Да създадете "зелен" бизнес в днешно време е печелившо. Загрижеността за околната среда създава положително отношение към марката ви, облагородява ценностната система на служителите ви, също така повишава печалбите, защото потребителите са готови да похарчат повече пари за чисти продукти. Модата на "зелените компании" обаче рискува да премахне тази положителна тенденция, тъй като част от тези компании не обръщат внимание на някои важни подробности, на стратегията си, както и на крайната цел, която искат да постигнат.
Ето пет от най-често допусканите грешки в опита им да станат "зелени":
1. Превръщането на една компания в "зелена" коства много пари
Много компании се притесняват да въведат критерии в своята работа, защитаващи околната среда, тъй като смятат, че преминаването "на зелено" ще им коства много средства. Доколкото това е истина за някои случаи (източниците на възобновяема енергия), то има много примери, където превръщането на един бизнес в отговорен към околната среда всъщност спестява пари. Съвсем малки нововъведения могат да рефлектират в драстично снижаване на някои разходи. Например преминаването от хартиен към електронен вариант на комуникация с клиентите или намиране на начини за повторно използване или рециклиране на материали. Устойчивото развитие основно се изразява в това да направим използването на ресурсите по-ефективно, а орязването на излишното е добро не само за природата, но и за бизнеса.
2. Подценяване на усета на клиентите да търсят истински зелени продукти
Най-голямата уловка за всички онези компании, които са решили "да станат зелени", е подценяването на критичното мислене на клиентите и способността им да усетят фалша. Само защото продуктите ви се предлагат в ярко зелени опаковки, използват думи като "еко" и "органичен" върху тях, не означава, че имат такъв ефект върху околната среда и вашите клиенти лесно могат да разберат това. Бъдете подготвени и очаквайте вашите продукти да се разглеждат "под лупа", клиентите да четат подробно съдържанието на етикетите, да задават въпроси и да търсят информация за тях в мрежата, както и да ги сравняват с други подобни продукти на ваши конкуренти. Ако наистина няма нищо "зелено" в продуктите ви, то спестете си труда да ги рекламирате и предлагате като такива. Това само ще навреди на репутацията и бранда, който налагате.
3. Помислете дали опаковките в бежово, думи като "еко", както и зелено листо в логото ви са това от което се нуждаете
Традиционните "зелени" символи вече са доволно изтъркани, макар и да са разпознаваеми от хората. Това е така, тъй като всяка компания, налагаща подобна марка днес, се опитва да заложи на явни символи, които да привличат внимание от пръв поглед, но това би било добра рекламна стратегия, ако продуктите не бяха болшинство. Този празен символизъм вече не е нужен, тъй като не носи конкретно послание. По-доброто бизнес решение би било да се отличите с уникален бранд, като отделите повече време да предадете своето послание на клиентите си, използвайки етикетите, текста, опаковката и стратегически маркетинг.
4. Не надценявайте вашите клиенти
Точно обратното на предишните две точки е да разчитате, че вашите клиенти имат достатъчно време и интерес, за да го инвестират в проучване и осмисляне на вашата "зелена" стратегия и какво предлагате с нея. Както казахме в точка 2, клиентите ви не са глупави, но те също имат своя собствен живот и не биха заубили часове наред, за да анализират продуктите ви. Ако вие не маркетирате активно и не обяснявате разбираемо своята зелена стратегия, то никой няма да разбере за вас. Не разчитайте, че след като бизнесът ви се занимава с "правилното нещо", то хората ще го намерят по естествен път, ако не го маркетирате и рекламирате правилно. Това просто няма да се случи.
5. Убеждението, че докато не превърнете 100% от бизнеса си в зелен няма смисъл да привличате внимание върху "зелените" инициативи, които развивате
Това е проблем, който се забелязва все повече и повече на пазара. Много компании, които разработват и предлагат зелени продукти и имат отговорно отношение към околната среда, не се притесняват да го заявяват, без да се притесняват, че ще бъдат обявени за фалшиви. Много по-важно е да се виждат усилията ви в тази посока, отколкото някой да ви обяви в мрежата за фалшива компания. Тъй като всеки може да публикува за вас каквото пожелае, то вие трябва да имате достатъчно прозрачна политика и солидна зелена стратегия. Ако това е така, вашите поддръжници ще ви подкрепят и лесно ще оставите зад гърба си интернет хейтъри и тролове. Пазете се и от другата крайност - да бъдете тотално прозрачни, което може да ви доведе до неверни твърдения за подуктите ви. Това вече със сигурност ще срине доброто отношение на клиентите ви и да ви върне в изходна позиция.