу. Вашите оперативни разходи са извън контрол. Вашият паричен поток е намалял и
"капе". Вашата банка няма да ви даде кредит. Разбира се, че икономиката е виновна.
Страдаме всички, така че не е чудно, че вашият бизнес е в беда. Нали така? Грешка.
Не обвинявайте икономиката. Рецесия или не, ако вашият малък бизнес е неуспешен, вината за това е ваша.
Разбира се, ние всички преживяваме трусове. Но ако все още изпитвате последствията от тях, причината е, че сте правили нещо не както трябва през цялото време. Вгледайте се добре и ще видите, че
повечето от проблемите във вашия малък бизнес са вътрешни.
Но познайте какво значи това? Това е добра новина. Тя е, че положението е под ваш контрол и всичко може да бъде поправено.
Няма да ви бъде лесно. Моите съвети са противоречиви и безкомпромисни. Не се опитвам да ви манипулирам и не се изживявам като "велик" бизнесмен.
Ето петте съвета:
1. Забравете работата в екип. Работата в екип е надценявана. Тя просто не работи в най-малките предприятия. Настояването за работа в екип е бърз начин за фалшиви финансови резултати. Защо?
Защото вашият екип е толкова силен, колкото най-слабото му звено.
А един слаб изпълнител дърпа всички надолу. Служителите жадуват за силно управление и структура, затова се съсредоточете върху индивидуалните резултати.
Поставяйте ясни цели и изисквания към всеки човек, един по един. Вашите служители трябва да знаят, че в края на деня те отговарят пред вас, а не един пред друг. И заменете това изтъркано клише
"Няма "аз" в екипа" с тази мисъл: "Няма пари в екипа - просто посредственост и извинения".
2. Прилагайте микроуправление като луд. Да не се делегира правото за бягане от отговорност. Делегиране е просто друга дума за свиване на отговорности. Когато очаквате някой друг да
свърши нещо в 90% от случаите нищо няма да е направено.
В малкия бизнес вие не разполагате с време или пари, за да коригирате грешките на някой друг. Вместо това, вие трябва с гордост да носите значката "маниак по контрола".
Разбира се, делегирайте задачи, но следете служителите си като ястреб, докато се убедите, че това, което правят, е това, което се очаква да направят, а след това просто продължете да ги
наблюдавате. Настоявайте за "флаш доклади" - по една страница, които да ви дават ежедневно актуализирана информация за състоянието на всяка ключова точка във вашия бизнес.
И никога не предавайте управлението на вашия бизнес на никого, без значение колко "старши" е служителят! Продължете с микро-управлението още малко, след това повторете кръга отново, за да се
уверите, че задачите се изпълняват, и също така, че се изпълняват правилно. Може да се наложи да останете много повече време в офиса, но това ще ви гарантира, че вашият бизнес ще извлече максимална
печалба.
3. Повишенията са приключили. Замразете заплатите сега. Плащането за изпълнение е абсолютна необходимост за малкия и средния бизнес за постигане на реална доходност.
Навсякъде от 30% до 100% от възнагражденията на служителя трябва да се основават на резултати и тази сума следва да отговаря на изпълнението на задачите, поставени пред служителите от собственика.
Това се отнася особено за фирми с персонал в отдел "Продажби": В отдел "Продажби" хората трябва да знаят, че 100% от тяхното възнаграждение е въз основа на резултатите.
Имайте предвид, че "заплащането за изпълнение" не означава просто един служител да получава по-голяма заплата за това, че се е справил добре - това не е задължително.
Трябва да сте готови да създадете и система, която да санкционира при неуспешно изпълние. "Плащането за изпълнение" е толкова важно за успеха на вашия бизнес, че ако не го въведете днес, трябва да
уволните себе си.
4. Страхът е най-добрият мотиватор. Притежаването на малък бизнес не е конкурс за популярност. Вие не може да бъдете ефективен, ако не респектирате служителите си и ако те не ви
уважават.
Вашите служители няма да ви благодарят за това, че се държите твърдо с тях, но те ще уважават "диктатора", който държи на състоянието на платежоспособност на бизнеса си и може да им "отреже" от
заплатата.
Страхът да не се получи заплата е бил и винаги ще бъде най-добрият мотиватор. Страхът не бива да е фактор за мотивиране само на служителите ви. Той трябва да мотивира и вас. Никога не се отпускайте
твърде много. Вътрешният страх на бизнесмена от неуспех е това, което поддържа компанията жива.
5. Ако вашият бизнес се провали по време на рецесия, вината е ваша. Това ви е омръзнало?! Проблемът не е в икономиката, глупчо, проблема си ти. Не използвайте рецесията като
извинение. Ако не сте оцелели, това е, защото не сте направили всичко, което е трябвало да направите в по-добрите времена.
Не се поддавайте на манталитета на бункера - ако чакате, докато вълната се върне, ще се удавите. Вместо това, действайте: намалете разходите, действайте агресивно за увеличаване на продажбите и
уволнете посредствените работници. Продължете да инвестирате в областите на вашия бизнес, които ще генерират растеж.
Не играйте ролята на жертвата! Правете всичко, което можете, за да се грижите за вашия бизнес - работете по-усилено, по-бързо и по-умно от конкурентите ви, дори те да са в топ 10.
Докато вашият бизнес има пулс, вие имате силата да обърнете нещата.
*Джордж Клотие е автор на книгата „Profits Aren't Everything, They're the Only Thing: No-Nonsense Advice from the Ultimate Contrarian and Small Business Guru" (HarperCollins,
Sept. 2009). Той е основател и председател на American Management Services - фирма за управление, която се специализира в съживяването на малки и средни фирми.