Разликата в алтернативните бюджети през миналата и тази година, които предлага Институтът за пазарна икономика, е в предлагането на смели реформи - намаляване на данъци, промяна на осигурителния модел за 2016-та, но 2017 г. е по-специална заради политическата обстановка. Дебатът е, едва ли не, ще има или не бюджет.
В тази ситуация е трудно да се мисли за дълбоки реформи при положение, че дългосрочни хоризонти в парламента и в правителството, което е в оставка, няма. Затова предлагаме за 2017 г. много по-консервативен бюджет. Основният фокус е да се запази стабилността, съобщава БГНЕС.
А това означава да се ограничат всякакви популистки идеи за смяна на данъчния модел, за всякакви разходи, които между първо и второ четене могат да се измислят и др. Целта ни е - балансиран бюджет. Очевидно е, че през следващата година ще има повече приходи - над 2 млрд. лв. поне и няма основание да имаме отново дефицит.
Балансираният бюджет се постига чрез ограничаване на някои разходи и то не просто намаляване, а по-скоро намаляване на темпа, с който те ще растат. В правителствения план, обаче, виждаме доста сериозно нарастване на разходите за издръжка на администрацията, извън покачването на учителските заплати. Както и сериозно покачване на субсидиите по едно или друго направление. Последните години наблюдаваме едно доста голямо разминаване между гласувания бюджет от НС и неговата реализация на практика.
Три поредни години имаме дефицит, макар тази година да е по-малък от предишните. Това, което забелязваме като макроикономическа рамка и около нея – има външноикономически рискове – от еврозоната, от забавянето на растежа, който може да дойде оттам. Нашият модел на икономика по никакъв начин не е неолиберален, както бива наричан. Това, което виждаме като ръст на разходите, като преразпределение на БВП, което винаги е около 40%, показва, че трудно можем да говорим за такава философия.
На практика при работещия българин половината му доходи отиват за данъци, осигуровки и акцизи. Така че нашият бюджет е типичен бюджет на преразпределението, какъвто има в социална Европа. Но, за жалост, е доста неефективен и се прахосват голяма част от парите. С нашия бюджет, търсейки една консервативна рамка, казваме – замразяване или съвсем леко покачване на разходите за издръжка на администрацията, освен това, което е вече обещано. С нашите предложения за алтернативен бюджет тотално ограничаваме политическия риск.
Първо, спираме всякакви популистки идеи за покачване на разходите и го балансираме – нещо, което не се е приемало от 2009 г. А на фона на макроикономическата обстановка това е абсолютно наложително. Нищо не може да оправдае пореден бюджет с дефицит. Какво предлагаме? Замразяване на разходите за текуща издръжка на публичния сектор и обуздаване на ръста на субсидиите.
Отлагане на големите разходи в сектор „Отбрана” – на големите покупки за изтребители и др. Занижаване на капиталовите разходи до едно реалистично ниво предвид очаквания умерен темп на усвояване на европейските фондове.
Както и отказ от увеличаването на осигурителната вноска за държавна пенсия – не се предвижда покачване на цената на труда.
Накратко – алтернативният бюджет предвижда нулев дефицит.
Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика.